Analiză

Berarii au tras linie. Nota de plata a verii: 500 mil. euro cheltuiti pe 700 de milioane de litri de bere

05.10.2007, 17:19 15

Cele trei luni de vara le-au adus berarilor vanzari aproape egale cu cele din primele cinci luni ale anului. "Lunile de vara aduc intre 36 si 38% din vanzarile de bere realizate anual, insa in acest an un boom important a fost inregistrat in primul trimestru, cand vanzarile companiilor multinationale au crescut cu 37%", spune Constantin Bratu, directorul general al Asociatiei Berarii Romaniei, care grupeaza companiile Heineken Romania, Ursus Breweries, InBev Romania si United Romania Breweries Bereprod (URBB), imbuteliatorul Tuborg si Carlsberg.
Daca in vara lui 2005 consumul de bere se ridica la 5,5 milioane de hectolitri, in perioada iunie-august a acestui an piata a depasit pragul de 7 milioane de hectolitri, ceea ce reprezinta o crestere de peste 27%, potrivit datelor Asociatiei Berarii Romaniei.
"Vanzarile celor patru companii multinationale de pe piata berii, membre ale Asociatiei Berarii Romaniei, s-au majorat cu 17% in perioada iunie-august a acestui an, pana la 5,5 milioane de hectolitri", a mai spus Bratu.
In 2005, marii berari vindeau 3,8 milioane de hectolitri de bere, pragul de 5,5 milioane de hectolitri atins in acest an reprezentand o crestere de aproape 45%.
Potrivit datelor marilor berari, piata ar putea ajunge in acest an la 18,4-19,4 milioane de hectolitri, adica un consum anual pe cap de locuitor de 85-90 de litri. Piata berii este una dintre putinele pe care s-a atins media de consum europeana, un roman consumand in prezent aproximativ 81 de litri de bere anual. "Datele din primele noua luni ale anului arata ca piata pastreaza ritmul de crestere din anii trecuti, iar noile branduri fie importate, fie produse local vor determina majorarea consumului si in anii urmatori", spune Bratu.
Edwin Botterman, presedintele Heineken Romania, declara anterior pentru ZF ca majorarea volumelor din perioada verii nu se datoreaza exclusiv caniculei, fiind determinata si de cresterea economica si a puterii de cumparare a populatiei.
Daca luam in considerare un pret mediu de 2,6-2,8 lei pe litru de bere (0,70-0,90 de eurocenti), valoare la raft, vanzarile de bere au depasit in perioada verii 500 mil. euro.
Potrivit lui Botterman, piata ar putea ajunge la sfarsitul lui 2007 la o valoare de aproximativ 1,2 miliarde de euro. Doar in primele cinci luni ale acestui an s-au vandut circa 7,2 milioane de hectolitri de bere, in crestere cu 21% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
URBB, imbuteliatorul Tuborg si Carlsberg, a inregistrat in lunile iunie-august vanzari de aproximativ 40 mil. euro, in crestere cu 34% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, pe fondul temperaturilor ridicate din aceasta vara.
Potrivit reprezentantilor companiei, cele mai mari vanzari in acest sezon estival s-au inregistrat in luna august, care detine o pondere de 40% din totalul vanzarilor in cele trei luni de vara, urmata de iunie cu 32% si iulie cu 28%.
Potrivit datelor Tuborg, aproximativ 82% din vanzarile companiei in perioada de vara s-au inregistrat in zona urbana, iar Bucurestiul conduce detasat in topul oraselor, avand o pondere de 22% din total.
Pe piata din Capitala, imbuteliatorul Tuborg a consemnat vanzari de aproximativ 8,8 mil. euro.
In ceea ce priveste cresterea volumelor de vanzari pe litoralul Marii Negre, in perioada verii Carlsberg a obtinut o crestere de 20%, Tuborg de 16%, in timp ce vanzarile Holsten s-au dublat fata de anul trecut.
Prezenta a patru mari jucatori mondiali pe piata locala de bere face ca industria sa fie caracterizata de productia locala, atat importurile, cat si exporturile nedepasind inca pragul de 1%.
"E imbucurator ca piata creste din consum intern", considera Bratu. Potrivit datelor marilor berari, in primele sase luni din acest an importurile au depasit pragul atins in tot anul 2006, insa volumele continua sa fie extrem de scazute, adica in jur de 5 milioane de litri in prima parte a anului, fata de 3,2 milioane de litri in tot anul 2006.
"In Romania sunt prezente circa 125 de branduri de bere, dintre care 60 sunt produse local, cota de piata a importurilor fiind extrem de redusa, sub 1%, in timp ce in Spania, de exemplu, ele reprezinta intre 8 si 10% din piata", spune Bratu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO