Analiză

Companiile farmaceutice romanesti se uita prin Europa dupa piete de desfacere

22.03.2005, 00:00 215

Inchiderea definitiva a capitolului de negociere cu Uniunea Europeana intitulat "Libera circulatie a marfurilor", din care face parte subcapitolul "produse farmaceutice", inseamna, cel putin teoretic, accesul liber al medicamentelor romanesti pe pietele europene.


Daca pana nu demult barierele legislative reprezentau principalul impediment, in momentul de fata exporturile romanesti de medicamente trebuie sa depaseasca barierele de mentalitate ale occidentalilor, alimentate si de lipsa unui brand de tara insuficient promovat.


In momentul de fata productia interna acopera aproximativ 30% din totalul pietei farmaceutice romanesti, estimata la peste 900 de milioane de euro. Din totalul productiei interne, putin peste 5% este destinata exporturilor. Anul trecut, Romania a exportat produse farmaceutice in valoare de aproape 20 de milioane de euro, reprezentand o crestere de 20% fata de anul anterior, conform datelor publicate de Institutul National de Statistica. Exporturile de medicamente au avut o pondere de numai 0,1% din totalul exporturilor.


Companiile farmaceutice romanesti cu traditie, ca Sicomed sau Sindan din Bucuresti, Antibiotice Iasi sau Terapia Cluj-Napoca, au avut incercari timide de a patrunde pe pietele din Vest pana in prezent. Pe masura ce cadrul legal romanesc se armonizeaza cu aquis-ul comunitar, politica de export a companiilor a inceput sa se schimbe, operatiunile externe cu vestul Europei fiind trecute pe lista prioritatilor.


"Moleculele inregistrate in Romania vor avea acces mai facil la pietele europene, iar exporturile de medicamente ale producatorilor romani vor creste substantial", crede Radu Mosanu, corporate affairs ma-nager al companiei elvetiene Novartis, liderul mondial pe piata medicamentelor generice. Novartis este a doua companie de pe piata romaneasca ca volum al vanzarilor, incluzand si cifra de afaceri a Lek Pharmatech.


Procedurile de inregistrare a unui medicament romanesc pe pietele straine pot dura pana la peste 1 an, costurile aferente ridicandu-se la cateva zeci de mii de euro pentru fiecare produs.


"In momentul aderarii, Romania se va bucura de aceleasi drepturi ca si celelalte state europene. Astfel, orice companie farmaceutica din tara va putea sa inregistreze produse prin cele doua proceduri valabile in spatiul european. Prima dintre acestea permite unei companii sa inregistreze un produs intr-unul din statele membre, iar cea de-a doua sa inregistreze acelasi produs, concomitent, in mai multe tari ale comunitatii", a declarat Mirel Nicola, director de dezvoltare strategica si comerciala al companiei Sicomed.


"Legislatia romaneasca referitoare la inregistrarea pe piata a medicamentelor este in deplina concor-danta cu normele europene in vigoare", au declarat reprezentantii Autoritatii Nationale a Medica-mentelor. Din punct de vedere legislativ, industria romaneasca este pregatita pentru momentul aderarii la Uniunea Europeana, au mai spus acestia.




Antibiotice iese la atac cu Nistatin si Vitamina B 12


Pentru anul in curs, Antibiotice, ultimul mare producator roman ramas in proprietatea statului, intentioneaza sa isi majoreze exporturile cu 20%, pana la aproximativ 7,5 milioane de euro. Antibiotice este unul dintre cei mai importanti exportatori de medicamente ai Romaniei, cele mai vandute produse de export ale Antibiotice fiind Nistatin (antiinfectios intestinal), produs cu care Antibiotice detine 25% din piata mondiala de profil, si Vitamina B12, cu o cota de 10% din piata mondiala, conform propriilor estimari. Ambele produse detin o pondere cumulata de 80% din valoarea exporturilor companiei.


Principalele piete de export ale Antibiotice sunt Statele Unite, Rusia, China, India, Malaiezia si Indonezia. Antibiotice este prezenta pe piata din Statele Unite inca din anii '70, cand a obtinut certificarea FDA (Food & Drug Administration - organismul american regulator in domeniul medicamentului) pentru antibioticul Streptomicina.


In ultimii ani tentativele de privatizare ale companiei au esuat. In 2003, Ministerul Sanatatii a preluat pachetul majoritar, pe ideea ca numai in acest fel va putea controla pretul la medicamente. In cazul in care ar fi venit un strain, sustineau autoritatile, pretul medicamentelor ar fi crescut, dand ca exemplu po-litica adoptata de actionarii straini ai celorlalti producatori romani.


Miza privatizarii Antibiotice este mult mai mare decat valoarea sa bursiera de aproximativ 70 de milioane de euro, compania fiind vazuta ca "ultima carte" jucata de guvern pe piata farmaceutica din Romania. Cifra de afaceri a companiei anul trecut a fost de aproape 35 de milioane de euro.




Sindan va exporta oncologice in UE si Marea Britanie


Producatorul de oncologice (medicamente destinate tratarii cancerului) Sindan Bucuresti este una din companiile romanesti care si-a construit deja o pozitie solida pe piata europeana, in mod deosebit. De altfel, consolidarea acestei pozitii si majorarea valorii exporturilor sunt principalele prioritati ale companiei.


Sindan exporta in prezent pe pietele din Polonia, Slovacia si Republica Ceha. De curand, compania a primit acordul autoritatii britanice din industria farmaceutica, Medicines and Health Care Products Regulatory Agency (MHRA), pentru a incepe exportul si pe pietele din Europa de Vest, ceea ce va duce la o crestere de peste 15% a vanzarilor totale ale companiei, inclusiv divizia de distributie, pana la aproximativ 70 de milioane de euro anul acesta, con-form reprezentantilor companiei.




Terapia, in Polonia cu Faringoseptul


Terapia Cluj-Napoca este un alt producator local care mizeaza pe o crestere puternica a exporturilor in perioada ce urmeaza.


Dupa ce compania a reusit sa vanda anul trecut peste 10% din productie pe piata din Rusia, tinta pe termen scurt este consolidarea exporturilor pe piata din Polonia. Peste 30% din portofoliul de aproximativ 100 de produse al companiei sunt medicamente inregistrate pe 15 piete est-europene.


Produsul pe care mizeaza Terapia este celebrul Faringosept, ce urmeaza sa fie promovat prin campanii publicitare extinse. Un studiu de piata realizat de companie la Moscova a relevat faptul ca din 100 de persoane intervievate, in medie 80 au auzit de Faringosept. Terapia are o prezenta puternica si pe piata din Ucraina, unde a infiintat reprezentante locale. Cifra de afaceri realizata de companie in 2004 este de aproximativ 45 de milioane de euro.




Gerovital - asul din maneca al Sicomed


Obiectivul declarat al celor de la Sicomed este de a ajunge la o pondere a exporturilor de 10% din cifra de afaceri, fata de nivelul mediu de aproximativ 4% inregistrat anul trecut. Vanzarile companiei din 2004 au fost de aproape 45 de milioane de euro.


Marca cea mai exportata a Sicomed este Gerovital, produsul desti-nat tratarii afectiunilor geriatrice fabricat dupa formula originala a prof. Dr. Ana Aslan intalnindu-se atat pe pietele din Europa, cat si pe cele din Asia sau din America de Nord. Cele mai importante piete de export pentru companie sunt Belarus, Moldova, Rusia, Kazahstan. Sicomed are o prezenta puternica pe piata din Republica Moldova, prin genericele Piafen si Extraveral, sustinute prin campanii publicitare la principalele posturi de televiziune. Obiectivul de vanzari pe aceasta piata in 2005 este de 600.000 de euro.


Piata unica isi va rasfrange efectele si asupra distributiei de medicamente. "Cel putin teoretic, accesul distribuitorilor la piete mai ieftine va fi mai facil. Problema care ramane insa este labeling-ul, care genereaza costuri suplimentare pentru companii", spune Marius Chereches, directorul general al distribuitorului de medicamente Pharmafarm.


In ciuda pretului relativ redus al genericelor romanesti, autoritatile europene au tot interesul ca Romania sa nu fie o noua Grecia sau Spania, tari renumite pentru produsele farmaceutice ieftine si pentru operatiunile de comert "paralel".


Aceasta operatiune se refera la importul produselor realizate de multinationale pe piete unde costurile de productie sunt inca scazute, cum este si Romania, in tarile cu piete mai scumpe, dar pe care companiile respective au deja capacitati de productie. Nu este si cazul Romaniei, pentru ca in actionariatul marilor producatori romani nu se regasesc inca multinationalele din domeniu.



"In prezent, exista tari recunos-cute pentru exportul de medicamente ieftine. Aceasta este o modalitate buna a autoritatilor de a face economii", sustine directorul Pharmafarm.



Legislatia romaneasca privitoare la inregistrarea medicamen-telor pe piata este similara cu cea din Europa de Vest, mai spune acesta. "Cu toate astea, pe pietele vestice sunt anumite bariere de mentalitate, autoritatile locale solicitand extensii la cerintele legale".


In istoricul relatiilor transfrontaliere dintre tarile Europei vestice se intalnesc mai multe polemici pe tema exporturilor din Spania, Italia sau Grecia catre piete mult mai scumpe, cum ar fi Germania sau Marea Britanie. In anumite cazuri, companiile farmaceutice chiar au castigat in instanta dreptul de a-si controla si de a intrerupe fluxurile de produse care aprovizionau anumite piete, in cazul in care se creau stocuri neconsumate pe aceste piete. alexandru.cerchez@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO