Analiză

Interviu Anca Boagiu: Ministerul Transporturilor a avut tot timpul bani. Lucrurile nu s-au mişcat din ignoranţă, nepăsare, neştiinţă sau rea-voinţă. Ce părere aveţi?

Interviu Anca Boagiu: Ministerul Transporturilor a avut tot timpul bani. Lucrurile nu s-au mişcat din ignoranţă, nepăsare, neştiinţă sau rea-voinţă. Ce părere aveţi?

Autor: Iulian Anghel, Andreea Mioara Neferu

13.02.2011, 23:59 1241

Ministerul Transporturilor nu este şi nu a fost un ministersărac, doar că, dacă lucrurile merg prost s-a întâmplat din dinignoranţă, nepăsare, ne­şti­inţă sau rea-voinţă. Fostul ministruRadu Berceanu a făcut o greşeală - a avut încredere în oameni carenu erau profesionişti, susţine titularul portofoliului, AncaBoagiu.

Din fotoliul pe care în urmă cu mai bine de 10 ani stătea TraianBăsescu, Boagiu sus­ţine, într-un interviu pentru ZF, că s-aîn­tors în minister ca acasă. "Acasă" pentru că a mai ocupatacelaşi fotoliu în urmă cu 10 ani, pentru scurtă vreme. A găsittotul la fel, ca şi cum nu s-ar fi întâmplat nimic, spuneministrul. Şi adevărul este că nici nu s-a întâmplat nimic.
Programul de autostrăzi în România a fost lansat în primul eimandat de ministru, în 2000. Hărţile cu autostrăzile, cele deatunci, ca şi cele de acuma sunt la fel, doar că autostăzi nu s-auconstruit. Cine este de vină pentru acest pustiu care se întindeîntre 2000 şi 2011? Nu au fost bani? Ministerul acesta a avutîntotdeauna bani, admite ministrul.

În ultimii 10 ani, Ministerul Transporturilor a avut pe mână peste20 mld. euro, dar fără rezultate: doar 200 de km de autostradă înplus. În ultimii trei ani şi jumătate, ministerul ar fi putut să iacel puţin 2 mld. euro de la UE, fonduri nerambursabile pentruinfrastructură, dar nu a luat decât 45 mil. euro, adică 1% dinîntreg programul de 4,5 mld. euro (la care se adaugă cofinanţareanaţională de 1 mld. euro). În aceeaşi vreme, Compania Naţională deAutostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) este cea mai subvenţionatăcompanie din România -1,6 mld. euro doar în 2010. Are, în schimb,datorii neplătite de 200 mil. euro. Iar companiile de căi feratesunt datoare vândute. Numai CFR Infrastructură are datorii de 1,4mld. euro - ceea ce înseam­nă că 18% din în­treg deficitulînregistrat de România anul trecut (8 mld. euro) aparţine acesteicompanii.

Ce se întâmplă? Sau mai precis de ce nu se întâmplă nimicpentru a corecta situaţia?

"Nu s-a întâmplat nimic din cauza ignoranţei, nepăsării, neştiinţeisau rea-voinţei, pentru că ministerul a avut tot timpul bani.Atunci când am plecat din acest minister (la finele lui 2000 -n.n.) am lăsat totul curat.
Radu Berceanu a făcut o singură eroare, şi anume aceea că a avutîncredere în oameni care nu erau profesionişti şi care nu erau bineintenţionaţi", spune acum ministrul.

Predecesorul ministrului Anca Boagiu în fruntea MinisteruluiTransporturilor a fost Radu Berceanu. Ministrul Berceanu se plângeade câte ori era întrebat că nu are bani pentru a-şi desfăşuraprogramele de investiţii derulate de Ministerul Transporturilor. Înintervalul celor 20 de ani scurşi de la revoluţie, 9 ani şijumătate au trecut cu miniştri ai PD în fruntea MinisteruluiTransporturilor. A omis Radu Berceanu sau alţi miniştri vreunelement atunci când se plângea că nu are bani pentruautostrăzi?

"Ceea ce este anormal este că programul de autostrăzi e lansatde acum zece ani (în timpul primului ministeriat al Ancăi Boagiu -n. red.). Am revenit «acasă» (ca ministru al transporturilor - n.red.), este ca şi când nus-ar fi întâmplat sau schimbat nimic",spune Anca Boagiu.

De ce nu s-a întâmplat nimic când pe această zonă era nevoie cade aer să se schimbe ceva?

"Nu s-a întâmplat nimic din ignoranţă, nepăsare, neştiinţă saurea-voinţă, pentru că ministerul a avut tot timpul bani. Atuncicând am plecat din acest minister (la finele lui 2000 - n.n.) amlăsat totul curat, CFR Marfă chiar avea profit (avea 84 mil. euro,datorii în ianuarie 2011 - n.n.). Berceanu a făcut o singurăeroare, şi anume aceea că a avut încredere în oameni care nu erauprofesionişti şi care nu erau bine intenţionaţi", spune acum AncaBoagiu.

Din 2002 până în prezent, ministerul a avut un buget de mai binede 20 de miliarde de euro. Ce s-a întâmplat cu aceşti bani? Pentrucă autostrăzi nu se văd. Drumurile naţionale arată mai bine ca înurmă cu 10 ani, dar nu este ceva să-ţi stea mintea în loc. Pentrumodernizarea căii ferate Bucureşti -Constanţa s-au alocat de prin2005 până în prezent aproape un miliard de euro. Din vară,trenurile vor circula cu 160 km/h spre mare. Este o veste bună.Până la mare vom face două ore şi jumătate, promite ministrul. Doarcă atât făceam şi în urmă cu 10-15 ani. Tot două ore şi jumătate.Un miliard de euro ca să te întorci înapoi cu 15 ani?

Mai mult, companiile din subordinea Ministerului Transporturilorsunt dintre cele mai îndatorate, au obligaţii neplătite care sar de2 mld. euro.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale dinRomânia (CNADNR) avea, la nivelul lunii ianuarie 2011 arierate învaloare de 876 milioane de lei (200 mil. euro).

"Şi asta în condiţiile în care anul trecut am plătit 378milioane de lei. La CFR infrastructură în ianuarie mai existauarierate de circa 6 miliarde de lei. Anul trecut am plătit 319milioane de lei. Există foarte multe arierate acumulate, dar şisechestre pe bunurile căii ferate, de la terenuri, gări şi şine decale ferată până la locomotive şi vagoane. Nu vreau să se întâmpleceea ce s-a întâmplat în cazul hotelului Astoria (executat pentru odatorie de 20.000 euro în timpul ministeriatului liberaluluiLudovic Orban - n.n.). Şi Gara de Nord se află sub un sechestru(pus de ANAF - n.n.) pe care l-aş numi ridicol, însă în perioadaurmătoare avem în plan să rezolvăm această situaţie. Am discutat cuMinisterul Finanţelor şi cu ANAF şi în prezent avem o soluţie destingere a acestor arierate", spune ministrul Boagiu.

Luăm aproape 500 mil. euro de la UE în2011?

În aceeaşi vreme, Ministerul Transporturilor ar putea beneficiade 4,5 mld. euro din fondurile nerambursabile ale Uniunii Europene.Cât a plătit către beneficiari Ministerul Transporturilor dinaceşti bani, de la aprobarea de către Bruxelles a ProgramuluiOperaţional Sectorial Transporturi (POS-T), la jumătatea lui 2007,până în decembrie 2010? 45 de milioane de euro, adică 1% dinvolumul întregului program.

Ministrul susţine însă că lucrurile se vor schimba începândchiar cu acest an şi că ministerul de resort va absorbi şi chiar vaplăti în 2011 de 10 ori mai mult - adică peste 500 mil. euro. Câtdespre proiecte aprobate sau în aprobare, ele sunt pe ultima sutăde metri, spune Anca Boagiu.

"Sper ca săptămâna viitoare (săptămâna aceasta - n.red.) să fiepublicate şi standardele de cost pentru viaducte, poduri etc.(standarde care dau măsura unui preţ rezonabil pentru contracteleîncheiate - n.n.). În lansare avem proiecte de autostrăzi de circa2,5 mld. euro, însă în execuţie mai există alte 2,7 mld. euro.

ZF Digital Summit 2024