Analiză

Competitia din industria mezelurilor reduce la jumatate ritmul de crestere al pietei

Competitia din industria mezelurilor reduce la jumatate ritmul de crestere al pietei

Click pentru imaginea marita

23.02.2007, 21:14 129

Piata preparatelor din carne va creste anul acesta cu 10%, ritm mai redus fata de 2006, cand s-a consemnat un avans de 20%, pana la circa 800 mil. euro.
"Cifra de afaceri generata de industria de mezeluri in 2006 la nivel de producator se ridica la circa 800 de milioane de euro, iar la pret de consumator final depaseste un miliard de euro, noi estimam circa 1,2 miliarde euro", a declarat Gabriel Alexandru, vicepresedinte Cris-Tim, liderul pietei locale, cu o cifra de afaceri cumulata la nivel de grup de 180 de milioane de euro.
Daca pana nu demult investitiile producatorilor din industria mezelurilor s-au concentrat pe modernizarea fabricilor in vederea alinierii la normele UE, anul acesta investitiile sunt directionate catre cresterea capacitatilor de productie. In urma restructurarilor care au avut loc pe piata odata cu integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, foarte multi producatori mici si mijlocii si-au inchis afacerile. O alta parte au fost sau vor fi in acest an tinte de achizitie pentru principalii producatori de preparate din carne.
Potrivit principalilor jucatori din industrie, anul trecut pe piata mezelurilor s-au inregistrat vanzari de aproximativ 600 de tone de preparate din carne pe zi, ceea ce inseamna aproximativ 220.000 de tone pe an.
"Daca luam in considerare si piata neagra, care reprezinta circa 40% din vanzari sau chiar mai mult, estimez ca anul trecut s-au vandut chiar 1.000 de tone de preparate din carne pe zi", a declarat Sorin Minea, director general al Angst.
Potrivit principalilor producatori din industrie, anul acesta piata de mezeluri va experimenta o crestere de aproximativ 5-10% a productiei, in conditiile in care va fi un aflux de produse din Uniunea Europeana, iar piata neagra se va indrepta in special catre productia de carne proaspata. Pe de alta parte, jucatorii mari isi vor consolida pozitia prin investitii in productie.
"Piata preparatelor din carne este detinuta in proportie de 30% de principalii jucatori", spune Ovidiu Wencz, directorul general al Campofrio, companie cu afaceri de 35 mil. euro, sub estimarile initiale.
Grupul de firme CrisTim, pricipalul producator de mezeluri de pe piata locala, detine in prezent o capacitate de productie zilnica de 150 de tone pe zi si intentioneaza sa dubleze aceasta capacitate in urmatorii trei ani pana la 300 de tone, investitiile CrisTim in productie depasind 30 mil. euro.
Reprezentantii CrisTim nu s-au indreptat spre preluarea unor competitori mai mici anul trecut, considerand ca au spatiul necesar pentru a putea creste afacerea prin dublarea productiei la Filipestii de Padure (n.r - locatia in care se afla fabrica CrisTim).
Investitiile CrisTim vor fi directionate in acest an si spre cresterea gamei de produse ambalate. Compania a declarat ca in prezent aceste produse reprezinta 20% din productia totala, dar ca in 2007 acest segment va ajunge sa detina 50% din total.
Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri cumulata de 180 mil. euro, fata de 150 mil. euro in 2005, si o marja operationala consolidata de 12%, potrivit rezultatelor preliminare ale grupului.
Pentru 2007 CrisTim estimeaza o crestere de 20-25% a cifrei de afaceri a companiei, ceea ce ar duce rezultatele financiare ale companiei la peste 220 mil. euro.
Caroli, un alt producator important din piata mezelurilor, intentioneaza de asemenea sa-si majoreze capacitatile de productie de la Pitesti. Compania a finalizat in 2006 o investitie de 2 milioane de euro in extinderea fabricii de mezeluri din Pitesti, TC Affaires. Anul trecut, Caroli a mai investit 4 milioane de euro in construirea unei noi fabrici de salamuri crud-uscate, Indcarf, in apropierea primei unitati de productie. Grupul are o capacitate lunara de productie de aproximativ 2.500-3.000 de tone de salamuri fierte si 150 de tone de salamuri crud-uscate, ceea ce inseamna o productie zilnica de aproximativ 90 de tone de salamuri fierte si cinci tone de salamuri crud-uscate.
"Estimez ca valoarea pietei mezelurilor va ajunge la 830 mil. euro in acest an. Piata se maturizeaza, tinde sa devina din ce in ce mai competitiva, fenomen ce se reflecta si in diminuarea ritmului de crestere, de aceea apreciez ca ritmul de crestere in 2007 se va situa la 10-15%, in scadere in raport cu anul 2006, cand
s-a inregistrat o crestere de 20% fata de 2005", a declarat Talal El Solh, presedintele companiei Caroli.
Caroli a achizitionat anul trecut, pentru 5 mil. euro, fabrica de mezeluri Maestro din Cluj, intentionand sa-si dezvolte afacerile in zona Transilvaniei, insa a decis sa relocheze productia la Pitesti pe fondul spatiului insuficient al fabricii si al imposibilitatii de a respecta conditiile de productie impuse de UE. Potrivit reprezentantilor Caroli, exista posibilitatea ca fabrica de la Cluj sa devina centru logistic. Impreuna cu fabrica din Cluj, Caroli a preluat si lantul de cinci magazine detinut de Maestro, pe care planuieste sa il pastreze si sa il extinda in zona Transilvaniei, cu cel putin alte doua centre in 2007.
Compania a inregistrat in 2006 o cifra de afaceri cumulata de 93 mil. euro, in crestere cu 50% fata de 2005 si o marja de profit de aproximativ 10%. Potrivit reprezentantilor Caroli, compania detine 12% din piata de mezeluri si estimeaza pentru 2007 o cifra de afaceri de 125 mil. euro, in crestere de 20-30%.
Investitiile in majorarea productiei sunt o prioritate si pentru Aldis Calarasi, detinuta de familia Naghi. Aldis a crescut anul trecut capacitatea de productie a fabricii din Calarasi, pana la 100 de tone pe zi, fata 80 de tone in 2005. Aldis a inregistrat in 2006 o cifra de afaceri de 75 mil. euro, cu 25% mai mult fata de 2005 si estimeaza mentinerea nivelului de crestere si pentru 2007, pe fondul dezvoltarii lanturilor de retail. Aldis a investit in 2006 peste 4 milioane de euro in deschiderea unei noi sectii de salamuri crud-uscate cu mucegai, jumatate din aceasta investitie fiind asigurata prin finantare Sapard.
Producatorul a inregistrat anul trecut cele mai mari vanzari pe salamurile crud-uscate si specialitatile fiert-afumate, acest segment reprezentand 60% din cifra de afaceri a companiei si o crestere de 15% fata de 2005.
Structura pietei preparatelor din carne se va modifica in acest an, odata cu intrarea companiei germane Reinert, care tinteste una dintre primele cinci pozitii de pe piata mezelurilor. Reinert este prima companie straina care a decis sa demareze o investitie greenfield in domeniul de procesare a carnii.
"Anul acesta intentionam sa intram pe piata cu o noua gama de produse, iar in cazul in care productia va merge bine anul acesta vom investi in cresterea capacitatii de productie" , a declarat Ovidiu Bocaniciu, directorul general al Reinert. Producatorul a finalizat anul trecut o investitie de 17 mil. euro langa Brasov si estimeaza pentru 2007 o productie de cinci-sase mii de tone de mezeluri si o cifra de afaceri de 20-25 mil. euro pe piata locala.
Printre companiile din industria mezelurilor care inregistreaza cifre de afaceri de peste 15 mil. euro se mai numara Meda Prod, Fox Com Serv, Campofrio, Elit Cugir sau Angst.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO