Analiză

Bilantul sezonului estival: 500 mil. euro cheltuiti in Bulgaria, Grecia si Turcia. Pregatiri pentru Kenya si Thailanda

Bilantul sezonului estival: 500 mil. euro cheltuiti in Bulgaria, Grecia si Turcia. Pregatiri pentru Kenya si Thailanda
04.10.2007, 16:20 58

"In acest sezon, aproximativ 700.000 de turisti romani au ales sa-si petreaca vacantele in strainatate. Din acestia, 200.000 au ales ca destinatie Grecia, 200.000 au optat pentru Bulgaria, 80.000 au plecat in Turcia, 35.000 in Spania si 20.000 in Tunisia. Restul au optat pentru destinatii precum Franta sau Italia, dar acestia sunt mai greu de cuantificat pentru ca au ales circuite culturale", a declarat Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT).
Potrivit datelor emise de catre Banca Nationala a Romaniei (BNR), in luna iulie romanii au cheltuit pe vacante in strainatate 109 milioane de euro, cu 24% mai mult comparativ cu aceeasi luna a anului trecut. In aceste conditii, cheltuielile totale pe care romanii le-au facut in cele cinci luni de sezon de anul acesta se ridica la aproximativ 500 de milioane de euro. Aceasta cifra nu include insa sumele pe care romanii le-au cheltuit in tarile pe care le-au vizitat.
De exemplu, potrivit Asociatiei Hotelurilor din Halkidiki, Grecia, aproximativ 100.000 de turisti au calcat pragurile hotelurilor din aceasta statiune. Potrivit sursei citate, valoarea totala a cheltuielilor facute de acestia a fost de 50 de milioane de euro. Regiunea Halkidiki ocupa primul loc in topul preferintelor romanilor care calatoresc in Grecia, cu o pondere de 25-35%, fiind urmata de Paralia Katerini, Creta, Rodhos si Corfu. Dintre destinatiile preferate ale romanilor, cea mai accentuata crestere a inregistrat-o Turcia, cu o majorare a numarului de turisti de aproximativ 50% datorita campaniilor de promovare foarte bune. La egalitate se afla Tunisia, urmata de Spania, care a avut un ritm de crestere de aproximativ 25%-30%.
Grecia si-a continuat cresterea, iar numarul turistilor care au ales Bulgaria a fost sub asteptarile de la inceputul anului care estimau un numar de 400.000 de turisti pentru litoralul bulgaresc. In medie, bugetul turistului roman este de aproximativ 500 de euro, dar sunt destul cazuri in care acesta depaseste chiar si suma de 3.000 de euro.
Chiar daca o parte din destinatiile obisnuite ale turistului roman s-au pastrat, anul acesta a adus si cateva noutati la nivelul comportamentului consumatorului, care vor genera anul viitor optiuni pentru destinatii mult mai exotice.
"Clientii au inceput din ce in ce mai mult sa prefere servicii a la carte in detrimentul sistemului all inclusive si sa caute hoteluri mai intime cu servicii foarte bune in detrimentul marilor complexuri hoteliere foarte comerciale", spune Aurel Pavel, directorul general al agentiei de turism J'Info Travel. Potrivit acestuia, 70% dintre clientii companiei au ales Spania (Tenerfie, Mallorca, Barcelona), Antalya (Turcia) si Grecia (Creta, Corfu) ca locuri pentru petrecerea vacantelor. Potrivit acestuia, majoritatea destinatiilor promovate de agentie au inregistrat cresteri de 15%-20%, Turcia avand insa un ritm de crestere de aproximativ 25%. Bulgaria a ramas si anul acesta o destinatie "in voga", mai spune Pavel.
Cresterea salariilor si implicit a puterii de cumparare va orienta de la anul turistul roman spre destinatii precum Tahiti, Seychelles, Kenya, Tailanda sau Caraibe.
"Incepand cu anul viitor, incercam sa includem in oferta noastra turistica destinatii precum Thailanda, Cuba sau Dubai. Nu aveam aceste destinatii pana acum in oferta noastra, dar am avut solicitari carora am incercat sa le raspundem", spun reprezentantii agentiei de turism Romantic Travel. Potrivit surselor citate, anul acesta principalele destinatii au fost Grecia si Cipru pentru sejururi, iar pentru circuite destinatiile preferate au fost Paris si Roma.
Primul semn al schimbarii de preferinte in ceea ce priveste tursitul roman a intervenit chiar de anul acesta.
"Aproximativ 2.000 de romani au ales pentru anul acesta ca destinatie turistica New Yorkul", a precizat Badulescu.
Potrivit reprezentantilor agentiilor de turism, cererea pentru diferitele pachete turistice promovate a inregistrat o crestere de aproximativ 20% care la finalul anului se va vedea si in nivelul afacerilor derulate de acestia.
"Comparativ cu anul trecut, am inregistrat o crestere a cererilor de peste 20% datorita in principal zborurilor charter si a preturilor scazute in urma negocierii la nivel de volume mari, dar si datoria cresterii potentialului clientilor", spune Pavel.
Pentru anul acesta, J'Info Tours estimeza o cifra de afaceri de peste 18,5 milioane de euro, in crestere cu 24% comparativ cu rezultatul raportat anul trecut. Alaturi de J'Info Tours mai activeaza pe piata locala agentii de turism precum Happy Tour, Eximtur, Paralela 45, Aerotravel, Marshal Turism sau Olimpic International Tourism.
Si pe plan intern, in ceea ce priveste solicitarile pe care le primesc agentiile de turism din partea turistilor straini au fost identificate o serie de schimbari anul acesta.
"In ceea ce priveste activitatea de incoming (n.red. - turistii straini care vin in Romania), au scazut putin cererile pentru turismul de sanatate si cel balnear, dar a crescut foarte mult tursimul cultural, circuitele in tara, rezervarile pentru pensiuni", mai spune Pavel.
Tot pe plan intern, potrivit datelor prezentate de BNR pe primele sapte luni ale anului, a fost remarcata o tendinta care contrazice evolutia din ultmii cinci ani a veniturilor Romaniei din turismul international.
Astfel, de la inceputul anului, strainii au cheltuit pentru vacante in Romania 472 de milioane de euro, in scadere cu 4% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Datele sunt oarecum surprinzatoare mai ales ca numarul de turisti straini care au venit in Romania a inregistrat o crestere de aproximativ 20%. Singura explicatie avansata de oficialii din domeniu a fost faptul ca nu este pusa la punct o stretegie care sa-l determine pe turistul strain sa-si majoreze chetuielile cand vine in Romania. Un alt motiv care explica partial acest rezultat este si faptul ca durata sederilor este in scadere.
Acest fenomen nu este vizibil doar pe piata din Romania, ci se manifesta la nivel european.
O alta tendinta care s-a remarcat anul acesta, pe plan intern, a fost dublarea numarului de turisti din Bulgaria. Astfel, numai in luna iulie a fost inregistrat un numar de 77.000 de intrari si 71.000 de iesiri a persoanelor de nationalitate bulgara, dublu fata de aceeasi luna a anului trecut. Ce i-a atras pe bulgari au fost turismul de afaceri si posibilitatile de shopping. Marci precum IKEA care inca nu sunt prezente pe piata din Bulgaria au inceput sa functioneze ca un magnet pentru vecinii de la sud.
De asemenea, este de prevazut ca traficul de bulgari sa creasca in Romania, elementul principal de atractie fiind Bucurestiul, cel mai mare oras din Balcani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO