• Leu / EUR4.9477
  • Leu / GBP5.8810
  • Leu / USD4.7247
Analiză

Fabricile de componente auto atrag un nou val de investitii, de peste un miliard de euro, si se duc spre est

Fabricile de componente auto atrag un nou val de investitii, de peste un miliard de euro, si se duc spre est

Orasele care au atras cele mai mari investitii Zonele spre care se indreapta producatorii in ultima perioada

13.07.2007, 20:22 112

Investitiile straine din industria componentelor auto vor depasi in acest an un miliard de euro si vor crea aproximativ 8.000 de noi locuri de munca, potrivit informatiilor Agentiei Nationale pentru Investitii Straine (ARIS).
In 2006, agentia a monitorizat proiecte de investitii in sectorul automotive in valoare de peste 600 de milioane de euro. "ARIS are in monitorizare in prezent circa 24 de proiecte greenfield in domeniul automotive, toate confidentiale, a caror valoare totala este de un miliard de euro", a declarat Sorin Vasilescu, director in cadrul ARIS. El a precizat ca cei mai mari investitori sunt in continuare companiile germane, urmate de cele franceze, japoneze si italiene.
"Majoritatea vin ca sa produca pentru export, pentru companiile mama. Producatorii pentru Dacia sunt deja aici, iar cei care vor mai veni sunt intr-un numar destul de redus", a spus Vasilescu.
El a adaugat ca atractivitatea Romaniei pentru investitiile in acest domeniu se va mentine in perioada urmatoare la fel de ridicata ca si in ultimii trei ani, deoarece principalele elemente, precum experienta fortei de munca in domeniu, avantajul logistic, raportul optim salarii/calificare forta de munca, costurile de productie reduse si taxarea competitiva, elemente analizate de o companie in procesul de internationalizare, se mentin in general mai mici decat in tarile din centrul si sud-estul Europei.
Potrivit studiilor agentiei, cea mai mare parte a investitiilor in curs de implementare sau care vor fi demarate sunt atrase in continuare de vestul tarii din cauza apropierii de granita si de rutele terestre de transport catre vestul Europei, principala destinatie a componentelor fabricate in Romania.
"Apar insa si locatii noi cum ar fi Brasov, Iasi, Ploiesti, Slatina si zonele adiacente marilor producatori auto: Pitesti si Craiova, dupa privatizare. Pe zona Arad, Timisoara parcurile industriale sunt deja aglomerate de companii straine", mentioneaza Vasilescu.
La Craiova se estimeaza ca dupa preluarea uzinei Daewoo, viitorul producator va crea in zona un efect similar celui produs de Renault la Mioveni, care a adus cu el o parte din furnizorii traditionali. In zona au fost realizate deja cateva investitii cu un volum apreciabil, precum cea a Pirelli, care a demarat in urma cu un an proiectul de investitii de 170 mil. euro in fabrica de anvelope, situata in apropierea fabricii de cord metalic detinuta in colaborare cu Continental.
Pirelli intentioneaza ca in acest an sa demareze si o investitie secundara, in Gorj, intr-o fabrica de filtre pentru motoare diesel. Pirelli nu este singura companie internationala cu investitii in Craiova, Bombardier, constructorul canadian, colaborand cu Electroputere Craiova pentru constructia de garnituri de metrou.
"Sa vedem ce urmeaza dupa Craiova. Este posibil ca majoritatea furnizorilor sa se instaleze in zona. Dar nu numai. Sunt locatii destule in Romania, dar bineinteles ca apare criteriul de pret. De regula, producatorii prefera sa se instaleze in jurul fabricii ca sa nu plateasca prea mult pe transport", a declarat Vasilescu.
Vasilescu nu a putut sa cuantifice valoarea investitiilor ce ar putea fi atrase la Craiova in perioada urmatoare, declarand ca acestea depind de mai multe variabile si nu doar de pretul terenului si de proximitatea fata de principalul client sau rutele expres de transport.
"In demersul de investitie nu pretul conteaza foarte mult, ci dotarile locatiei, pentru ca producatorul doreste sa inceapa activitatea cat mai curand. Daca obtin un teren pentru care ei trebuie sa racordeze principalele utilitati, totul dureaza mult mai mult", a adaugat Vasilescu.
Acesta este principalul criteriu luat in considerare de catre majoritatea investitorilor germani, francezi sau italieni pentru alegerea unei viitoare locatii. Pana in prezent acestia au fost atrasi cu preponderenta de parcurile industriale din cele mai mari orase transilvanene sau din imediata lor vecinatate.
"Mai incercam atragerea unor investitori spre Satu Mare si Baia Mare, dar dezavantajul este lipsa fortei de munca. Acolo avem unul dintre cei mai mari angajatori din automotive din tara, Draxlmaier, cu un efectiv de aproape 4.000 de oameni", a declarat Vasilescu.
Grupul german Draxlmaier angajeaza in Romania aproximativ 18.000 de oameni in cele cinci unitati de productie, in care a investit pana in prezent 180 de milioane de euro. Zone cu un disponibil de forta de munca au fost localizate in parcurile industriale dezvoltate in jurul oraselor Sibiu, Brasov si Ploiesti. La Sibiu, in ultimii doi ani ARIS a monitorizat implementarea a trei proiecte de investitii care au creat cumulat 1.700 de noi locuri de munca. Este vorba de producatorul francez SNR Roulments, 1.000 de posturi, producatorul spaniol Caucho, 200 de joburi, si germanii de la Marquardt Schaltsysteme care pentru productia de componente pentru sistemul de transmisie al auturismelor a angajat 500 de oameni. De asemenea, la Medias, in judetul Sibiu, au fost atrasi in ultimul an producatori precum Kromberg & Schubert si Bachman DC. Tot in parcul industrial Automecanica isi desfasoara activitatea si Langedorf Medias, Mora IPR, Dressel & Hofner si Systeme Contact.
"Brasovul are de asemenea forta de munca libera dupa Tractorul, iar Ploiestiul se extinde. Au potential parcurile industriale din Albesti, Paleologu, care pot fi extinse cu 32 de hectare", a spus Vasilescu. In aprilie, la uzina Tractorul Brasov au fost disponibilizati 1.800 din cei 1.900 de angajati, compania intrand in procedura de faliment. Activele platformei industriale au fost achizitionate recent in urma unei licitatii, de compania Flavus Investitii Bucuresti, pentru suma de 91,6 mil.euro.
Pe de alta parte, la Ploiesti, ARIS monitorizeaza investitia de 120 de milioane de euro a companiei japoneze Calsonic Kansei. "Cel mai important proiect de investitie din domeniul auto care a fost anuntat pentru Romania in 2006 a fost cel al firmei japoneze Calsonic Kansei, care are in constructie in parcul industrial Ploiesti o fabrica care va aduce 1.050 de noi locuri de munca", a spus Vasilescu. Japonezii vor produce pe Valea Prahovei radiatoare si instalatii de aer conditionat pentru autoturisme.
Ca valoare, singurul proiect care il depaseste pe cel al japonezilor este proiectul Renault Tehnologie Roumanie, cu o valoare de 456 de milioane de euro, demarat de Renault in comuna Titu.
In 2006 ARIS a monitorizat in sectorul automotive 18 proiecte a caror valoare totala se ridica la 617 mil. euro. "Dintre acestea au fost implementate deja sapte, in valoare de 420 mil. euro. Important este ca cele 18 proiecte pot genera 7.280 de noi locuri de munca in intervalul de timp 2006-2010", a concluzionat Vasilescu.
Potrivit datelor comunicate de cei mai mari producatori de componente auto de pe piata locala, informatii centralizate in Anuarul de Business al Romaniei editat de ZF, cifra de afaceri cumulata a primilor zece jucatori din piata depaseste 1,2 mld.euro.

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9477
Diferență: 0,0162
Ieri: 4.9469
Azi: 4.7247
Diferență: -0,4803
Ieri: 4.7475
Azi: 5.8810
Diferență: 1,2708
Ieri: 5.8072
Azi: 4.7380
Diferență: 0,2836
Ieri: 4.7246