Analiză

Între preţurile celor mai comercializate medicamente există diferenţe între farmacii de la 0 la 50%

Între preţurile celor mai comercializate medicamente există diferenţe între farmacii de la 0 la 50%

Autor: Ioana David

28.05.2013, 00:09 20673

Diferenţa de preţ în farmacii între medicamentele cu cele mai mari vânzări din Ro­mâ­nia este de la 0 la 50%, arată o analiză a ZF pe baza da­telor preluate din farmacii. Astfel, chel­tuiala conform bonului fiscal pentru Nurofen, Aspenter şi Parasinus, cele mai vândute medicamente din punctul de vedere al volumului, evoluează între 26,10 lei în reţeaua Catena şi 37,47 de lei în reţeaua Sensiblu.

Ziarul Financiar a comparat preţurile de la şase reţele de farmacii (Sensiblu, Help Net, Catena, Belladonna, Centrofarm, Dona) reprezentative pentru Bucureşti, pentru trei produse (Nurofen pentru Dureri 200 mg, Aspenter Terapia 75 mg şi Parasinus Europharm), pentru a realiza un index al preţurilor acestor pastile. Nurofen, produs de Reckitt Benckiser, este pentru durere, Aspenter este în portofoliul Terapia Cluj şi este din aria cardiovasculară, iar Parasinus este fabricat de Europharm Braşov şi este pentru răceală.

În cadrul demersului, ZF a solicitat preţurile de la şase reţele, însă numai Dona a trimis preţurile solicitate. Pentru certificare au fost cumpărate şi produsele. Preţurile se referă la produse vândute clienţilor care nu deţin carduri de fidelitate.

Sensiblu, Help Net, Catena, Bella­donna, Cen­trofarm, Dona au împreună peste 430 de farmacii numai în Bucureşti, ceea ce reprezintă aproximativ 40% din totalul celor 1.079 de unităţi, arată un calcul al ZF pe baza informaţiilor comunicate, a celor existente pe site-urile proprii şi a datelor de pe site-ul Casei de Asigurări de Sănătate a Munici­piului Bucureşti (CASMB).

Preţul produselor ce se dau fără pres­crip­ţie (OTC-uri, over the counter, peste ghişeu în engleză) se formează liber (şi nu este impus de stat, aşa cum se întâm­plă în cazul pastilelor ce se dau doar cu reţetă), ceea ce în­seam­nă că jucătorii de pe întreg lanţul până la pacient (producător, distri­bui­tor, farmacie) pot decide ce marje să aplice.

OTC-urile reprezintă sub 20% din piaţa de medicamente, iar tot mai mulţi produ­că­tori se orientează către ele, în condiţiile în care pentru cealaltă categorie (produsele ce se dau numai cu prescripţie) condiţiile de piaţă sunt tot mai dificile.
 

Ce spun reprezentanţii reţelelor de farmacii

Din cele şase reţele, numai reprezen­tanţii Dona şi Belladonna au răspuns până la închiderea ediţiei la întrebările trimise de ZF depre cum se explică diferenţele de preţuri între reţele, care este ponderea OTC-urilor în totalul vânzărilor reţelei şi dacă există diferenţe de preţ între unităţile aceleiaşi reţele.

 

„Diferenţele de preţ (dintre reţele – n. red.) au apărut imediat ce pentru produsele în cauză s-a scos limitarea la preţ maximal. Fiecare jucător din piaţă a avut posibi­litatea să aplice strategia pe care o con­sideră corespunzătoare atât din perspec­tiva atragerii consumatorilor, cât şi din perspectiva acoperirii costurilor şi a ratei de profit dorită. Unii au adoptat o strategie de hard discounteri considerând preţul ca fiind singurul element de diferenţiere fără să facă investiţii în servicii, iar ofertele altora pot fi considerate discutabile în contextul în care există diferenţe între ceea ce se comunică şi ceea ce primeşte în mod real pacientul“, a spus Ovidiu Wencz, directorul general al farmaciilor Dona.

Reţeaua operează aproximativ 220 de unităţi, iar în 2012 a înregistrat o cifră de afaceri de 720,5 milioane de lei (168 milioane de euro), potrivit informaţiilor furnizate.

Medicamentele fără reţetă au o pondere de 10-15% din cifra de afaceri realizată cu medicamentele, iar Ovidiu Wencz spune că preţurile se păstrează indiferent de farmacie.

„Diferă însă portofoliul existent în farmacii din zone diferite, componenţa acestuia fiind dictată strict de cerinţele pacienţilor“, a mai spus Ovidiu Wencz.

În România erau aproape 7.000 de farmacii în 2011, arată datele Institutului Naţional de Statistică (INS).

Cele mai extinse reţele operează sute de unităţi, însă nu există date publice disponibile despre un top al acestora din punctul de vedere al numărului de unităţi pe care le operează.

Numai în Bucureşti, 1.079 de farmacii sunt în relaţie cu CASMB.

Marile reţele de farmacii au continuat să se extindă în ultimii ani, în timp ce unităţile independente au pierdut teren.

Extinderea se poate face doar prin achiziţii, în condiţiile în care numărul farmaciilor este stabilit prin lege în funcţie de numărul de locuitori dintr-un oraş.

„Diferenţa (de preţ dintre reţele – n.red.) e dată de marja comercială  folosită de fiecare. Unele firme vor un profit mai mare într-un timp mai scurt, lucrare cu o marjă mai mare,  altele preferă un profit mai mic. Firmele care au business plan pe termen lung, de minimum 10 ani, sunt din a doua categorie. Cei din prima categorie sunt, în general, cei care se pregătesc de exit, unde preţul încasat este direct proporţional cu profitul“, a spus Marius Andone, general ma­nager la farmaciile Belladonna.

El a pre­cizat că reţeaua are preţuri unice, indiferent de zona unde sunt situate farmaciile sau unde intenţionează să deschidă.

Până la închiderea ediţiei, repre­zentanţii Sensiblu, Help Net, Catena şi Centrofarm nu au răspuns la întrebările ZF.

 

Care sunt cele mai vândute medicamente din România

Algocalmin, Nurofen, Parasinus, Aspenter sunt cele mai vândute medicamente din România din punctul de vedere al volumului în perioada martie 2012 – februarie 2013, arată datele firmei de cercetare de piaţă IMS Health. Primul dintre acestea, Algocalmin se eliberează pe bază de reţetă. De cealaltă parte, Nurofen, Parasinus şi Aspenter se eliberează la liber, fără prescripţie. 

Precizări ZF: ZF precizează că datele prezentate reprezintă un demers jurnalistic primar, comparativ, preţurile fiind cele preluate direct din farmacii, de pe bonurile de casă. Datele prezentate nu iau în considerare reducerile acordate prin intermediul cardurilor de fidelitate, care condiţionează reducerea de deţinerea unui card. ZF nu are pretenţia de a fi un institut de statistică sau o companie de cercetare, care culeg date mult mai amănunţite. În aceste condiţii, datele prezentate sunt doar orientative şi nu reflectă întregul portofoliul de produse al farmaciilor sau politica de preţuri a reţelei. De asemenea, ZF nu a analizat mai multe farmacii care aparţin de aceeaşi reţea pentru a vedea dacă există diferenţe între preţurile practicate.

 

Acest articol a aparut in editia tiparita a Ziarului Financiar din data de 28.05.2013

AFACERI DE LA ZERO