Analiză

Gara de Nord: Simbolul delăsării căilor ferate: găuri în pardoseală, igrasie pe pereţi şi peroane murdare

Autor: Mirabela Tiron, Andreea Neferu

28.06.2012, 00:08 4051

Ceea ce ar trebui să fie locul în care să se formeze prima impresie bu­nă despre Bucureşti este în rea­litate o carte de vizită pătată. Aşa se explică poate şi traficul în con­tinuă scădere în Gara de Nord. Dacă în 1999 trenurile care ieşeau sau intrau în Gara de Nord trans­portau 6,3 milioane de persoane, anul tre­cut au transportat doar 3,6 milioane de pasageri.

Iar acest lucru se întâmplă în condiţiile în care Ministerul Transporturilor are un buget anual de peste 3 miliarde de euro, din care însă ma­joritatea banilor merg către infrastructura ru­tieră. Anul acesta, spre exemplu, bugetul de stat alocă pentru Ministerul Transporturilor 3,4 miliarde de euro, ceea ce înseamnă cel mai mare buget al instituţiei din istoria ultimilor 20 de ani. Circa două treimi din bugetul Trans­por­turilor merg însă către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.

Deşi este un punct de importanţă strategică pen­tru Capitală, dar şi pentru întreaga ţară, Ga­ra de Nord nu a intrat deloc pe lista de priorităţi a Ministerului Transporturilor după Revoluţie.

În afară de călători, aspectul gării, în care chiar şi sala de aşteptare este murdară, nu mai in­teresează pe nimeni. CFR SA, administra­torul gării, a investit în ultimii cinci ani din surse proprii doar 4,5 mil. lei (puţin peste un milion de euro) pentru reparaţii, potrivit Oanei Brânzan, şef serviciu comunicare cu presa al companiei.

Cristian Ghibu, directorul general al CFR SA, şi Laurenţiu Mărăloi, şeful Regionalei Bu­cu­reşti, nu au transmis niciun răspuns la so­licitarea ZF în care îi întreabă dacă le place Gara de Nord şi care este strategia de dez­voltare. Şefii Gării de Nord sunt Mihai Cântea (pe infrastructură) şi Simona Jerca (pe transport feroviar de pasageri).

"Uitaţi ce murdar este pe jos. Gara de Nord este la fel cum o ştiam şi acum mulţi ani când mergeam cu trenul. Pe mine mă lasă rece, am 64 de ani", spune George, un pensionar care aştepta pe peron trenul spre Câmpina.

Arhitectul Călin Negoescu de la West­fourth este de părere că Gara de Nord arată ca şi proprietarul - CFR SA (infrastructura).

"Când proprietarul o să fie civilizat şi ono­ra­bil, atunci clădirea o să arate onorabil. Până atunci nicio şansă", spune el. Călin Negoes­cu mai precizează că orice clădire trebuie să treacă din când în când printr-un proces de reabilitare, pentru că fără această reabilitare şi lucrările con­stante de întreţinere o clădire tinde să se tran­sforme în pietriş în timp.


De ce nu arată Gara de Nord ca un centru comercial din Bucureşti?

Deşi are o suprafaţă (56.800 de metri pă­traţi) comparabilă cu a unui mall din Bucureşti, con­­diţiile din Gara de Nord nu sunt nici pe de­parte la fel de bune precum cele pe care le oferă un cen­­tru comercial. Dacă managerii unui mall fac tot ce le stă în putinţă pentru a atrage cli­enţii şi pen­­tru a face clădirea cât mai atrac­ti­vă, con­du­ce­rea Gării de Nord este delăsătoare la acest capitol.

George Argentopoulos, CEO al Băneasa Developments, care a dez­voltat centrul comercial din Băneasa, cu o suprafaţă închi­ria­bilă de circa 70.000 de metri pă­traţi, spune că în vederea men­ţinerii clădirii în stare foarte bună colaborează cu profe­sio­nişti din facility ma­nage­ment, ca­re respectă pro­ce­durile din ma­nua­lul de în­treţinere al clădirii.

"Pe partea tehnică lucrăm cu profesionişti. Într-un singur cuvânt pot spune că arată bine pentru că suntem orientaţi către consu­ma­tor, răspundem la ceea ce îşi doresc să vadă clienţii care vin aici", a declarat George Ar­gentopou­los, CEO al Bănea­sa De­velopments. El spu­ne că nu doreşte să co­men­teze despre cum arată Gara de Nord, în care a fost în urmă cu trei ani.

Mallul din nordul Ca­pitalei are venituri anuale de circa 30 mil. eu­ro, fiind proiectul cu cele mai mari încasări din chirii de pe piaţa locală, în timp ce vân­ză­rile totale realizate de magazinele par­cu­lui comercial pot fi estimate la jumătate de miliard de euro.

"Mentenanţa în zona publică ar trebui re­ali­zată de o firmă serioasă, cu experienţă în acest domeniu, nu de 3-4 tehnicieni angajaţi ai CFR. Orice clădire de birouri sau mall a angajat o firmă care să se ocupe de această mentenanţă. În Gara de Nord minimul care trebuie făcut este curăţenie o dată sau de mai multe ori pe zi, schimbarea becurilor de fiecare dată când acestea se ard sau dacă apar diverse stricăciuni, să se facă reparaţii imediat, eventual noaptea, când traficul este mai mic", spune şi Florin Popa, managing partner al firmei de consultan­ţă în construcţii Vitalis Consulting.


Transformarea gării într-un mall, doar o promisiune

La finalul anului trecut Ministerul Trans­por­turilor anunţa că va dezvolta Gara de Nord la standarde europene, urmând să o transforme în­tr-un adevărat mall cu ajutorul belgienilor. În acest proiect promis, care include moderni­za­rea Gă­rii de Nord şi construcţia unui complex co­mer­­cial în zonă, ar urma să se realizeze un tunel şi spre Gara Obor şi spre Gara de Sud (Pro­gre­sul), cu scopul de a transforma Gara de Nord din­tr-o staţie capăt de linie într-o cone­xiu­ne di­rec­tă. Deocamdată nu s-a făcut nimic cu acest proiect.

Mai mult, investiţiile realizate au fost alocate doar pentru reparaţii.

"În staţia Bucureşti Nord s-au desfăşurat în ulti­mii cinci ani, din surse proprii, lucrări de reparaţii capitale, reparaţii curente şi de între­ţinere: 2,38 milioane de lei pentru reparaţii capitale la acoperiş peroane, 197.304 lei pentru repa­raţii curente (covor asfaltic) la peroanele liniilor 4-5 şi la intrarea în staţie, 349.450 de lei reparaţii prin turnare strat de uzură din mixtură asfaltică la peroanele liniilor 2-3, 1,58 milioane de lei reparaţii acoperiş ansamblu Gara de Nord", potrivit Oanei Brânzan, şef birou de pre­să din cadrul CFR SA. Ea a transmis că în Gara de Nord s-au mai executat înlocuiri de gea­muri sparte, reparaţii tâmplării, reparaţii in­sta­laţii sanitare şi de canalizare, desfundări canalizare.

Tavanul din spaţiul unde se află casele de bilete este spart pe alocuri, formând găuri negre adânci.


"Totul îmi dă senzaţia de vechi, ar putea şi gara să fie mai modernă"

Michael Green, un american care a călătorit de mai multe ori cu trenul pe ruta Timişoara -Gara de Nord (Bucureşti), spune că este con­vins că gara ar fi mai atractivă dacă ar fi moder­nizată. Sam Benson, colegul lui, un tâ­năr din SUA care aştepta în faţa Mc Donald's trenul spre Cluj-Napoca, spune că atmosfera din gară i se pare neplăcută, pentru că aşteaptă un tren ce întârzie 30 de minute. În aceeaşi zi, un tren pe ruta Bucureşti - Craiova avea o întârziere de 60 de minute, în timp ce un tren ce venea de la Buzău întârziase deja 35 de minute.

"Îmi place că este agitaţie aici, mi-am lăsat bagajele pe jos (în faţa Mc Donald's) pentru a nu mai sta în sala de aşteptare, unde mi­roa­se urât. Gara pa­re învechită, nu am avut ocazia să călătoresc prea mult cu tre­nul, însă cel mai mult mi-aş dori ca tre­nul meu să nu aibă întâr­zie­re", spune el.


28 de case de bilete, dar multe sunt închise

În Gara de Nord sunt 28 de case de bi­le­te, însă nu toa­te sunt des­chi­se per­ma­nent, ci în func­ţie de gradul de so­licitare zil­nică, după cum a trans­mis Oana Brânzan, şef birou de presă din cadrul CFR SA.

Cu prilejul zilelor de sărbătoare şi al zilelor cu trafic sporit (weekend) se lucrează la capa­citate maximă, iar numărul de case de bilete deschise se suplimentează, potrivit ei.

"Nu înţeleg de ce sunt atât de puţine case de bilete", spune Alexandra Dima, un medic de 26 de ani din Bucureşti. De altfel, aceasta este una dintre problemele majore pe care ea le identifică în Gara de Nord.

Ea spune că a mai fost în gări din străină­tate, în Lyon, în Berlin, care i s-au părut mai bi­ne organizate. "Sunt însă gări cu adevărat cen­trale şi există mai multe mijloace de transport cu care poţi fi conectat la restul oraşului", spune Alexandra Dima.

Studentul Ionuţ Bidică, de 21 de ani care că­lă­­toreşte o dată pe lună cu trenul, spune că Gara Nord nu este cu nimic diferită de ce­lelalte gări din România. "Nu sunt toate gările aşa? Ga­ra este ok, dar necesită îmbunătăţiri. Un străin da­că vine aici, probabil se sperie de gară, dar pen­tru noi este ceva obişnuit", spune el.

"Am văzut gări mai mici din Italia ca­re arătau mai bine. Consider că nu ar trebui să mo­difice multe lucruri la Gara de Nord, ci doar să o renoveze", spune şi Cristina Răscol, o studentă de 20 de ani.

În Gara de Nord activează 88 de firme, iar un restaurant ajunge şi la vânzări de două milioane de euro

Chiar dacă arată deplorabil, iar numărul de pasageri a scăzut constant în ultimul dece­niu, în Gara de Nord activează 88 de firme, cu care au fost încheiate contracte de închiriere.

Departa­men­­tul de relaţii cu presa al CFR SA nu a trans­mis ce încasări vin din chirii şi nici cu cât se în­chiriază un metru pătrat.

Astfel, Gara de Nord a devenit un loc de business pentru pro­prie­tarii de chioşcuri, covrigării sau chiar şi spaţii de jocuri de noroc.

Polul Gării de Nord rămâne în continuare res­tau­ran­­tul McDonald's, o adevărată "oază" în mijlo­cul gării, cu vânzări estimate de peste 2 mil. euro anual. De asemenea, restaurante pre­cum KFC, Spring­time sau Gregory's sunt pre­zente în in­cin­ta Gării de Nord. Cele mai multe sunt însă chioş­­curile de lângă peroane, care au însă adao­suri comerciale destul de mari. O apă plată la jumătate de litru costă, spre exemplu, 3 lei.

"Nu sunt foarte mari vânzările, sunt chiar foarte proaste, din cauza crizei, dar şi din cau­za scă­derii numărului de călători. Nu ne-am gândit să închidem chioşcul. Din punctul meu de ve­de­re nu este profitabil, dar este o acti­vitate", spune Maria Danciu, adminis­tra­tor al firmei Marad Concept, care deţine un chioşc lângă peroanele de la Gara de Nord. Administratorul susţine că e singurul chioşc al firmei. Cele mai recente date arată că firma Marad Concept a avut în 2009 o cifră de afaceri de circa 1,1 mil. lei (260.000 de euro) şi o pierdere de 66.202 lei (15.623 euro), potrivit Ministerului de Finanţe.

Alte firme care deţin chioşcuri în Gara de Nord lângă peroane sunt L'Incontro Food, pentru care nu există informaţii financiare la Ministerul Finanţelor, sau Mariva Concept, cu afaceri de 94.000 de lei (peste 22.000 de euro) în 2010. La cele mai multe din aceste chioşcuri bonul fiscal se tipăreşte doar la cerere.


Un american spune că plăteşte 160 de euro Gării pentru standul cu hot-dog

Aidan Ross, un american care a venit în România în urmă cu un an, a decis să deschidă un stand mobil în gară, unde vinde hot-dog. "Am vândut în fiecare zi cu 10% mai mult decât în ziua precedentă. Astăzi, până la această oră (ora 18), am vândut 35 de hot-dog", spune americanul care şi-a deschis standul la începutul săptămânii trecute. Ross plăteşte circa 160 de euro pe lună pe chirie în Gara de Nord, în condiţiile în care standul său mobil are sub 2 metri pătraţi.

"La un hot-dog de 2,5 lei, profitul e de circa 1,25 lei", mai spune Ross, care iniţial s-a ocupat de asigurări de viaţă în România. Ross răspunde scurt la întrebarea legată de modul în care i se pare atmosfera în Gara de Nord: "Este o adevărată provocare. Briza (de căldură - n.red.) se simte puternic, cerşetorii vin şi încearcă să mă convingă să le dau hot-dog pe gratis".

În staţia Gara de Nord lucrează 238 de angajaţi (casiere, conductori de tren, personal de informaţii CFR , ingineri, economişti, şef tură, şef staţie adjunct, şef staţie).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO