Analiză

Piaţa auto locală este tot mai dependentă de maşinile premium şi achiziţiile de flote, după cinci ani de scăderi

Autor: Bogdan Alecu

28.11.2012, 00:09 2789

Vânzările de maşini noi au continuat să scadă şi în primele zece luni ale acestui an cu peste 20% faţă de perioada similară din 2011, potrivit statisticilor Asociaţiei Producă­torilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), în timp ce importurile de autoturisme second-hand au avansat cu peste 80% în acelaşi interval de timp, singura creştere constantă fiind cea a maşinilor din segmentul superior de preţ.

Aproape toate mărcile premium şi de lux au înregistrat creşteri de două sau chiar trei cifre în timp ce brandurile de volum, cele achiziţionate de obicei prin credite de persoane fizice, şi-au accelerat declinul pe fondul unui program de casare aproape inexistent în piaţă.

În timp ce vânzările şi înmatriculările de maşini noi scad, producţia Dacia la Mioveni s-a menţinut la aproape acelaşi nivel de circa 250.000 de maşini noi asamblate în primele zece luni ale acestui an, în condiţiile în care influenţa lansării modelelor Logan, Sandero şi Sandero Stepway se va resimţi abia la nivelul cifrelor din noiembrie. Mai mult, în toamna acestui an şi Ford a demarat producţia lui B-Max la Craiova, contribuind alături de Dacia la exporturile României.

Înmatriculările de autoturisme au scăzut cu 12% în primele zece luni ale acestui an, la aproape 55.900 de maşini, potrivit statisticilor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). La nivelul lunii octombrie înmatriculările au scăzut cu 13% faţă de perioada similară a anului trecut, la aproape 6.800 de maşini, acesta fiind şi cea mai bună lună din a doua jumătate a anului şi cea mai mică scădere din ultimele cinci luni.

În timp ce înmatriculările de maşini noi au continuat să scadă, cele second-hand au continuat să se aprecieze. Având în vedere că taxa de poluare a fost micşorată la începutul acestui an, importurile de autotu­risme la mâna a doua aproape s-au dublat în primele zece luni ale acestui an, înregistrând un avans de peste 80% faţă de perioada similară a anului trecut, la 136.500 de maşini.

Din cele puţin peste 40 de mărci prezente pe piaţa locală, 20 au înregistrat un avans în intervalul ianuarie-octombrie faţă de perioada similară a anului trecut, dintre care doar trei reprezintă mărci de volum - Hyundai, cu 2.500 de maşini noi înmatriculate, în creştere cu peste 30%, urmată de Ford, cu aproape 4.500 de maşini înregistrate, în creştere cu 22%, şi Kia, cu 719 maşini, în avans cu 52%. În top cinci mărci cu cele mai mari creşteri sunt branduri precum Jeep, care a crescut de la şapte la 111 maşini înmatriculate, în condiţiile în care anul trecut importurile mărcii americane au fost relansate sub AutoItalia, urmată de Bentley, care a avansat de la o maşină la patru, dar şi Jaguar sau Infiniti, care au accelerat cu 204%, respectiv 140%. O creştere puternică a fost punctată şi de Porsche, care a accelerat cu aproape 70%, la 155 de unităţi, marcând totodată şi depăşirea crizei pe măsură ce volumele încep să depăşească cifrele din 2007.

Pe o piaţă afectată tot mai mult de criză, tot mai multe mărci de volum s-au reorientat către vânzările de flote, acestea fiind singura cons­tantă din piaţa auto în ultimii doi ani. Mai mult, în timp ce la nivelul pieţei totale persoanele juridice reprezintă 69% din vânzările de maşini, multe dintre mărci înregistrează chiar şi vânzări de 80 sau chiar peste 90% din total către firme. Creşterea din acest an a ponderii firmelor din piaţa totală a venit în contextul în care vânzările către persoane fizice au scăzut în primele zece luni ale acestui an cu 55% faţă de perioada similară a anului trecut, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Auto­mobile (APIA).

Mărci precum Dacia, Renault sau Citroën se aşteaptă în acest an ca şapte-opt din zece maşini să fie vândute către persoane juridice, în condiţiile în care 70% din piaţa auto locală este susţinută în acest moment de firme.

"În lipsa susţinerii vânzărilor către per­soane fizice printr-un program de tip Remat, în 2013 estimăm că vânzările către societăţi vor reprezenta aproximativ 80% din total vânzări Dacia. Prin lansarea noilor modele, printre care Dokker, Sandero şi Logan, Dacia îşi propune să-şi consolideze în 2013 poziţia de lider", a declarat Viorel Asaftei, director vânzări speciale al Dacia. Potrivit datelor constructo­rului autohton, aproximativ 68% din vânzările din primele zece luni ale acestui an au fost către persoane juridice, faţă de 50% în 2011 şi 30% în 2010.

În topul volumelor de vânzări către societăţi, în ultimii doi ani Logan este lider, fiind urmat la mică distanţă de Duster. Topul modelelor Dacia din punct de vedere al ponderii vânzărilor către societăţi în total vânzări este dominat de utilitarele Logan Van şi Dokker Van cu peste 95%, urmate de Logan MCV cu 90% şi Duster cu peste 80%.

În ultimii doi ani cele mai mari flote Dacia s-au realizat cu Duster şi Logan Van, iar cei mai importanţi clienţi au fost Petrom şi Rom­telecom.

Thomas Dubruel, directorul comercial al Dacia, declara într-un interviu pentru ZF că "piaţa flotelor nu o duce prea rău. Este la acelaşi nivel ca anul trecut. Piaţa vehiculelor comerciale chiar înregistrează o creştere uşoară. Aşadar, dacă reuşim să atragem mai multe persoane fizice, piaţa ar putea creşte anul trecut. În cazul Renault avem 70% dintre clienţi persoane juridice şi 30% persoane fizice, nivel similar cu cel al pieţei. Iar la Dacia, nivelul este comparabil, dar cu mai mult accent pe partea persoanelor fizice. Istoric, Dacia este foarte puternică pe partea de retail şi persoane fizice, de aceea au şi scăzut vânzările mai puternic decât piaţa".

Potrivit şefului direcţiei comerciale, piaţa locală continuă să scadă deoarece vânzările către persoanele fizice au scăzut cu până la 40% faţă de anul trecut, cele 45.000 de tichete "Rabla" eliberate de Ministerul Mediului nefiind suficiente pentru a limita declinul, în condiţiile în care anul trecut au fost 120.000 de tichete.

În ceea ce priveşte marca Renault, la nivelul primelor zece luni ale acestui an aproximativ 70% dintre vânzările Renault au reprezentat vânzări către persoane juridice, faţă de 50% în 2011 şi 35% în 2010.

 

Modelele Fluence, Megane şi Master sunt modelele Renault cu vânzările de flote cele mai impor­tante. Din punct de vedere al pon­derii vânzărilor către persoane ju­ridice în total per model, în cazul Fluence procentul este de 70%, 80% în cazul Megane, iar în cazul utilitarei Master procentul este de 100%. "Nu putem spune că există o configuraţie standard pentru cli­enţii de flote, ci variază în funcţie de client şi tipul de utilizare. Însă, observăm o tendinţă de orientare către versiunile de mijloc de ga­mă", a spus Dora Pasăre, brand ma­nager al Renault. În ultimii doi ani cele mai mari flote Renault au fost realizate cu Megane şi Flu­ence. "Dacă ar fi să menţionăm câţiva dintre clienţii cu achiziţiile cele mai importante în ultima perioadă: Orange, BRD, Bergen­bier, Farmexim şi Real", a spus Pasăre.

Din totalul vânzărilor Citroën în România aproximativ 94% reprezintă vânzări către persoane juridice. În 2011, raportat la totalul vânzărilor, ponderea celor către persoane juridice a fost de 77,5%. "Creşterea în 2012 fiind pe de-o parte datorată interesului tot mai mare acordat mărcii Citroën de către companii şi pe de altă parte, scăderii accentuate a cererii pentru maşini noi din partea persoanelor fizice. Dacă ne referim numai la vehiculele de persoane, eliminând din totalul vânzărilor vehiculele de marfă, procentul reprezentat de vânzările către persoane juridice ajunge la aproximativ 80%", a spus Marc Gueudin, directorul general al Citroën România.

Cel mai bine vândut model din gama Citroën către flote este Jumper, care reprezintă aproxi­mativ 23% din totalul vânzărilor Citroën în România. Următorul model ca vânzări către companii este C4 cu peste 10% din totalul vânzărilor. "În ceea ce priveşte vehiculele utilitare, posibilitatea de a livra maşini din stoc reprezintă un element mai important decât configuraţiile disponibile, iar în ceea ce priveşte vehiculele de persoane, motorizările diesel şi preţul cel mai bun au reprezentat elementele cele mai căutate de către clienţii de flote", a spus Marc Gueudin.

 

Ford accelerează pe motoare, încetineşte pe maşini

Cu cele peste 21.800 de maşini B-Max produse la Craiova până la finalul lunii trecute, Ford a reuşit la nivelul celor zece luni să susţină pe plus producţia totală de autoturisme. Pentru prima dată în luna octombrie activitatea Ford a "influenţat" producţia şi exporturile de automobile de pe piaţa locală, pe fondul accelerării producţiei uzinei de la Craiova. Astfel, în timp ce Dacia a produs în intervalul ianuarie-octombrie 245.100 de maşini, în scădere cu peste şase procente faţă de perioada similară a anului trecut, datorită producţiei de la Craiova în total pe piaţa locală numărul de maşini asamblate în acest interval a crescut cu două procente faţă de 2011. Dar, dacă până acum pentru Ford Craiova întâi se estimase o producţie totală în 2012 de 60.000 de unităţi, aceasta a scăzut la 40.000 pe fondul demarării mai lente a producţiei, iar acum cel mai probabil nu se va mai depăşi pragul de 30.000 de maşini.

Ford România va reduce producţia de automobile B-Max pe fondul pieţei auto europene în scădere, potrivit oficialilor companiei, oprind unul dintre cele două schimburi de asamblare a monovolumului B-Max. Astfel, dacă în două schimburi erau produse peste 500 de maşini pe zi la nivelul lunii octombrie, din noiembrie se va reveni la aproximativ 250. Mai mult, scăderea vine după ce din iulie şi până în octombrie producţia a crescut treptat de la 50 la 250, respectiv 400 şi 500 de maşini pe zi.

 

"Ford îşi reechilibrează operaţiunile de producţie din Craiova pentru a răspunde actualelor condiţii de piaţă din Europa. În urma lansării producţiei noului B-Max la uzina de la Craiova, Ford trece la un program de lucru într-un singur schimb în cadrul secţiei de asamblare. Pe parcursul perioadei de remont din timpul iernii Ford va aduce modificări asupra procesului de producţie pentru a permite creşterea cadenţei liniei de asamblare", au spus oficialii Ford România. Aceştia au subliniat că "secţia de de producţie motoare de la Craiova va trece la un program de lucru în două schimburi de la un singur schimb în prezent. Acest program de lucru va susţine cererea pentru motorul EcoBoost de 1,0 litri şi viitoarea lansare a noului motor de 1,5 litri".

În fabrica de motoare a Ford România de la Craiova deja s-au instalat încă din luna august a acestui an liniile de producţie pentru al doilea motor de 1,5 litri EcoBoost pe benzină. Astfel, în cadrul uzinei de motoare Ford va trece de la un singur schimb de producţie la două, în condiţiile în care motorul produs în România şi la Köln echipează unele dintre cel mai bine vândute modele ale constructorului, cum ar fi Focus, dar şi Fiesta. Planul oficial pentru motorul EcoBoost de 1,0 litri este de a se atinge o producţie de 30.000 de unităţi până la finalul anului şi de 150.000 de unităţi în 2013, dar cel mai probabil aceste cifre vor fi depăşite. Potrivit unor surse apropiate uzinei, de anul viitor Ford va derula investiţii în creşterea gradului de automatizare pentru a majora producţia într-un singur schimb la un volum cuprins între 350 şi 400 de maşini pe zi.
 

Luxul accelerează

Doar trei dintre cele 45 de mărci auto vândute pe piaţa locală au înregistrat în acest an o creştere faţă de 2007, în condiţiile în care piaţa auto s-a micşorat în ultimii cinci ani cu mai bine de 75%, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA).

 

Singurele mărci care au revenit pe plus au fost Suzuki, cu aproape 1.400 de maşini vândute în primele zece luni ale acestui an, faţă de 560 în acelaşi interval din 2007. Pe locul secund cu a doua cea mai mare creştere este marca Lancia, brandul premium al grupului Fiat, iar pe locul trei se află Land Rover care include şi modelele Range Rover în gama cărora a fost lansat SUV-ul Evoque care deţine jumătate din totalul vânzărilor Land Rover pe piaţa locală în acest an. În ceea ce priveşte targetul pe acest an, importatorul doreşte să livreze 680 de automobile Land Rover, în creştere cu aproape 60% faţă de anul trecut şi un număr similar cu cel de la finalul anului 2007. Mihai Ivănescu, preşedintele Premium Auto, importatorul mărcilor Land Rover şi Jaguar pe piaţa locală, parte a Ţiriac Holdings, a subliniat că este greu de estimat cum va evolua piaţa anul viitor atât pe segmentul mărcilor premium, cât şi al celor de volum, dar se speră la o conjunctură mai favorabilă în ceea ce priveşte climatul economic. Printre mărcile cu cele mai mici scăderi faţă de 2007 se află cele premium precum Porsche, care a scăzut cu doar 8%, dar şi BMW, MINI, Jaguar şi Audi cu scăderi cuprinse între 11 şi 27% faţă de anul de referinţă. Pe de altă parte, aproape toate mărcile premium au înregistrat în primele zece luni ale acestui an creşteri ale vânzărilor faţă de perioada similară a anului trecut, în condiţiile în care piaţa locală a continuat să se micşoreze cu alte 20 de procente, declin susţinut în primul rând de segmentul persoanelor fizice care a scăzut cu aproape 40% faţă de anul anterior, pe fondul unui program de casare mult redus faţă de cel din 2011. "Piaţa automobilelor premium şi de lux a înregistrat, într-adevăr, creşteri surprinzătoare în ultimii ani în pofida crizei. Acest fapt nu reprezintă, din păcate, un etalon pentru întreaga piaţă auto", a spus Dana Cortina, directorul general al Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche Holding, care deţine şi importurile mărcilor Porsche, Bentley şi Lamborghini.

"În ceea ce priveşte marca Porsche, aceasta a înregistrat anul trecut un rezultat bun raportat la livrări, după anii de referinţă când am livrat 147, respectiv 118 unităţi. Anul trecut am livrat 102 de automobile Porsche, cifră pe care ne-am propus să o depăşim anul acesta, cu un obiectiv total de 130 de maşini livrate în acest an", a spus directorul PIA. Dana Cortina a subliniat că pentru anul viitor obiectivul este de a livra peste 150 de maşini, ţintă susţinută inclusiv de noul centru din Pipera unde va fi deschis un nou showroom al mărcii Porsche.

 
AFACERI DE LA ZERO