Analiză

Cartile pe web: o afacere de pana la 300.000 de dolari, dar cu potential

19.08.2003, 00:00 135

La inceput a fost cartea. Chiar si pe Internet. Inainte de a se apuca sa comercializeze online automobile sau frigidere, intreprinzatorii au incercat marea cu degetul: s-au apucat sa vanda carti. Firesc am spune, pentru ca volumele nici nu necesitau o investitie prea mare si nici clientii nu simteau nevoia de a le testa manual.
In plus, spre deosebire de o librarie traditionala, spatiul pus la dispozitie de Internet este practic nelimitat. La fel si oferta de carte. Cu timpul insa, dupa ce afacerile online au trecut si ele prin testul de foc al recesiunii economice, pe Internet au inceput sa se vanda tot mai multe produse, piata s-a mai maturizat iar ponderea cartilor in incasarile globale a scazut. In Romania insa lucrurile stau altfel. Alta piata, alte obiceiuri.
Comertul electronic romanesc este inca in faza incipienta si probabil va ramane la acest stadiu cat timp nu va fi favorizat de utilizarea in masa a cardurilor si de posibilitatea de a plati online ceea ce comanzi. Ca sa nu mai vorbim  de gradul inca redus de utilizare a computerelor si a Internetului.
Deocamdata, multi dintre cei care comercializeaza carti online in Romania spun ca, valoarea pe an a industriei "cartea prin Internet" nu depaseste  200.000 - 300.000 de dolari. Aproape toti spun insa ca piata va creste pe masura ce si gradul de utilizare a Internetului va spori.



Vanzari lunare de 3.000 - 10.000 de euro
Cum se fac insa afacerile cu carti pe web? Librariile virtuale romanesti fie sunt versiunea online a celor traditionale care de obicei apatin unor case editoriale (exemplu: www.teora.ro, www.all.ro, www.librariilehumanitas.ro) fie sunt inglobate in site-urile unor retailisti care isi desfasoara activitatea pe web (www.magazinultau.ro sau www.dol.ro). O categorie mai aparte este cea a site-urilor care vand doar carti online, oferta incluzand volume publicate la mai multe edituri, cum ar fi www.raft.ro sau www.anticariatonline.ro.
« Site-urile editurilor au un rol dublu, de informare a publicului despre oferta de carte a fiecaruia, si abia pe locul secund, au rol comercial, adica de magazin virtual », explica Theodor Raducanu, director la editura Teora.Celelalte au rol pur comercial. Avand ca principal obiectiv vanzarea de produse, fie ele numai carti sau nu, magazinele online ar trebui sa inregistreze si cele mai mari incasari la acest capitol, oferta lor fiind mult mai bogata decat cea a editurilor.
Diverta Online (www.dol.ro) dateaza de la mijlocul anului trecut si a fost dezvoltat pe baza site-ului elibris.ro, pe care firma de retail il preluase. Site-ul este functional in versiunea actuala de la inceputul lunii aprilie si lansarea sa oficiala va avea loc probabil in aceasta toamna.Vanzarile variaza de la luna la luna. “In medie, vindem cam de 10.000 de euro in fiecare luna iar de la inceputul anului am incasat din comertul de carte online cam 50-60 de mii de euro”, afirma Catalin Andrei, director Diverta Online. In 2004, oficialul spera ca incasarile din vanzarile de carte pe Internet sa depaseasca 150.000 de euro.
Raft.ro, librarie online care si-a facut aparitia abia in octombrie anul trecut, a incasat de la inceputul lui 2003 si pana acum din vanzarea de carti online aproximativ 10.000 de dolari. In perioada octombrie - decembrie 2002 vanzarile s-au ridicat la 3.000 $. “Estimam ca pentru anul 2003 vanzarile sa ajunga la 35.000 de dolari”, spune Alexandru Marinescu, project manager la Hit Mail Romania, firma specializata in marketingul direct si proprietara site-ului Raft.ro.
Una dintre editurile cu cea mai indelungata prezenta online este Teora. Site-ul www.teora.ro a ajuns la incasari lunare in medie de aproximativ 3.000 de euro, «cu fluctuatii in jos in timpul verii si cu un varf de vanzari la inceperea scolii, in perioada 15 septembrie - 15 octombrie », explica Theodor Raducanu. In 2002 media lunara a incasarilor pe Teora.ro a fost aceeasi : 3.000 de euro. « In acest an estimam vanzarile tot la o medie de 3.000 euro lunar, cu o tendinta de crestere, nu foarte accentuata », adauga oficialul.
Mai noua in peisajul Internetului autohton, www.librariilehumanitas.ro a reusit totusi sa obtina in 2002 incasari de peste 1,5 miliarde lei. “Pentru 2003 ne-am propus sa ne ocupam mai mult de promovarea site-ului, sa imbunatatim serviciile pe care le oferim, sa venim in intampinarea cerintelor clientilor. Ne-am propus o crestere de 50% a vanzarilor de pe site fata de 2002. Pana acum asteptarile ne-au fost confirmate, rata de crestere se va mentine si in a doua jumatate a anului”, spune Marcela Petrache, director executiv la Librariile Humanitas SA.



Nu mai mult de 3% din cifra de afaceri
Fie ca valoarea lor este de 200.000 de dolari, fie ca se apropie de 300.000 de euro, vanzarile online de carte in Romania sunt inca infime. De obicei, nu trec de 3% din cifra de afaceri totala obtinuta de edituri.Daca incasarile pe Raft.ro ajung la 2% din cele pe care firma Hit Mail Romania le realizeaza, la Teora.ro cifra se situeaza sub nivelul de 1%. O situatie similara se inregistreaza si la Diverta Online. “Pana in prezent vanzarile pe site reprezinta 3% din cifra de afaceri. Acest fapt se datoreaza si unei campanii de promovare online, prin care am marit baza noastra de clienti”, spune Marcela Petrache.



Metode vechi, vremuri noi
Aprecierea unanima este ca exista loc si de mai bine. Insa pana la dezvoltarea gradului de utilizare a Internetului dar si a cardurilor, fiecare face ce poate. Exact ca in mai vastul domeniu al comertului electronic.Humanitas, spre exemplu, s-a orientat nu numai pe satisfacerea cererii de carte a romanilor din tara (dintre care multi nu au timp sau dispozitie sa umble prin librariile traditionale) dar si a celor din strainatate care nu prea au unde sa gaseasca literatura autohtona. “Am introdus sistemul de plata online si am dat astfel posibilitate si celor din diaspora de a primi carti din Romania”, spune Marcela Petrache.
In plus, oferta www.librariilehumanitas.ro a fost extinsa prin includerea volumelor publicate si la alte edituri.Teora a gasit o alta solutie: a infiintat un serviciu de livrare rapida (de comenzi VIP), deocamdata disponibil numai in Bucuresti. La primirea comenzii, echipa Teora  stabileste si ora aproximativa a livrarii. Pentru comenzile de pana la ora 12 livrarea se face in aceeasi zi. Pentru comenzile facute dupa ora 12, livrarea se realizeaza in ziua urmatoare. Cartile comandate pleaca spre client cu un agent de vanzari, acesta avand si sarcina de a incasa contravaloarea comenzii si a taxelor de expeditie.Diverta Online are alte planuri. “Vrem sa instalam calculatoare in magazinele noastre de pe care clientii sa poata face comenzi online. Pana la sfarsitul anului speram sa dotam cu astfel de computere aproximativ 50 de magazine urmand ca restul sa fie echipate pana la mijlocul lui 2004”, afirma Catalin Andrei. Obiectivul ar fi ca la mijlocul anului viitor vanzarile online de carti sa reprezinte 3-5% din totalul vanzarilor de carti din reteaua Diverta.



Crestere conditionata
Potential pe piata exista insa, sunt de acord majoritatea celor care vand carti online. In ce masura va fi fructificat ramane de vazut. “Ne asteptam la o crestere a pietei in conditiile in care suntem cu mult sub performantele inregistrate in tarile vecine cum ar fi Ungaria sau Cehia. Probabil ca in urmatorii cinci ani, ponderea Internetului in vanzarea de carti va ajunge in Romania la 5%”, apreciaza directorul de la Diverta Online. Majoritatea insa se arata mai rezervati. « Ne asteptam ca piata sa creasca semnificativ dar nu ne putem pronunta daca este vorba de 30% sau 100% pe an. Oricum domeniul este nou si in expansiune », spune Alexandru Marinescu.
Totusi, daca problema platii online se va rezolva, am putea asista la un boom. “Sistemul de onorare a comenzilor, de plata si livrare este in continuare greoi, mai ales pentru piata interna. Cred ca pana nu vor aparea formele de plata directe (prin carte de credit, sisteme de banci virtuale etc) care sa vina in intimpinarea clientului din Romania si care sa ii usureze acestuia accesul la produs, nu vom putea vorbi de un comert electronic civilizat », explica Marcela Petrache.



Cam 200.000 de lei pe comanda
Ce cumpara insa romanii din librariile virtuale ?In special beletristica, spun cei de la Diverta. De specialitate, literatura sau psihologie, afirma Raft.ro. La Teora.ro preferintele se indreapta catre manualele scolare, in jurul datei de 15 septembrie. La Humanitas, cele mai vandute titluri de pe site raman cele proprii, in top aflandu-se volumele de beletristica, cele practice si educationale si cartile pentru copii.Media cheltuielilor online variaza de la trei euro in cazul comenzilor de pe Teora.ro la 5-6 euro pe www.dol.ro. La LibrariileHumanitas.ro un roman cheltuie 200.000 - 300.000 de lei si comanda cel putin doua carti. La raft.ro, suma medie pe comanda se ridica tot la 200.000 de lei in cazul comenzilor interne si la 45 de dolari in cazul romanilor din strainatate.
“In primele 4-5 luni, cam 10-15% dintre cei care au comandat carti de pe site-ul nostru au revenit ulterior cu inca o comanda”, a obsevat directorul de la Diverta Online.Poate va intrebati care e cel mai bun model de comert de carti online? “Libraria” care nu vinde numai carti, spun unii. Adica exact modelul promovat de celebrul Amazon.com. Consumatorii sunt mai inclinati sa cumpere carti de pe Internet daca magazinul virtual le ofera si altceva cum ar fi CD-uri sau DVD-uri cu muzica sau filme, jocuri sau alte produse multimedia. “Harry Potter, spre exemplu, se poate vinde foarte bine si sub forma de carte si sub forma de film. Matrix, celebra productie cinematografica este insotit de o coloana sonora ( disc) foarte interesanta”, explica Catalin Andrei. iuliana.susanu@zf.ro



Harry Potter, record la vanzari pe o piata care pierde teren
Ultimul record inregistrat in comertul mondial cu carti pe Internet l-a avut ca personaj principal, cum se putea altfel, pe Harry Potter. Al cincilea volum din serie, “Harry Potter and the Order of the Phoenix”, a adus diviziei britanice a popularului site Amazon.com pre-comenzi de 350.000 de volume spulberand pur si simplu, recordul anterior stabilit de “Harry Potter and the Goblet of Fire”.Precomenzile totale au depasit la nivel mondial 875.000 de volume si, la momentul lansarii cartii oficialii de la Amazon spuneau ca acesta va fi cel mai bine vandut produs in comertul electronic mondial.
In ciuda incasarilor pe care le-au facut volumele din seria Harry Potter, ponderea cartilor in comertul electronic va scadea, spun analistii. Motivul: pretul mic al acestora si dezvoltarea vanzarilor altor produse mai scumpe.
Compania de cercetare Forrester Research a publicat in aceasta luna un studiu care arata ca, in Statele Unite, piata cu cel mai dezvoltat comert electronic, vanzarile online vor ajunge la 229,9 miliarde de dolari in 2008 desi in acest an nu se asteapta incasari mai mari de 95,7 miliarde de dolari. Tot in 2008, comertul pe web va reprezenta 10% din totalul retailului american.
Cartile, desi au generat in Statele Unite 14% din incasarile online in 2000, vor pierde din importanta in comertul electronic al viitorului. Potrivit analistilor de la Forrester Research, veniturile din cartile achizitionate de pe web vor reprezenta peste cinci ani numai 3% din incasarile pe e-commerce.
Evolutia cea mai spectaculoasa o vor avea produsele alimentare si bauturile, echipamentele sportive si produsele casnice, arata acelasi studiu. iuliana.susanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO