Analiză

Iuga, PwC: Lacunele din educaţie costă România procente din PIB

Iuga, PwC: Lacunele din educaţie costă România procente din PIB

Autor: Ovidiu Tempea - Mediafax

05.07.2011, 15:00 441

Lacunele din educaţie costăRomânia procente din PIB, iar economia nu are suficienţi manageriprofesionişti, foarte necesari într-o perioadă de trecere aafacerilor de la fondatori la copii, când rata de eşec ajunge la70%, a declarat Vasile Iuga, Country Managing Partner laPricewaterhouseCoopers.

"Regulile capitalismului spun căexistă o rată mare de eşec la trecerea de la prima generaţie, acelui care a construit afacerea, la generaţia a doua, a copiilor.Este vorba de o rată de eşec de 70%. Este un moment în caremanagerii profesionişti pot să faca diferenţa. Nu avem suficienţimanageri profesionişti", a explicat marţi reprezentantul companieide consultanţă, prezent la conferinţa "Cei mai mari jucători dineconomie", cu tema "Lecţiile crizei pentru următoarea perioada decreştere economică", organizată de Ziarul Financiar şi PwCRomânia.

Iuga a arătat că, în acestcontext, susţine indeea implicării sectorului privat în formele deînvăţământ.

"Lacunele din educaţie costăRomânia procente din PIB", a afirmat reprezentantul PwC.

În acest an, promovabilitatea labacalaureat este de 44,47% la nivel naţional, înainteacontestaţiilor.

Iuga a adăugat că pe viitorproprietarii de companii şi managerii ar trebui să ştie mai bineîncotro se îndreapta afacerea pe care o conduc.

Potrivit companiei de consultanţă,în următorii 10-15 ani, în România se va manifesta o concentrare lanivelul firmelor locale şi achiziţii din partea companiilordimensiuni medii (campioni internaţionali), dar şi a companiilor dedemensiuni mari, cu un grad sporit de internaţionalizare, carecumpără de regulă la preţuri de peste 3 miliarde de dolari(industry shark).

Într-o analiză PwC a primelor 500de companii din România în fucţie de cifra de afaceri, mai mult dejumatate (55%) sunt firme locale, însă acestea realizează doar 27%din cifra totală de afaceri a companiilor din eşantion.

Doar 9% din Top 500 companiiromâneşti pot fi încadrate în categoria industry shark (companiifoarte mari), iar ele gererează 23% din cifra de afaceri de lanivelul anului 2009.

"Numărul ridicat al companiilor«local specialist», poziţionează economia din România, în ansamblu,în faza de lansare, cu un potenţial de consolidare semnificativ înurmătorii 10-15 ani. Având în vedere caracteristicile procesului deconcentrare globală, este de aşteptat ca în prima etapă, atenţiamarilor grupuri internaţionale să se înderepete către companiile cuprofilul «regional hero»", a spus Iuga, citând o lucrare publicatăde PwC cu titulul "Formulele de succes pentru următoriudeceniu".

Dfinite drept companii cu gradscăzut de internaţionalizare, de regulă cu prezenţă naţională sauregională, dar cu un nivel ridicat de diversificare a produselorsau serviciilor, "regional hero" sunt relativ puţine la număr înRomânia (18%), dar generează 42% din cifra de afaceri aeşantionului.

"Preluarea unei companii regionalhero este cea mai rapidă cale de acces la o cotă de piaţă pentru ungrup care îşi face intrarea pe o piaţă emergentă", a mai spusIuga.

În categoria "regional hero", PwCinclude companii precum OMV sau BRD, în timp ce în categotria sharkintră companii precum celor din piaţa telecom, Vodafon, Orange sauRomtelecom.

De altfel, industria telecom estesingura din România deţinută aproape în totalitate de cătrecampioni internaţionali sau industry shark.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO