Analiză

O treime din bugetul românilor merge pe ţigări

O treime din bugetul românilor merge pe ţigări

Autor: Cristina Rosca

27.12.2011, 09:11 652

Românii cheltuie circa 40% din venituri pe produsele alimentare, un procent nu cu foarte mult mai mare decât cel alocat pentru achiziţia de ţigări.

La jumătatea lui 2011, un român cheltuia aproape o treime, respectiv 32,8%, din buget pe ţigări. Ponderea aceasta a crescut în ultimul an de la sub 30%.

Avansul înregistrat de ţigări s-a făcut în detrimentul alimentelor, a căror pondere a scăzut în aceeaşi perioadă de la 43% la 40,8%. O explicaţie poate fi şi faptul că preţul ţigărilor a crescut mai mult decât al altor produse.

Singurele care au rămas constante ca pondere în portofel au fost băuturile alcoolice pe care românii dau 10,7% din venituri.

Diferenţa de 15,8% la jumătatea anului merge pe produse nealimentare.

Un român cheltuie anual la cumpărături, atât în retailul modern, cât şi în cel tradiţional - circa 762 de euro, potrivit calculelor ZF.

Calculele au fost făcute pornind de faptul că anul trecut comerţul local a fost de 16 miliarde de euro, iar populaţia României este de 21 de milioane de locuitori. Coşul de consum este alcătuit din alimente şi băuturi non-alcoolice (40,8%), băuturi alcoolice (10,7%), ţigări (32,8%) şi produse non-alimentare (15,8%), potrivit Nielsen România. În aceste condiţii, un român cheltuie anual 311 euro pe alimente, 120 euro pe bunuri non-alimentare, aproape 250 de euro pe ţigări şi 81,5 euro pe băuturi alcoolice, potrivit estimărilor ZF.

În cazul bunurilor non-alimentare detergenţii de rufe, scutecele pentru copii şi hârtia igienică sunt cele care au cea mai mare pondere în coşul de cumpărături al românilor, raportat la valoarea coşului şi nu la volumul acestuia.

În ceea ce priveşte bunurile alimentare, sucurile carbonatate, apa minerală şi cafeaua prăjită sunt bunurile care au cea mai mare pondere în coşul de alimente, raportat la valoarea coşului şi nu la volumul acestuia.

Dăm mai puţin pe mâncare. Cum se împart banii din portofelul unui român

Categorie20102011
Alimente43%40,8%
Produse non-alimentare16,5%15,8%
Băuturi alcoolice10,7%10,7%
Ţigări29,8%32,8%

* datele sunt analizate la jumătatea anului

Sursă: Nielsen

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO