• Leu / EUR4.7619
  • Leu / GBP5.4653
  • Leu / USD4.1988
Analiză

Aradul devine un Detroit al Ardealului: atractia pentru investitorii in componente auto este in continua crestere

Aradul devine un Detroit al Ardealului: atractia pentru investitorii in componente auto este in continua crestere

Autoritatile judetene sustin ca sectorul componentelor auto a adus cele mai mari investitii greenfield in judetul Arad. Noile investitii au generat insa si miscari masive in randul angajatilor, din cauza ca muncitorii migreaza spre companiile care le ofera un job cat mai aproape de domiciliu.
Investitiile companiilor specializate in productia de componente auto au inceput sa se extinda in acest an in judetul Arad, tot mai multe terenuri din marile orase si comune ale judetului fiind ocupate de "automotive". Cea mai recenta investitie a fost inaugurata, de curand, in Zona Industriala a orasului Lipova, de compania germana Schneider&Oechsler International.
Fabrica de cablaje si subansamble auto de la Lipova a insemnat costuri de 2 milioane de euro, iar conducerea companiei a anuntat ca intentioneaza ca, pana in anul 2010, sa extinda capacitatea de productie cu inca o hala, investitia totala urmand sa se cifreze la 10 milioane de euro. La Lipova se vor produce motoare electrice de mici dimensiuni, diferite subansamble si cablaje electrice, mase plastice injectate, iar intre beneficiari se va numara si concernul german Bosch, unul din principalii actionari ai firmei Schneider Gmbh.
Compania care a investit la Lipova a fost infiintata de firmele germane A&Th Schneider si Oechsler. Schneider produce subansamble, cabluri si materiale plastice pentru domeniul auto, comunicatii si tehnica medicala si are deschise unitati in Germania si Cehia. De asemenea, Oechsler este implicata tot in productia de componente si subansamble, in special din material plastic.
Si in Zona Industriala din orasul Chisineu- Cris se anunta o extindere a investitiei companiei engleze Thermopol, care produce tuburi de cauciuc siliconate pentru majoritatea autoturismelor. Compania are in vedere construirea unei noi hale de productie, fapt care va duce la cresterea numarului de angajati de la 250 la 1.000.
Administratia orasului Pecica estimeaza ca, in cateva luni, sa demareze activitatea de productie a filialei locale a companiei italiene Sil Met, producatoare de caroserii si ornamente de masini, cu subsidiare in mai multe tari. Compania va fi prima societate care va demara productia in Zona Industriala Turnu-Pecica, iar constructia halei de 12 mii de metri patrati a inceput in urma cu o luna. Societatea are contracte cu marci precum Audi, BMW, Bentley, Ferrari, Alfa Romeo.
In judetul Arad mai functioneaza filiale sau divizii ale Alcoa, la Nadab, unde se asambleaza retele de cabluri folosite in sistemele de distributie electrica auto pentru clientii Ford, Audi si Volkswagen, Nexans, la Chisineu-Cris, furnizor constant de cabluri pentru material rulant, pentru circuitele de forta, comanda si control pentru locomotive, tramvaie, vagoane de calatori, rame de metrou. De asemenea, in orasul Ineu compania americana Delphi produce sisteme de cablaj pentru Ford PAG, Hyundai, Kia, PSA Peugeot Citro?n, Renault-Nissan, Suzuki, DaimlerChrysler.
Compania germana BOS Automotive Products, unul din cei mai mari producatori mondiali de parasolare si elemente textile pentru interioarele automobilelor, si-a manifestat intentia de a-si extinde activitatea de productie din Zona Libera Curtici - Arad, dupa ce va inchide o fabrica din Marea Britanie. Astfel, activitatea din Anglia va fi preluata de halele din Romania si Ungaria, pentru a reduce costurile.
Compania BOS Automotive Products SCS Romania, subsidiara firmei germane BOS GmbH&Co.KG, este lider mondial in productia de parasolare si sisteme de compartimentare a interiorului pentru industria automobilelor. Avand in vedere numarul mare de proiecte destinate in special noilor modele lansate de clientii companiei, pentru anul 2007, conducerea acesteia a estimat o cifra de afaceri de aproximativ 60 de milioane de euro, cu 20 la suta mai mare fata de cea obtinuta in anul 2006. Printre clientii societatii se numara producatori de renume in industria auto precum Renault, DaimlerChrysler, Ford, VW, BMW, Porsche, Opel, Audi, Toyota, Land Rover si Fiat.
Concernul german a intrat pe piata romaneasca in anul 2001 prin infiintarea companiei BOS Automotive Products Romania la Arad, in Zona Libera Curtici, pe platforma Aeroport. Germanii au ales Aradul datorita facilitatilor fiscale oferite de Zona Libera, dar si pentru ca orasul este aproape de fabrica din Ungaria, transferul de marfuri realizandu-se cu usurinta. Valoarea totala a investitiilor realizate la Arad depaseste 17 milioane de euro. In prezent, BOS Romania are 450 de angajati.
De asemenea, compania japoneza Yazaki, lider in furnizarea de cablaje pentru producatorii de automobile, a infiintat a doua fabrica in Zona Industriala Vest Arad, unde produce piese pentru cablaj electric auto, cum ar fi piese de conectare sau unitati, precum si aparate de bord pentru autovehicule.
In afara de aceste piese, se produc la Arad componente si racorduri. Produsele sunt vandute catre producatori europeni si japonezi de automobile care au fabrici in Europa. Yazaki Component Technology a fost infiintata in anul 2003 cu o investitie de 30 de milioane de euro.
Firma are 450 de angajati si se estimeaza ca va avea circa 447-481 de angajati pana la sfarsitul anului 2007, inceputul anului 2008. Printre clientii companiei se numara Toyota, Renault, Volvo. Firma din Arad este o investitie de tip greenfield, iar productia de aici este unica in Europa. Filiala din Arad a companiei a raportat, pentru 2006, o cifra de afaceri de de 24 milioane de euro.
Grupul de firme Leoni AG, primul investitor din Zona Industriala Vest Arad, urmareste, potrivit Departamentului de relatii cu presa din N?rnberg, sa se dezvolte pentru consolidarea pozitiei sale ca unul dintre cei mai mari furnizori de instalatii electrice si de a se extinde in intreaga lume.
"Pentru realizarea acestui obiectiv este nevoie sa atragem noi clienti si sa demaram proiecte noi care sa-i implice pe clientii actuali. De asemenea, sunt luate in considerare si potentiale achizitii", potrivit oficialilor grupului. Datorita cresterii sustinute, fabrica din Arad a fost dezvoltata intr-un Centru de Competenta pentru vehicule comerciale. Clientii fabricii de la Arad sunt nume cunoscute in industria de vehicule comerciale, cum ar fi DAF, Caterpillar sau Cummins.
Leoni este furnizor global de fire, cabluri si instalatii electrice. In anul fiscal 2006, vanzarile grupului Leoni au crescut cu aproximativ 36 la suta, atingand 2,11 miliarde euro. Aproximativ 28 la suta din aceasta crestere a fost determinata de cresterea productiei, achizitiile facute si cresterea pretului la cupru.
"Bazandu-ne pe un climat economic favorabil si un pret mediu al cuprului de 5 euro/kg, grupul Leoni ar trebui sa genereze o crestere usoara in anul 2007. Pentru anul 2008, este probabil sa existe o crestere similara cu cea din 2007 si in acelasi timp o crestere semnificativa a incasarilor", au mai precizat reprezentatii Leoni. Principalii clienti ai Leoni sunt nume bine cunoscute, cum ar fi BMW, Bosch, Daimler, General Motors, Land Rover, Porsche, Siemens si VW.
Printre producatorii de componente auto care isi desfasoara activitatea in zonele industriale din Arad se numara Takata Petri (productie si executie de scule pentru productia de automobile), Coficab (productie de cabluri), Coindu (productie huse din piele si imitatie din piele pentru autoturisme si avioane).
Aceste investitii in sectorul componentelor auto, in special cele din localitatile de pe raza judetului, au generat si miscari masive pe piata fortei de munca.
In municipiul Arad sunt tot mai evidente campaniile de recrutare de personal ale companiilor, precum Yazaki, Leoni, Coindu, care incep sa se confrunte cu deficit de personal, din cauza ca oamenii isi gasesc de lucru mai aproape de casa sau chiar in localitatile de domiciliu.
Intrebat daca exista la Lipova forta de munca suficienta pentru a asigura personal in noua zona industriala, primarul orasului, Viorel Popina, a dat un raspuns pe masura carierei sale militare: "Sunam goarna sa se intoarca ostenii acasa". Mai in gluma, mai in serios, Popina a precizat ca mai bine de 400 de persoane cu domiciliul in Lipova muncesc la companiile din zonele industriale din Arad si se asteapta ca, intr-o proportie de 90 la suta, acestia sa figureze pe statele de plata ale investitorilor, la Lipova.
Migratia fortei de munca se inregistreaza si in estul judetului, in localitatea Chisineu-Cris. Aici, existenta unei zone industriale puternic dezvoltate nu i-a impiedicat pe muncitori sa accepte sa faca naveta in jur de 50 de kilometri, zilnic, pana in orasul Ineu, unde cei de la Delphi Packard le-au oferit salarii mai atractive. Se asteapta ca o parte dintre acestia sa-si indrepte atentia spre companiile care vor investi in Zona Industriala Santana, care, de asemenea, vor atrage muncitorii de la companiile cu puncte de lucru in Arad.
"Ma bucura faptul ca se va face aceasta zona industriala, care va absorbi practic toata forta de munca din comunele si satele invecinate. De ce sa lucreze 3.000 de santaneni in alta parte, ca si acum, cand pot sa o faca acasa?", a declarat Viorel Popina.
Conducerea orasului aradean Pecica a sugerat investitorilor italieni sa caute forta de munca in Ungaria. In prima faza, la Pecica se vor crea 400-500 de locuri de munca, iar la finalizarea proiectului, numarul de locuri de munca create va ajunge la 3.000. Investitorii italieni au participat deja la o prima intalnire cu o parte dintre somerii din localitatea maghiara Battonya, situata la 15 kilometri distanta de Pecica.
Avantajul maghiarilor este ca sunt calificati, mare parte dintre cei care au sanse mari sa fie recrutati fiind fosti angajati ai unei divizii producatoare de componente pentru Rolls Royce care a functionat la Battonya, dar a fost relocata.

Principalele valute BNR - joi, 13:35
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7619
Diferență: 0,1262
Ieri: 4.7559
Azi: 4.1988
Diferență: 0,1121
Ieri: 4.1941
Azi: 5.4653
Diferență: -0,2591
Ieri: 5.4795
Azi: 4.1953
Diferență: 0,2054
Ieri: 4.1867