Analiză

De ce are nevoie Bucureştiul pentru ca multinaţionalele să-şi facă aici centrul pentru Europa de Sud-Est

04.09.2012, 00:07 4975

Şapte din cele 15 multinaţionale întrebate de ZF îşi conduc businessul de zeci sau sute de milioane de euro din România, una dintre cele mai mari pieţe din regiune. România a fost aleasă fie pentru că managerii au considerat că în România este cel mai mare potenţial de creştere, fie pentru că aici se află principalele fabrici din regiune.

"România este cea mai mare ţară din hub şi o mare oportunitate pentru business, având o populaţie considerabilă şi un potenţial bun de creştere pe termen mediu. Hub-ul Central Europe South (modul în care este organizată compania în regiune - n. red.) reprezintă un business de peste 150 de milioane de euro, din care România reprezintă peste 50 de milioane de euro", a spus Victor Geus, directorul general al Central Europe South, GSK Consumer Health­care. Divizia de Consumer Health­care a GlaxoSmithKline are această orga­nizare din ianuarie 2011, iar divizia regională numărând 12 ţări.

Pe de altă parte, cealaltă divizie din regiune a gigantului britanic din industria medicamentelor GSK Pharma este condusă direct de la Londra. În industria ţigaretelor, pentru BAT România a devenit din acest an piaţă de sine stătătoare în cadrul West Europe Region după ce anterior a făcut parte din clusterul Europei de Sud-Est. Rezultatele bune din această piaţă au stat la baza acestei decizii.

Dar tot în industria tutunului, pentru JTI afacerile regionale se conduc de la Geneva.

Mai multe beneficii

Pentru consultanţii de la PwC, centrul regional se află la Praga, dar în Bucureşti este sediul pentru coordonarea firmei din nouă state din Europa de Sud-Est (România, Republica Moldova, Bulgaria, Serbia, Kosovo, Mace­donia, Muntenegru, Bosnia şi Herţegovina şi Albania).

"Pentru PwC, prezenţa sediului regional la Bucureşti se justifică prin faptul că România este cea mai mare piaţă din această regiune, ţinând cont că Grecia şi Turcia nu sunt incluse în PwC CEE. De asemenea, firma din România are cel mai mare număr de angajaţi şi de parteneri la nivel regional, fiind cea care deserveşte din punctul de vedere al multor procese conexe restul firmelor PwC din regiune (HR, Marketing, IT etc)", a spus Vasile Iuga, Country Managing Partner al PwC România şi South Eastern Europe Leader al PwC. El este de părere că prezenţa unor sedii regionale la Bucureşti ar aduce mari beneficii precum venituri crescute pentru bugetul naţional şi cele locale din taxe şi impozite, ar stimula dezvoltarea firmelor de servicii profesionale şi a turismului de afaceri.

Firmele cu sediul în România

"Pentru a putea valorifica avantajele României (piaţa internă consistentă şi facilităţi de producţie substanţiale, ceea ce atrage investitorii) este nevoie de adoptarea unei legislaţii de tip holding, care să le permită firmelor să-şi consolideze rezultatele financiare la nivel de grup, iar tranzacţiile intragrup să beneficieze de neutralitate fiscală. Acest lucru ar duce la atragerea de capitaluri în România şi la menţinerea celui autohton în ţară", a mai spus Iuga.

Cine preferă celelalte state din regiune

Tudor Furir, directorul general al diviziei locale a producătorului de băuturi Pernor Ricard, spune că nivelul de civilizaţie şi calitatea vieţii din Ungaria au determinat managementul francez să opteze pentru Budapesta.

Varşovia a fost însă preferată de Avon, acolo unde reprezentanţii companiei spun că firma este prezentă de 20 de ani şi are unitate de producţie şi de unde exportă în peste 50 de ţări. La nivelul producătorului de cosmetice, România face parte din clusterul EMEA (Europe Middle East Africa), înfiinţat la 1 aprilie 2012.

Specialiştii în resurse umane spun însă că numărul firmelor care îşi conduc clusterul regional din România este în continuă scădere.

"În perioada 2005 - 2008, în România aveam destul de multe multinaţionale cu sediul la noi. Din păcate criza economică combinată cu un Cod fiscal şi un Cod al muncii ce nu ajută companiile, chiar dacă acestea au fost schimbate au dus nu numai la transferul conducerii regiunii în alte ţări precum Ungaria, Turcia, Bulgaria, ci şi la exit-ul total al unor companii din ţara noastră. Criza economică, politică, legislaţia necorespun­zătoare înclină balanţa mai mult decât managerii români extrem de bine pregătiţi", a spus Daniela Necefor, managing partner al firmei de executive search Total Business Solutions.

Ea este de părere că pentru a readuce sediile firmelor în România este nevoie de o legislaţie care să stimuleze investiţiile, angajă­rile şi de stabillitate economică şi politică.



Firmele cu sediul în alte ţări

MOL - Budapesta

  • MOL România aparţine centrului decizional reprezentativ MOL Ungaria, alături de companiile Intermol din Serbia, MOL Slovenia şi operaţiunile MOL Ungaria;

  • Centrul decizional MOL Ungaria are sediul la Budapesta;

  • Centrele decizionale reprezentative, "flagship companies", au fost introduse recent, odată cu reorganizarea prin care trece grupul MOL. Companiile flagship desfăşoară toată gamă de operaţiuni numite "downstream", adică acoperă întregul lanţ, de la rafinarea ţiţeiului până la vânzarea carburanţilor către consumatori. MOL România se concentrează pe activităţile de vânzări şi retail de carburanţi, astfel va aparţine de centrul decizonal MOL Ungaria;

  • Toate companiile operaţionale, cum este şi MOL România, vor avea autoritate şi responsabilităţi în creştere faţă de situaţia de dinaintea reorganizării.

Pernod Ricard - Budapesta

  • România face parte din Pernod Ricard South Central Europe alături de Bulgaria, Ungaria, Serbia, Croaţia, Slovenia, Muntenegru, Moldova, Albania;

  • Clusterul producătorului de băuturi alcoolice este condus de la Budapesta;

  • Locul a fost ales datorită accesului facil către ţările din cluster, dar şi către vestul Europei. De asemenea, nivelul de civilizaţie şi calitatea vieţii au fost luate în considerare;

  • Clusterul generează un business de peste 100 milioane euro şi este condus de un manager francez.

JTI - Geneva

  • România fac parte din Regiunea CIS plus (alături de Bulgaria, Moldova, Serbia, Croaţia, Kosovo, Albania, Muntenegru, Bosnia si Herţegovina, Macedonia, Rusia, Ucraina, Georgia, Armenia, Azerbaidjan, Kazahstan, Kirgizstan, Mongolia, Tadjikistan, Uzbekistan, Turkmenistan, Belarus);

  • Începând din anul 2010, JTI România este responsabilă şi de coordonarea activităţii din Moldova;

  • Toate regiunile producătorului de ţigarete sunt conduse de la Geneva, unde se află cartierul general al companiei;

  • Regiunea este condusă de Martin Braddock, Regional President, CIS, România, Adriatică;

  • La conducerea JTI România & Moldova se află Neil Coupland, General Manager România & Moldova, Vicepresident, care îşi desfăşoară activitatea în România şi raportează către Martin Braddock.

SABMiller - Zug

  • România este parte a SABMiller Europa, alături de ţări ca Republica Cehă, Ungaria, Italia, Polonia, Slovacia, Olanda şi Spania (Insulele Canare);

  • Operaţiunile SABMiller din cele 8 ţări de pe continentul european sunt coordonate de către Sue Clark, Managing Director SABMiller Europa;

  • Sediul regional al producătorului de bere se afla la Zug în Elveţia;

  • În România numele companiei este Ursus Breweries.

Henkel - Viena

  • România face parte din Henkel Central Eastern Europe (CEE);

  • Compania din domeniul bunurilor de larg consum Henkel CEE, cu sediul la Viena, coordonează în prezent activitatea din 32 de ţări din Europa Centrală şi de Est şi în Asia Centrală (Austria, Albania, Armenia, Azerbaijan, Belarus, Bosnia şi Herţegovina, Bulgaria, Croaţia, Cehia, Estonia, Georgia, Ungaria, Kazahstan, Kosovo, Kirgizstan, Letonia, Lituania, Macedonia, Moldova, Mongolia, Muntenegru, Polonia, România, Rusia, Serbia, Slovacia, Slovenia, Tadjikistan, Turcia, Turkmenistan, Ucraina şi Uzbekistan);

  • După evenimentele din 1989 din Europa de Est, Henkel Áustria (redenumită în 1998 Henkel Central Eastern Europe) a preluat responsabilitatea extinderii afacerii grupului Henkel în Europa Centrală şi de Est;

  • Preşedintele Henkel CEE este Guenther Thumser;

  • Compania are 9.000 de angajaţi în regiunea Europei Centrale şi de Est şi în 2011 a raportat vânzări nete de 2,809 mld. euro.

Avon - Varşovia

  • România face parte din clusterul EMEA (Europe Middle East Africa), înfiinţat la 1 aprilie 2012;

  • Din cluster fac parte UK, Irlanda, Franţa, Germania, Spania, Portugalia, Italia, Grecia,Turcia, Polonia, Estonia, Finlanda, Letonia, Lituania, Albania, Bosnia, Bulgaria, Croaţia, Ungaria, Macedonia, Muntenegru, Serbia, Slovenia, Cehia, Slovacia, Moldova, Rusia, Ucraina, Georgia, Kazahstan, Kirghiztan, Maroc, Egipt, Africa de Sud, Arabia Saudită;

  • A fost aleasă Polonia deoarece este o ţară în care compania spune că este prezentă de mai mult timp (20 de ani), cu unitate de producţie, ce exportă în peste 50 de ţări, şi, de asemenea, centru regional pentru marketing;

  • Pentru că în 2011 România făcea parte din clusterul CEE (Central and Eastern Europe), businessul anual generat de acesta a fost de 1.580,6 mil. dolari, conform datelor furnizate de producătorul de cosmetice.

GDF Suez - Paris

  • România face parte din Divizia Energie Europa, creată la 1 ianuarie 2012 şi condusă de Jean-François Cirelli, Vice-Chairman and President al GDF SUEZ;

  • Această Divizie regrupează 15 ţări (Franţa, Belgia, Olanda, Luxemburg, Germania, Italia, Spania, Portugalia, Grecia, Polonia, Ungaria, România, Austria, Republica Cehă şi Slovacia);

  • Divizia gestionează toate activităţile de energie ale GDF SUEZ în aceste ţări, precum producţie de electricitate, trading, comercializare de gaze şi electricitate, distribuţie şi înmagazinare;

  • Această divizie, una din cele şase entităţi organizatorice ale GDF SUEZ şi cea mai importantă ca mărime, are sediul la Paris;

  • Datorită prezenţei importante a grupului GDF SUEZ în România, această ţară joacă un rol de pilot, care se traduce prin faptul că Eric Stab, preşedinte director general al GDF SUEZ Energy România, domiciliat în România, supervizează şi activităţile de energie ale grupului din Austria, Republica Cehă şi Slovacia, în calitate de preşedinte şi CEO al GDF SUEZ Energy Eastern Europe.

GSK Pharma - Londra

  • În cadrul GSK Pharma, România este parte a regiunii central europene, o regiune formată din 17 pieţe în care România este a doua cea mai mare ţară, după Polonia;

  • Din regiunea Central Europe a GSK mai fac parte Albania, Bosnia şi Herţegovina, Bulgaria, Cipru, Croatia, Cehia, Estonia, Letonia, Lituania, Macedonia, Malta, Serbia şi Muntenegru, Slovacia, Slovenia şi Ungaria;

  • Regiunea Central Europe este condusă de la sediul central al GSK din Londra de către Deborah Waterhouse;

  • GSK Pharma România reprezintă 16% din cifra de afaceri totală a regiunii Central Europe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO