Analiză

Olimpiada si vizele pentru turci aduc in top Spania si Italia

08.03.2004, 00:00 18



Organizarea Jocurilor Olimpice din aceasta vara din Grecia si introducerea vizelor turistice pentru Turcia - doua dintre tarile cele mai frecventate tari pentru concediu de romanii cu venituri medii- vor determina o migratie a acestora in cursul verii care urmeaza catre doua destinatii turistice: Spania si Italia. Mai mult, exista sanse ca pe perioada Olimpiadei si Grecia sa reintroduca vize.



Aceasta va avea loc intr-un context de crestere a cererilor de sejururi in strainatate, sunt de parere reprezentantii tour-operatorilor, care constata un inceput de an turistic mai bun decat cei precedenti la capitolul plecari in strainatate.



Pentru turistii cu venituri medii, Turcia si Grecia au fost in ultimii ani printre cele mai cerute destinatii turistice pentru perioada de vara, atat pentru faptul ca sunt la distanta relativ mica de Romania, ceea ce reduce costurile cu transportul, dar si pentru preturile reduse si litoralul generos.



"Ca destinatie turistica pentru romani, Grecia va fi defavorizata anul acesta, in principal din cauza lipsei capacitatilor de cazare, care si asa sunt insuficiente, dar si a cresterii exponentiale a tarifelor care va avea loc in timpul Olimpiadei", afirma Nicolae Demetriade, presedintele tour-operatorului Happy Tour.



Principalele atractii turistice ale Greciei sunt obiectivele istorice si culturale - monumente si cladiri din Antichitate, manastiri - cele peste 200 de insule si litoralul.





Doar 800 de bilete pentru Olimpiada



Jocurile Olimpice se desfasoara intre 13-29 august, exact in perioada potrivita pentru programarea concediilor de vara.



"Romaniei i-au fost acordate 800 de bilete pentru Olimpiada, iar cine nu are bilet nu poate merge la Atena pe perioada Olimpiadei. Oricum, Atena este o destinatie pe care romanii o tot exploateaza de 14 ani", spune Alin Burcea, presedintele agentiei de turism Paralela 45. Agentia are in schimb oferte pentru insulele din Grecia, si va organiza in aceasta vara chartere in insula Creta.



Pretul unui sejur de cinci zile in Atena, incluzand transportul cu avionul, este de la 350 de euro in sus, iar daca transportul se face cu autocarul, in jur de 200 de euro. In Turcia, doua nopti cazare cu bilet de avion dus-intors costa in jur de 200 de euro.



Introducerea de la 1 aprilie anul acesta a vizelor turistice pentru Turcia va duce la o scadere a cererii pentru concedii in aceasta tara. "Necesitatea obtinerii vizelor va frana cererea pentru pachete turistice in Turcia. Cred insa ca turcii vor acorda vize destul de usor si nu vor face restrictii foarte mari, in primul rand pentru ca pentru ei turismul este o industrie foarte importanta si nu-si pot permite sa piarda din clienti", adauga Demetriade.



Regimul de vize intre Romania si Turcia va intra in vigoare de la 1 aprilie anul acesta, ca urmare noului Acord semnat de guvernele celor doua tari pe 17 februarie.



Pe langa tarifele relativ mici, un avantaj important al Turciei, ca destinatie turistica, il constituie litoralul foarte mare, peste 8.000 de km de coasta. Turcia este inconjurata de trei mari, Marea Neagra la Nord, de Marea Mediterana la Sud si de Marea Egee la vest, si are si o mare interna, Marea Marmara.





Mai multe concedii la Mallorca si Rimini



Ce tari vor avea de castigat de pe urma acestei reorientari?



Principalele destinatii spre care se vor orienta in aceasta vara turistii care in alte conditii ar fi optat pentru Grecia si Turcia vor fi Spania si Italia.



"Anul acesta este la moda Spania, o destinatie care in ultimii doi-trei ani s-a lansat puternic pe piata romaneasca ", spune Cristina Irimia, director de marketing la agentia de turism J'Info Tour din Bucuresti. Agentia are contractate doua zboruri charter spre Barcelona si Mallorca, timp de 20 de saptamani, ceea ce inseamna dublarea traficului catre Spania fata de anul trecut. J'Info Tours va mai organiza anul acesta curse chartere catre Egipt, iar de Paste catre Creta, Cipru si Malta.



"Barcelona si litoralul invecinat raman printre optiuni, iar destinatia vedeta a acestui an va fi Italia", completeaza si Alin Burcea de la Parlela 45. Anul acesta Paralela 45 va organiza 5 curse charter in Spania, Italia, Egipt, Creta si Turcia.



Spania si Italia sunt mai scumpe decat Turcia si Grecia, ceea ce inseamna ca pretul mediu pentru un concediu in strainatate ar putea sa creasca anul acesta. Atat Spania cat si Italia detin o multime de obiective culturale si au litoral la Marea Mediterana.



Dincolo de migrarea turistilor de la o destinatie turistica la alta, numarul romanilor cu venituri medii care se gandesc sa-si petreaca vacanta in strainatate este in crestere evidenta, mai ales ca ofera de pe litoralul romanesc pare a se pastra la fel de neatractiva ca in anii precedenti: tarife asemanatoare cu cele din strainatate, in conditii mult mai slabe calitativ.



La bursa de turism care a avut loc in urma cu cateva saptamani la Mamaia, hotelierii de pe litoralul romanesc au anuntat ca vor mentine tarifele in euro la nivelul anului trecut. Turistii care vor alege in acest an statiunea Mamaia vor plati pentru un loc de cazare/noapte la un hotel de trei stele circa 750.000 de lei (18-20 de euro), iar la o unitate de patru stele, de 1.720.000 de lei (43-45 euro). Astfel, un sejur de sapte zile (doar cazare, fara masa) pentru o persoana va costa circa 140 de euro la un hotel de trei stele si circa 315 euro la un hotel de patru stele.





Vacanta, tot pe ultima suta de metri



Desi au devenit mai interesati de concediile in strainatate decat in anii trecuti, romanii nu au suficienta experienta pentru a-si organiza un sejur in conditiile optime calitate/pret.



"Majoritatea inscrierilor pentru sejururile in perioada de vara incep tocmai prin aprilie-mai, in unele cazuri foarte aproape de datele de plecare. In strainatate, programarile pentru concediile de vara incep sa se faca din luna noiembrie a anului precedent", spune Demetriade de la Happy Tours.



In primul rand, unitatile hoteliere din strainatate acorda reduceri semnificative in cazul in care rezervarile se fac cu mult timp inainte, in al doilea rand, biletele de avion pot fi procurate mai ieftin. Intrucat au posibilitatea sa contracteze ofertele mai ieftin de la partenerii externi, agentiile tour-operatoare acorda la randul lor reduceri clientilor care-si fac rezervarile inainte de inceperea sezonului.



"Pentru rezervarea unui concediu pana la 31 martie agentia noastra ofera reduceri valorice de pana la 10%", spune Morariu de la Eximtur. Si Paralela 45, acorda reduceri de 5% la fiecare inceput de sezon.





Se poarta agentul personal de turism



Marea parte a turistilor romani au castigat insa experienta in urma celor cateva concedii peterecute in strainatate, si sunt mai exigenti in alegerea ofertelor si cantaresc mai bine optiunile.



"Clientii sunt tot mai informati si mai exigenti si nu se mai lasa pacaliti de ofertele unor agentii de turism. Cel mai adesea, obisnuiesc sa caute pe internet ofertele agentiilor. Gasesc 5-6 oferte, isi aleg cateva variante si abia apoi contacteaza agentia", explica Burcea.



Tot mai multi turisti apeleaza la serviciile agentilor de turism profesionisti sau "personal travel agent", care ofera informatii exacte despre destinatia solicitata. Agentiile de turism investesc in acesti agenti prin cursuri de specialitate, dar si prin excursii in tara si in strainatate.





Cu masina pe cont propriu?



Dupa ce au petrecut mai multe sejururi de grup in strainatate, unii turisti se gandesc si la excursii pe cont propriu cu masina personala. "Numarul turistilor care calatoresc pe cont propriu a crescut din momentul in care s-au scos vizele pentru tarile din spatiul Schengen, insa acestia si-au dat seama ca nu este mai ieftin sa calatoresti astfel", mai spune Burcea. Pe de alta parte, cei de la Eximtur spun ca numarul celor care pleaca pe cont propriu este in crestere.



"In comparatie cu transportul cu autocarul, propriul autoturism este in majoritatea cazurilor mai ieftin, mai comod si mai interesant", spune Lucia Morariu.



Insa, dintre toate formele de transport - cu autototurismul, cu autocarul sau cu avionul - avionul cunoaste cea mai mare crestere, remarca reprezentantii tou-operatorilor.





Vacanta pe credit? Nu inca.



O alta noutate pe piata de turism din Romania o constituie excursiile pe credit. De fapt, la unele agentii ofertele exista de ceva timp, dar nu a existat cerere din partea clientilor. Incepand de acum, spun persoanele de pe piata, cererea pentru astfel de oferte va creste.



"Cresterea cererilor pentru credite de vacante va fi tot mai mare, intrucat tot mai multi turisti vor prefera produsele de calitate si mai scumpe in detrimentul celor ieftine", mai spune Morariu.



Spre deosebire de vanzarile pe credit de produse electronice si electrocasnice, care au cunoscut in ultimul an un adevarat boom, in cazul vacantelor contractarea creditului nu se face direct la sediul agentiei. "Este necesara deplasarea la banca si o serie de documente programul excursiei, cu pretul, adeverinta de serviciu cu salariu si alte garantii depinzand de valoarea creditului", spune Irimia de la J'Info Tours.





Cei cu venituri mari vor exotism



Italia si Spania vor inlocui partial Grecia si Turcia, dar numai pentru o parte a turistilor - cei cu venituri nu foarte mari si cu un numar mic de excursii la activ. Altii, care au vizitat deja cele doua destinatii, isi vor indrepta atentia catre oferte mai inedite.



"Cuba a devenit o destinatie foarte interesanta pentru turistul roman", spune Demetriade. Un sejur de sapte zile in aceasta tara, incluzand transportul cu avionul, este in jur de 1.200-1.300 de euro. "Anul acesta mai avem programe pentru tarile scandinave, Thailanda, Nepal, Indonezia, Filipine", adauga el. Happy Tour organizeaza chartere (zboruri cu avioane inchiriate) pe Grecia, Spania si Egipt, iar incepand de anul acesta va introduce zboruri charter si pe Portugalia.



Egiptul, care fost destinatia anului in 2003, va fi de asemenea foarte cerut, preturile incepand sa scada dupa ce au fost introduse cursele charter pe aceasta destinatie.



Clientii de top cer destinatii tot exotice si inedite, multi dintre ei devinind interesati de croazierele de lux. Doua dintre agentiile care organizeaza croaziere de lux, Happy Tour si Marshal Turism, au inregistrat aproape o dublare a cererilor in ultimul an.





Principalii tour-operatori asteapta vanzari mai mari ca anul trecut



Anul 2004 se anunta mai bun pentru sectorul de turism, dupa ce anul trecut acesta a suferit cel mai mare declin din istorie, cauzat de razboiul din Irak, de epidemia de pneumonie atipica si de problemele economice ale Europei de Vest.



Si pentru operatorii din turismul romanesc, anul 2003 a fost dificil, agentiile de turism reusind in cele mai bune cazuri o crestere usoara in euro a cifrei de afaceri. Majoritatea agentiilor de turism au inregistrat o crestere a activitatii pe segmentul de outgoing si o scadere pe vanzari de bilete de avion.





@ Happy Tour a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 20 de milioane de dolari (17,3 mil.euro), in crestere 17% fata de anul 2002. In euro, cifra de afaceri a inregistrat o scadere usoara. Rezultatele de anul trecut s-au datorat in principal dezvoltarii segmentului de turism, care si-a crescut ponderea in totalul veniturilor. Ponderea vanzarior de bilete de avion s-a redus ajungand la 60%. Pentru acest an, agentia si-a propus o crestere de cel putin 5% in euro, ceea ce insamna o cifra de afaceri annuala de circa 18,3 milioane de euro. In iunie anul trecut, Happy Tour a deschis un nou birou in Bucuresti, intr-un sediu inchiriat pe o perioada de 20 de ani. Tour-operatorul mai are filiale acreditate IATA si la Cluj si Constanta. Agentia are in total 64 de angajati.





@ Marshal Turism a inregistrat anul trecut o crestere de 5% a cifrei de afaceri la 15 milioane de dolari, iar pentru acest an asteapta o crestere de cel putin 10%. Aceasta ar insemna o cifra de afaceri de circa 16,5 milioane de dolari. Anul trecut, Marshal Turism a inregistrat o dublare a veniturilor la segentul de outgoing (plecari de turisti romani in strainatate), in timp ce activitatea de vanzare de bilete de avion a inregistrat o scadere. Agentia de turism Marshal are 60 de angajati permanenti si 20 de colaboratori.





@ Paralela 45 a obtinut anul trecut o cifra de afaceri de 9 milioane de euro, in crestere cu 20% fata de anul trecut. Pentru acest an, conducerea agentiei si-a propus deschiderea de noi birouri in Bucuresti si in alte orase ale tarii, precum si dezvoltarea activitatii de revanzare. Tour-operatorul din Bucuresti este implicat si in comertul cu produse pentru ingrijirea copiilor si in afacerile imobiliare. Paralela 45 are aproape 70 de angajati.





 



@ Agentia de turism CMB Travel a incheiat anul 2003 cu o cifra de afaceri de 4,4 milioane de euro, in crestere cu circa 7% fata de anul precedent, iar pentru anul acesta asteapta o crestere de peste 20%, in lei. Veniturile din outgoing (plecari de turisti romani in strainatate) au continuat sa creasca ajungand la 60% din total sejururi. Pentru CMB, veniturile din ticketing au inregistrat o scadere in ultimii ani. CMB Travel are in jur de 24 de angajati permenenti.





 



@ Agentia de turism Atlantic Tour din Bucuresti a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 180 de miliarde de lei (, in crestere cu 22% fata de 2002. Evaluata in euro, cifra de afaceri de anul trecut s-a ridicat la 4,73 milioane de euro sI a rams constanta fata de anul 2002. Profitul net realizat de agentie a fost de 8 miliarde de lei (circa 200.000 de euro). Agentia are 32 de angajati si este orientata in special pe turismul cultural.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO