Analiză

Consumul de medicamente ar putea atinge nivelul din tarile europene in urmatorii sase ani

Consumul de medicamente ar putea atinge nivelul din tarile europene in urmatorii sase ani

Click pentru imaginea intreaga

22.02.2007, 15:51 94

Consumul de medicamente pe cap de locuitor in Romania a atins aproximativ 70 de euro anul trecut, fata de 57 de euro in 2005. Spre comparatie, consumul de medicamente in Franta este de 400 de euro pe cap de locuitor, iar in Germania de 485 de euro pe cap de locuitor, potrivit jucatorilor din piata.
Cresterea consumului reflecta cresterea pietei farmaceutice, care a avansat cu aproximativ 20% anul trecut, potrivit datelor companiei de cercetare a pietei Cegedim Romania.
Consumul redus de medicamente nu reflecta insa faptul ca romanii sunt mai putin bolnavi decat germanii sau francezii, ci ca fondurile alocate in Romania pentru tratarea bolilor sunt semnificativ mai reduse fata de cele avute la dispozitie de vest-europeni.
"La o crestere medie a PIB de 8% pe an si la o alocare de 6% din PIB pentru cheltuielile de sanatate, cat prevad normele europene, in 2012 suma de care va beneficia sanatatea se va ridica la circa 8-9 miliarde de euro, din care 3-4 miliarde vor fi utilizate pentru medicamente. Asta inseamna ca romanii vor beneficia in 2010 de circa 170-200 euro pe cap de locuitor pentru medicamente, cifra comparabila cu media din prezent a unor tari din Europa Centrala, cum ar fi de exemplu Cehia", a explicat Dragos Damian, CEO Terapia Ranbaxy.
Vanzarile de medicamente pe piata locala au atins anul trecut valoarea de 5,47 mld. lei (1,55 mld. euro), cu 19,2% mai mult comparativ cu 2005, potrivit companiei de cercetare a pietei Cegedim Romania.
"Consumul de medicamente in general continua sa creasca pentru ca se aloca mai multe resurse bugetare pentru sanatate, accesul populatiei la serviciile medicale in ambulator si implicit la medicamentele de ambulator este in crestere, dar si pentru ca exista o intarire evidenta a puterii de cumparare a populatiei", a spus Dragos Damian.
Cresterea pietei farmaceutice a fost pentru al doilea an consecutiv peste estimarile initiale ale jucatorilor. La ce ne putem astepta in aceste conditii de la anul 2007?
"Modificarile anuntate de autoritati si asteptate in trimestrul doi din 2007 in compozitia listei de compensate/ gratuite, in structura adaosurilor comerciale, precum si diminuarea preturilor ofertate in cadrul achizitiilor publice vor avea un impact deocamdata imprevizibil asupra evolutiei pietei. In sfarsit, obligativitatea armonizarii legislatiei farmaceutice la regulile UE, precum si fuziunile si achizitiile in randul jucatorilor din piata asteptate atat la nivel de producatori vor contribui la evolutii diferite ale pietei de farmaceutice si ale afacerilor din acest domeniu", a spus Dragos Damian.
In acelasi timp, in piata s-ar putea face simtita si actiunea asigurarilor private.
"Nu trebuie sa scapam din vedere si introducerea asigurarilor private de sanatate, care va contribui de asemenea la cresterea accesului la serviciile medicale mai scumpe", spune reprezentantul Terapia Ranbaxy. Astfel, anul trecut vanzarile de medicamente prin intermediul farmaciilor au consemnat cel mai rapid ritm de crestere, (plus 25%), in timp ce vanzarile prin intermediul spitalelor s-au majorat cu numai 1,2%.
"Piata farmaceutica se indreapta spre normalitate, din punctul de vedere al ponderii intre retail si spitale. In primul rand in vanzarile prin intermediul farmaciilor s-au resimtit masurile Ministerului Sanatatii, care nu au permis bolnavilor sa stea mai mult timp decat era necesar in spitale, si care astfel au putut sa-si continue tratamentul acasa. Totodata, antidiabeticele orale pot fi vandute incepand cu 2006 prin farmaciile cu circuit inchis, care au contribuit de asemenea la cresterea vanzarilor in retail", a spus Marcian Gavrilescu, director general al LaborMed Pharma Trading. De asemenea, spune el, s-au marit bugetele alocate promovarii OTC-rilor, in special a suplimentelor alimentare, marind astfel valoarea pietei de retail.
Medicamente cu prescriptie (Rx) au totalizat, 3,44 mld. lei (977 mil. euro) in 2006, cu 25,7% mai mult decat in 2005. Un avans considerabil l-au avut si medicamentele care se pot cumpara fara prescriptie, care au atins 897 mil. lei (254,5 mil. euro), potrivit Cegedim.
"Vanzarile prin farmacii isi vor mentine potentialul de crestere si in urmatorii ani, dar si la nivelul spitalelor pot aparea surprize", a spus Marcian Gavrilescu.
Cele mai importante piete de anul trecut au fost cele ale medicamentelor cardiovasculare (pentru bolile de inima), antiinfectioasele sistemice (antibioticele) si cele care trateaza afectiuni ale tubului digestiv.
Primele douazeci de companii farmaceutice din Romania au raportat anul trecut o crestere medie de 24%, comparativ cu 2005, in conditiile in care cresterea pietei a fost de aproape 20%. Acestea detin aproape 73% din piata totala de medicamente.
Iar, potrivit datelor furnizate de compania de cercetare a pietei Cegedim Romania, primele zece corporatii cu activitati pe piata locala concentreaza peste jumatate din vanzarile de medicamente, cu cote de piata cuprinse intre 8,1% si 2,6%.
Cea mai mare crestere anul trecut a fost inregistrata de producatorul local Terapia ( plus 53%), nivel dublu fata de piata. In topul cresterilor semnificative, peste piata, se mentin si companiile KRKA, Ozone, LaborMed, Servier si Zentiva, potrivit calculelor ZF.
Totodata, compania Schering Plough a inregistrat singura scadere a vanzarilor din top 20 (circa 14%).
Liderul pietei a ramas compania britanica GlaxoSmithKline, cu o cota de piata de 8,1%, in scadere fata de cea din 2005. Topul este completat de elvetienii de la Hoffmann La Roche si de compania Sanofi-Aventis. Primele sase pozitii sunt ocupate de altfel de companii multinationale.
Dintre producatorii locali in top se mentin Zentiva, Terapia si Antibiotice, cu cresteri ale vanzarilor peste media pietei.
In top zece singura miscare notabila este iesirea companiei Schering Plough de pe ultima pozitie, si intrarea celor de la KRKA. In ceea ce priveste urmatoarii zece jucatori, se observa urcarea in top a celor de la Menarini si Ozone. A iesit insa Johnson & Johnson, care a facut loc companiei Astrazeneca.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO