Analiză

Exportăm grâu, porumb şi oi, nu produse cu valoare adăugată. Doar nouă fabrici de alimente şi băuturi sunt în top 500 exportatori din România

Autor: Mădălina Dediu Panaete

05.04.2018, 00:08 1574

Doar nouă producători de ali­men­te şi băuturi sunt prezenţi în topul celor mai mari 500 de ex­portatori din România, sec­torul fiind unul dintre cele mai slab reprezentante în clasamentul industriilor care pun cele mai multe produse în pieţele europene şi internaţionale.

Cei mai mari nouă exportatori de alimente şi băuturi sunt Smithfield Prod (carne), Fa­brica de Lapte Braşov (lactate Olympus), Chipita România (dulciuri), Convenience Prod (carne), Coca-Cola HBC România (băuturi răcoritoare), Aaylex Prod (carne), Trans­avia (carne), Danone (lactate) şi PepsiCo (băuturi răcoritoare), conform da­te­lor de la Institutul de Statistică (INS). Dintre acestea, doar două sunt deţinute de antreprenori locali, şi anume, Transavia şi Aaylex Prod, doi dintre cei mai mari pro­ducători de carne de pasăre.

Aceste nouă companii exportă împreună produse de 200-300 de milioane de euro anual, potrivit estimărilor ZF.

Pe de altă parte, niciun producător de pâine, carne, dulciuri sau sucuri nu şi-a făcut loc între cei mai mari 100 de exportatori. În schimb, în această ierarhie sunt prezenţi şapte traderi de cereale printre care giganţi precum Nidera (COFCO), ADM, Cargill sau Ameropa.

De altfel, România trimite în principal la ex­port materii prime pentru industria alimen­tară, nu produse cu valoare adăugată. Astfel, dacă exporturile de alimente şi băuturi s-au situat anul trecut la 1,7 miliarde de euro, cele de produse agricole au urcat la 4 miliarde de euro. În plus, importurile de alimente sunt de circa trei ori mai mari decât exporturile.

O analiză recentă a ZF realizată pe baza datelor de la INS arăta că pe plan local există circa 100 de fabrici de procesare a cărnii, laptelui, cartofilor, pâinii sau uleiurilor vegetale cu peste 250 de angajaţi, adică mai puţin de 2% din totalul unităţilor din sectorul alimentar. Iar nouă din aceste fabrici sunt prezente şi în topul exportatorilor.

Lipsa forţei fabricilor din România a transformat România într-o piaţă de desfacere, astfel încât consumul a ajuns să fie acoperit majoritar din importuri în multe sectoare din industria alimentară. În plus, producţia locală nu are forţă la export tocmai pentru că mulţi producători români nu pot fi competitivi sau chiar nu pot supravieţui nici măcar în ţara de origine.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO