Analiză

Operatorii aerieni asalteaza piata cu un nou val de suplimentari ale numarului de zboruri

01.12.2005, 19:26 22

Cele mai mari companii aeriene straine care activeaza pe piata au lansat si continua sa lanseze curse zilnice in incercarea de a valorifica potentialul pietei aeriene

Majoritatea companiilor aeriene mari, precum Lufthansa, Air France sau KLM au introdus anul acesta noi curse zilnice inspre/dinspre Romania, in timp ce alti operatori aerieni precum SWISS sau British Airways sunt pregatiti sa introduca curse suplimentare in 2006.

Compania aeriana germana Lufthansa, care opera pana in 2005 numai 3 zboruri zilnice catre Munchen si 2 zboruri zilnice catre Frankfurt, a lansat anul acesta doua zboruri directe: Bucuresti-Dusseldorf si Bucuresti-Timisoara-Munich. Pe locul trei in Romania dupa Tarom si Air France-KLM, Lufthansa nu a dezvaluit alte planuri de introducere de noi curse pe directia Romania-Germania si invers, dar si-a exprimat intentia sa-si creasca cota actuala de piata de 15%. Lufthansa intentioneaza sa opereze cu avioane de capacitate mare, ceea ce va permite cresterea cotei de piata cu 3-4%.

Operatorul german de servicii aeriene preconizeaza o crestere de 45% a cifrei de afaceri obtinute in 2005 pe piata romaneasca pana la un nivel de 29 de milioane de euro. Aceasta crestere se datoreaza evolutiei pozitive a pietei, dar si sporirii deplasarilor in interes de afaceri.

Dezvoltarea economiei romanesti si potentialul ridicat al transportului aerian a fost valorificat si de operatorul aerian olandez KLM Royal Dutch Airlines, care a introdus la finele anului trecut cel de-al treilea zbor pe directia Bucuresti-Amsterdam. Zborul auxiliar a determinat o crestere a volumului de pasageri transportati de KLM inspre/dinspre Romania in 2005 de 50%, pana la 150.000 de pasageri. KLM estimeaza ca, in 2005, vanzarile de bilete pe directia Bucuresti-Amsterdam sa atinga nivelul de 25 de milioane de euro.

Recent, KLM a lansat un nou concept de tarifare pentru Europa si America de Nord prin care sezonalitatea si diferentele de pret dispar, dar noile tarife sunt mai restrictionate din punct de vedere al disponibilitatilor si al conditiilor de aplicare. Tarifele pentru Europa incep de la 200 de euro dus-intors, iar cele spre Canada/SUA de la 345 de euro, fara taxe de aeroport.

O alta companie aeriana care a lansat un nou zbor zilnic in cursul acestui an este operatorul aerian francez Air France, care in prezent vinde bilete la cinci curse zilnice, trei operate direct de compania franceza si doua prin intermediul unui acord cu Tarom, care a semnat anul acesta acordul de a intra in alianta Sky Team. Daca anul acesta Air France a lansat o cursa zilnica suplimentara pe directia Bucuresti-Paris, in 2006 compania doreste sa creasca gradul de ocupare al acestor avioane si sa-si mentina pozitia a treia pe care o ocupa in prezent pe piata aeriana romaneasca. Oficialii companiei au refuzat sa faca publice date exacte legate de nivelul cifrei de afaceri inregistrate in Romania, dar tinand cont de pozitia pe care o ocupa aceasta pe piata romaneasca, se poate estima ca afacerile lor in Romania vor depasi 23 de milioane de euro.

Operatorul aerian francez Air France a fuzionat in 2003 cu linia aeriana olandeza KLM Royal Dutch Airlines in cadrul primei fuziuni transfrontaliere intre intre doua companii aeriene. Cele doua companii au convenit sa formeze un holding in cadrul caruia marcile Air France si KLM vor coexista timp de trei ani. Air France-KLM a devenit astfel cel de-al treilea mare operator aerian la nivel mondial, dupa American Airlines si United Airlines. Conform oficialilor din Romania ai celor doua companii aeriene, desi in unele tari birourile locale au fuzionat, ele continua sa desfasoare operatiuni separate pe piata romaneasca, practicand acelasi nivel tarifar.

Tendinta de suplimentare a curselor inspre/ dinspre Romania manifestata pe piata aeriana romaneasca este cea mai vizibila in activitatea Austrian Airlines, care a trecut de la o cursa zilnica pe directia Bucuresti-Viena si retur in 2004, la patru curse zilnice in 2005, unele dintre acestea fiind in colaborare cu compania romaneasca Tarom.

In prezent, Austrian Airlines opereaza in colaborare cu Tarom 49 de zboruri saptamanale, din care 26 de zboruri saptamanale sunt operate exclusiv de operatorul austriac. Principalul factor care a determinat cresterea cererii Austrian Airlines in Romania este intensificarea relatiilor economice intre Romania si Austria, aceasta fiind tara de unde provin cele mai multe investitii straine de pe piata romaneasca. Reprezentantii companiei apreciaza ca pe termen lung, preluarea SNP Petrom de catre compania petroliera austriaca OMV va stimula si mai mult traficul de afaceri dintre cele doua tari. Ca urmare a introducerii de noi curse, operatorul aerian austriac estimeaza ca vanzarea de bilete din 2005 se va situa in jurul nivelului de 23-25 de milioane de euro.

In timp ce operatorii aerieni mai mari au introdus pana acum curse zilnice suplimentare, operatorii de talie medie intentioneaza ca de acum inainte sa-si intareasca pozitia pe piata romaneasca prin introducerea de curse suplimentare de anul viitor.

Un exemplu in acest sens este compania aeriana elvetiana Swiss International Air Lines, care intentioneaza sa introduca o noua cursa zilnica pe directia Bucuresti-Zurich, marindu-si numarul de zboruri zilnice la doua. Andreea Brezean, country sales manager al SWISS pentru Romania si Republica Moldova, a declarat ca o data precisa a lansarii noului zbor zilnic va fi anuntata dupa obtinerea aprobarii la nivel guvernamental. SWISS estimeaza pentru acest an o crestere de 10% a cifrei de afaceri, pana la 5 milioane de euro, in principal datorita reintroducerii serviciului de catering si a imbunatatirii serviciilor. In cursul acestui an, Swiss International Air Lines a fost preluata de catre operatorul german Lufthansa, un pas important catre consolidarea industriei aeriene europene, care a fost fragmentata dupa fuziunea dintre KLM si Air France. Brezean a declarat ca SWISS si Lufthansa sunt in curs de stabilire a tuturor sinergiilor in crearea unui produs complex din punct de vedere al destinatiilor, tarifelor si al programului de fidelitate atat la nivel national, cat si international. Primul pas in dezvoltarea acestei relatii intre SWISS si Lufthansa este integrarea pana in aprilie 2006 a programului de fidelitate Swiss Travel Club, al companiei aeriene elvetiene in programul de fidelitate Miles & More, aplicat atat de cei de la Lufthansa, cat si de alti membri ai aliantei aeriene Star Alliance.

Pana in 2005 compania britanica British Airways detinea un singur zbor zilnic pe directia Bucuresti-Heathrow, iar incepand din acest an, operatorul a inceput sa-si intareasca pozitia pe piata romaneasca prin introducerea a trei zboruri saptamanale catre aeroportul Londra Gatwick si prin anuntarea unui alt doilea zbor zilnic catre Londra Heathrow in 2006.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO