Analiză

Consumatorul autohton de parfumuri de lux devine tot mai cheltuitor

15.04.2004, 00:00 588



Parfumurile de lux cum ar fi s-au vandut din ce in ce mai bine in ultimii ani, urmand sa ajunga anul acesta la o piata de circa 20 de milioane de euro.



Inca atent la pret, dar mai bine informat, nu prea fidel unei anumite marci, dar amator de arome clasice, consumatorul roman de parfumuri de lux devine tot mai cheltuitor. Fie ca este Lancome, Chanel, Clavin Klein, sau Kenzo, fiecare marca isi gaseste un cumparator printre clientii magazinelor.



Deschiderea noilor magazine de mare dimensiune din Bucuresti, care ofera un trafic mare pentru magazinele de parfumuri din interior, cresterea nivelului de venit si de informare a consumatorilor sunt principalele resorturi ale avantului acestei piete. In plus, segmentul destul de restrans pana acum al clientilor parfumeriilor de lux incepe sa se largeasca.



"Numarul magazinelor pentru care distribuim produsele creste pe fiecare an. In primul rand, odata cu deschiderea de noi centre comerciale tip Carrefour sau Mall se dezvolta retelele de retail, dar se infiinteaza si magazine individuale", spune Elena Nedelcu, director general al companiei Everet Romania, care este distribuitor exclusiv pe piata romaneasca a 21 de case de parfumerie printre care Lancome, Giorgio Armani, Calvin Klein, Bvlgari, Cacharel.sleadnedt



Pe piata activeaza pe de o parte companiile de distributie, care au contracte de exclusivitate cu marile case de parfumerie, si magazinele sau retelele de magazine, care se aprovizioneaza de la distribuitori.



Compania Everet Romania detine o cota de 35% din piata distributiei de parfumerie si a realizat anul trecut o cifra de afaceri de circa 3 milioane de euro. Unul din concurenti este chiar Ina International, care este in acelasi timp si un client al firmei Everet. Alte firme de distributie a parfumurilor de lux mai sunt Cosrom, Prestige Parfum si Miran.



Pe partea de vanzare cu amanuntul, cele mai importanate retele de retail sunt la ora actuala magazinele Ina Center si Privilege, care apartin companiei Ina International si reteaua Beauty Shop si Marks & Spencer. Alaturi de acestea exista si parfumerii de lux individuale din cadrul magazinelor Eva sau Castel din Bucuresti.





Informarea creste incasarile



Preturile cu amanuntul la produsele de parfumerie sunt bazate pe nivelul de pret al pietei franceze, si se situeaza intre 1,2 milioane de lei si 3,5 milioane de lei, in functie de gramaj si concentratie. Pretul include si accizele care sunt cuprinse intre 10% si 30%.



"Este o impresie falsa ca preturile parfumurilor din Romania sunt mai ridicate decat cele din strainatate. Insa pot fi mai mici preturile parfumurilor cumparate din magazinele duty-free si revandute", spune Nedelcu. Preturile parfumurilor depind de evolutia leu-euro si pot fi modificate o data pana la trei ori pe an.



Din acest motiv, alaturi de comertul organizat cu parfumuri s-a dezvoltat si o piata paralela a comerciantilor individuali, care achizitioneaza parfumurile din magazinele duty-free si le revand, dar si o piata neagra a parfumurilor contrafacute. "Chiar daca s-au luat masuri pentru combaterea contrafacerii, acest segment a ramas relativ constant in Romania. Oricum, consumatorii sunt aceia care au devenit mai educati si mai atenti la produsele pe care le cumpara", mai spune Nedelcu.



Reprezentantii firmelor de pe piata spun ca resimt in ultima vreme concurenta facuta de reteaua de cash & carry Metro, unde aceleasi marci de parfumuri de lux se vand la preturi mult mai mici decat in magazinele clasice.



Mai putin cunoscut este faptul ca marile casele de parfumerie impun companiilor distribuitoare din fiecare tara regului stricte de comercializare, mergand de la numarul de testere la mobilierul in care sunt expuse parfumurile. "Parfumurile Lancome, spre exemplu, sunt expuse numai in mobilier de prezentare personalizat, pe care l-am comandat special pentru aceste parfumuri. Pe langa aceasta, trebuie sa existe personal specializat care sa asiste clientul in alegerea facuta, pretul de pe raft trebuie sa se incadreze in anumite marje, comparabile cu cele de pe pietele vestice", mai spune Nedelcu.





Macrostabilizarea stimuleaza mirosul



Fiind produse de lux, parfumurile detin un segment stabil de piata in randul persoanelor cu venituri mari si foarte mari, si un segment de piata fluctuant in randul persoanelor cu venituri medii.



"In perioadele in care exista crestere sau stabilitatea macroeconomica, calm al pietelor valutar-financiare fara o devalorizare accentuata si o inflatie mica segmentul consumatorilor de produse selective creste, ca urmare a creserii puterii de cumparare. Este cazul pietei romanesti in 2003 si in prezent", spune Eugen Bartha, directorul general al companiei Ina International.



Compania Ina International a inregistrat anul trecut o crestere cu 60% a cifrei de afaceri in dolari, ajungand la peste 8,5 milioane de dolari, iar pentru acest an are ca obiectiv depasirea pragului de 10 milioane de dolari. Nedelcu spune insa ca anul 2004 a debutat in stagnare comparativ cu perioada similara a anului 2003 si ca asteptarile nu au fost confirmate. "In februarie anul trecut a avut loc o explozie a vanzarilor, care nu s-a reeditat si anul acesta. Poate una din explicatii este si dezvoltarea creditului de consum anul trecut, care reduce in continuare din veniturile disponibile ale populatiei", adauga ea.





Romanii schimba des marcile



Spre deosebire de occidentali, care sunt preocupati sa detina cele mai recente arome lansate pe piata, consumatorii romani de parfumuri apreciaza si marcile lansate cu mai multi ani in urma, dar nu sunt foarte fideli unei anumite marci.



"Gradul de fidelizare al consumatorului fata de un anumit produs de parfumerie este relativ scazut, in sensul ca mai multi clienti achizitioneaza mai multe tipuri de arome, de la diferite case de parfumerie", mai spune Bartha.



Statisticile firmelor arata ca cel mai bine se vand gramajele in 30 de ml. si 50 de ml., tocmai datorita pretului mai mic, dar si faptului ca posesorul parfumului nu vrea sa se "lege" prea mult timp de o anumita aroma. In acest context frecventa de cumparare este de 3-5 bucati de ape de toaleta pe an de catre un utilizator.



Reprezentantii firmelor spun ca produsele de parfumerie sunt utilizate frecvent pentru cadouri in diverse imprejurari, ceea ce face ca volumul vanzarilor sa creasca semnificativ in preajma sarbatorilor.



"In octombrie, noiembrie si decembrie vindem in jur de 60% din total, iar in prima parte a anului restul de 40%", spune Nedelcu.





Segmentul de mijloc, in crestere



Alaturi de piata parfumurilor selective (de marca), exista si categoria produselor semi-selective, care sunt produse de o companie internationala de cosmetice. Este cazul unor companii mari din Romania, cum ar fi Avon, Oriflame, sau Romsar, care au anuntat o crestere a segmentului de parfumuri in incasarile lor.



Pentru anumite segmente de consumarori - cei cu venituri medii inm crestere - cererea pentru produsele acestor companii se interseacteaza cu cea a caselor de parfumuri intarnationale.



Pentru Oriflame Romania, filiala locala a producatorului suedez de cosmetice, anul trecut parfumurile au fost produsele cu cel mai mare ritm de crestere. Ponderea acestora a crescut de la 17% la 25% din cifra de afaceri. Anul trecut, compania a avut vanzari de 22 de milioane de euro, iar pentru anul acesta se preconizeaza o cifra de afaceri de 25 de milioane de euro.



Pe de alta parte Romsar Cosmetics a anuntat recent o scadere a ponderii produselor de parfumerie in totalul vanzarilor firmei de la 60% la 45%.



Pe piata parfumurilor, principalele marci vandute de Romsar sunt Str8, Dare, Diavolo, Vanderbild, Harley Davidson. Compania asteapta anul acesta o cifra de afaceri de 24 de milioane de euro.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO