Analiză

Businessul benzinariilor cu sucuri si snacks-uri va trece de 30 mil. euro in cinci ani

Businessul benzinariilor cu sucuri si snacks-uri va trece de 30 mil. euro in cinci ani

Click pentru imaginea intreaga

21.08.2006, 20:49 357

Trei sferturi din piata este acum controlata de catre Petrom - OMV, iar cresterea competitiei in acest sector are deja loc, date fiind planurile MOL, Rompetrol si Agip.
Afacerea magazinelor din benzinarii a ajuns la sfarsitul anului trecut la o valoare de 84 de milioane de lei (23,3 milioane de euro), cu 6% mai mult comparativ cu 2004 si cu aproape 50% mai mult fata de 2000, potrivit unui studiu realizat de Euromonitor.
Pana in 2010, acest business va mai adauga inca 10 mil. euro in "greutate".
Benzinaria nu mai este de mult doar locul unde "faci plinul" masinii cu benzina sau motorina, ci a urmat modelul demult dezvoltat in Occident, acela a unui prestator de servicii, unde poti sa-ti speli masina, dar poti sa iei masa ca intr-un restaurant, sa-ti platesti ratele la un credit sau chiar sa-ti platesti facturile la utilitati.
Numai vanzarile magazinelor din retelele statiilor de alimentare variaza acum intre 5 si 25% din businessul unei benzinarii, potrivit estimarilor facute de jucatorii de pe piata.
Pana acum doi ani, cand piata benzinariilor nici nu era liberalizata, vanzarile din magazine erau deseori mai profitabile chiar decat afacerea de baza - comercializarea carburantilor. Desi in prezent activeaza peste 2.140 de benzinarii din care 848 apartin benzinarilor particulari, doar 414 statii de alimentare au si un business non-oil (adica produse non-petroliere - n. red.).
"Daca tinem cont de dinamica achizitiilor de pe piata romaneasca a producatorilor de benzina, este de asteptat ca si concurenta dintre benzinarii sa creasca. Asa ca tehnicile de atragere a clientilor vor atinge noi limite, vizand inclusiv dezvoltarea unui segment puternic de magazine din benzinarii. In lupta pentru supravietuire in fata marilor retele, proprietarii independenti vor fi si ei nevoiti sa deschida astfel de spatii comerciale", sustin analistii Euromonitor.
"In prezent, carburantul de calitate nu mai reprezinta cheia succesului in cadrul unei piete din ce in ce mai concurentiale. Prezenta acestor magazine poate atrage multi consumatori", se arata in studiul realizat de Euromonitor.
Cei mai importanti jucatori pe aceasta piata raman multinationalele din sectorul de profil: OMV (Austria), MOL (Ungaria), Eni (Italia), alaturi de cei mai importanti jucatori autohtoni: Rompetrol si Petrom.
Statisticile arata ca dupa preluarea celei mai mari companii romanesti in 2004, Petrom, OMV si-a adjudecat pozitia de lider pe piata magazinelor din benzinarii si acopera aproximativ 73% din aceasta piata prin intermediul vanzarilor obtinute.
Cea mai mare tranzactie pe piata petroliera de la noi, achizitia Petrom de catre OMV a dus si la aparitia unui alt lider in sectorul non-oil. Reteaua de magazine VIVA, brand al OMV, a ajuns acum la 87 de locatii, din care 17 statii PetromV dar si in 70 de statii OMV din Romania.
OMV a schimbat in urma cu un an sistemul de furnizori pentru benzinariile Petrom, masura ce a produs efecte pe piata.
Pana la sfarsitul anului, reteaua de retail Petrom va include in jur de 50 de statii PetromV. In aceeasi perioada, vor mai fi deschise alte trei statii OMV.
"In prezent, ponderea vanzarilor inregistrate pentru serviciile si produsele non-oil este de 25% in reteaua OMV", declara reprezentantii grupului austriac. "Ponderea este de aproximativ 10% din total profit, insa tinde sa creasca tot mai mult. Trebuie facuta insa o precizare. Partea de gastro dintr-o statie OMV sau PetromV reprezinta mai mult decat o cafenea. Pe langa sortimente de cafea, fresh-uri, sucuri naturale si bauturi racoritoare, clientii pot alege si dintr-un sortiment variat de mancaruri gatite, produse de patiserie, sandwich-uri si deserturi", au mai precizat sursele citate. Deci, benzinaria nu mai este simplul spatiu de alimentare, ci devine un loc social, lucru care a fost permis si printr-o modificare de mentalitate a consumatorului roman.
"In urma cu zece ani, consumatorul roman facea un plin si atat. Azi nimeni nu pleaca la un drum lung fara o racoritoare sau un sandwich de la o benzinarie", se arata in studiul Euromonitor.
O alta companie care si-a branduit magazinul este Rompetrol prin "Hei" care cuprinde un magazin, un restaurant si un punct internet. "hei" a fost introdus pe piata autohtona in septembrie, anul trecut.
"Ponderea produselor si serviciilor non-auto in cifra lunara de afaceri a unei benzinarii Rompetrol poate varia intre 15-25%, fiind determinata in principal de marimea si amplasarea acesteia, precum si de traficul de persoane din cadrul statiei respective", spun reprezentantii grupului condus de omul de afaceri Dinu Patriciu.
"Media zilnica a produselor comercializate in magazinele aferente statiilor Rompetrol va fi, in acest an, cu 50% mai mare comparativ cu 2005", sustin sursele citate. La nivel national, Rompetrol detine in prezent 45 de benzinarii proprii care integreaza conceptul "hei", urmand ca in perioada imediat urmatoare acesta sa fie extins la nivelul intregii retele. In acest sens, compania estimeaza anul acesta investitii in valoare de aproximativ 12 milioane de dolari (9,6 milioane de euro).
Desi, la nivelul pietei autohtone, Petrom detine suprematia in ceea ce priveste ponderea din totalul vanzarilor realizate de segmentul non-oil cu 73%, in ceea ce priveste raportul benzina - produse alimentare vandute, compania nu are cele mai bune rezultate. Liderii sunt MOL si OMV, grupuri care de cele mai multe ori si-au promovat ofertele prin campanii si carduri de reduceri.
Chiar daca partea non-oil din businessul MOL nu este identificata cu un brand ca in cazul OMV, Petrom sau Rompetrol, "coltul snack" din cadrul benzinariilor grupului ungar se gaseste in cadrul a 60% din shop-urile apartinand retelei MOL.
"Ponderea produselor fast-food nu depaseste 5% din totalul vanzarilor din magazine, insa ne asteptam ca aceasta sa inregistreze o crestere semnificativa in timp", spun reprezentantii MOL.
Unele benzinarii au incorporat si servicii financiare cum ar fi transfer rapid de bani, plata utilitatilor, a amenzilor precum si posibilitatea incheierii unor polite de asigurare. OMV a anuntat chiar si un parteneriat cu banca HVB prin intermediul caruia clientii persoane fizice ai HVB vor putea plati ratele la credite in 41 de benzinarii, din cele 75 detinute de companie
"Acordam o atentie speciala segmentului non-oil, care s-a dezvoltat semnificativ in ultimii ani si consideram ca acest trend ascendent va continua", spun reprezentantii OMV.
"Trendul pietei este ascendent, ca de altfel tot ce inseamna servicii in retelele de benzinarii. Ne asteptam ca toate acestea sa inregistreze o dezvoltare si o crestere semnificativa in viitor, deoarece tendinta clientilor este de a apela des la serviciile adiacente oferite de o benzinarie, mai ales la acele servicii care economisesc timp", sunt de parere oficialii MOL.
In prezent, aproximativ 2% din valoarea benzinei cumparate reprezinta cumparaturile din magazinele prezente in incinta statiilor de alimentare, dar in perioada urmatoare sunt estimate cresteri semnificative. Astfel, tinand cont de "febra preluarilor" care a cuprins sectorul petrolier romanesc, competitia dintre statii va cunoaste mai mult dinamism. Pana in 2010, aproximativ 674 de benzinarii vor avea incorporate si astfel de magazine, iar vanzarile ar putea ajunge la 114 milioane de lei (aproximativ 32 de milioane de euro), ceea ce aduce o imbunatatire de aproximativ 37% fata de rezultatul inregistrat anul trecut. In lupta pentru supravietuire, benzinariile particulare se vor confrunta cu necesitatea de a deschide astfel de magazine.
"Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana reprezinta o provocare pentru jucatorii de pe piata interna de profil, de a alinia si diversifica intr-un timp foarte redus gama de produse si servicii non-auto oferite, acestea urmand sa satisfaca un client in continua miscare", sunt de parere reprezentantii Rompetrol. "Dezvoltarea benzinariilor a fost de cele mai multe ori neglijata in favoarea acumularii unei cote cat mai mari de piata, dar rationalizarea si expansiunea va reprezenta, in viitor, principala prioritate a companiilor de profil", au mai precizat acestia.
Piata autohtona a companiilor petroliere a fost recent scena unui val de preluari si achizitii care vor stabili noile reguli ale jocului pe segmentul de profil. Petrom si Rompetrol, care au facut deja primele achizitii in exterior, au in plan sa devina pana in 2010 primele multinationale petroliere romanesti, cu statut de puteri regionale. Petrom a achizitionat retelele de benzinarii OMV din Romania, Bulgaria, Serbia si Muntenegru, care adauga 178 de statii celor aproximativ 600 pe care Petrom le opereaza sub propriul brand, intr-un "deal" de 234 de milioane de euro. MOL a preluat reteaua Shell, din care a vandut 30 de statii catre Petrom, alaturi de afacerea Mol Aviation, dar a primit 11 statii Petrom in schimb si diferenta in bani. Dar cea mai mare achizitie din segmentul de profil a fost facuta la sfarsitul anului trecut, cand Dinu Patriciu anunta preluarea companiei franceze Dyneff in cadrul unei tranzactii de 120 de milioane de euro.
Anul trecut, primul in care piata din Romania s-a liberalizat integral, companiile au beneficiat nu numai de cresterea titeiului, ci si de cel al produselor petroliere.
Profiturile cumulate ale jucatorilor sunt estimate in 2005 la 500 de milioane de euro, cu greu de imaginat in urma cu ani de zile, cand bilanturile indicau minus. Anul acesta doar Petrom a realizat in primul semestru un profit de 403 milioane de euro.


Un magazin la cinci benzinarii
Doar 414 benzinarii au magazine dintr-un total de 2.140
In 2010, vor fi 674 de benzinarii cu magazine
Petrom - liderul pietei cu o pondere de 73% din totalul vanzarilor non-oil
Cel mai extins brand de magazine este VIVA cu 87 de locatii, 17 PetromV si 70 OMV
La raportul benzina - produse alimentare vandute, liderii pietei sunt MOL si OMV
25% din veniturile unei benzinarii OMV sunt realizate din segmentul non-oil
15 - 25% din veniturile unei benzinarii Rompetrol sunt realizate prin produsele si serviciile non-auto
5% din veniturile unei benzinarii MOL provin din segmentul fast-food

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO