Analiză

Producatorii de cosmetice incep ofensiva "anti-aging" pe o piata de 720 mil. euro

03.12.2007, 15:11 114

Piata locala a produselor cosmetice a luat o amploare deosebita in ultimii ani, mai ales o data cu numeroasele lansari de produse ale gigantilor internationali, astfel ca in acest an estimarile vizeaza atingerea a 720 de milioane de euro, in crestere cu 13% fata de anul trecut.
Competitivitatea puternica, dar si dorinta de a-si consolida pozitia i-au determinat pe jucatorii care activeaza pe aceasta piata sa se axeze pe nise mai putin exploatate pana acum. "Este o tendinta venita din SUA, a produselor anti-aging si a celor organice. In urmatorii trei ani vom fi bombardati de acest tip de produse", a declarat Michael Massalsky, cel care a lansat gama de cosmetice Swiss Line. Brandul elvetian Swiss Line a intrat in octombrie pe piata locala prin intermediul lantului de magazine Beautik detinut de compania Green Net, parte a grupului Farmexim. Produsele, aflate la granita dintre farmaceutic si cosmetic (dermatocosmetice), se adreseaza in special unui target format din femei de peste 35 de ani, care au venituri peste medie. Preturile se incadreaza intre 100 de lei si 500 de lei. "Persoanele in varsta sunt un public deloc de neglijat, de unde vin sume importante. Clientele pun accent pe profesie, castiga mai mult si isi permit sa aloce mai mult timp si bani ingrijirii. Cosmeticele tind astfel sa devina farmaceutice, sa contina o cantitate importanta de substante active si sa fie alternativa la chirurgia estetica", spune Massalsky.
In 2008, potrivit previziunilor, 38% dintre femeile din Europa de Est vor avea peste 45 de ani, in conditiile in care in 2000 doar 25% depaseau aceasta varsta. Gradul de imbatranire din ce in ce mai ridicat este exploatat insa la maxim de catre producatorii de cosmetice care investesc zeci de milioane de euro in promovarea produselor care promit prevenirea ridurilor sau lifting instant.
Potrivit jucatorilor din piata, in 2008 cererea pentru injectabile in Europa va creste semnificativ, numarul tratamentelor ajungand pana la 3 milioane.
Producatorul local de cosmetice Gerocossen a lansat in 2004 o gama de cosmetice antirid, ca alternativa ieftina la produsele gigantilor internationali, care promit tinerete si la varste inaintate. "Cremele antirid au o pondere in vanzari de aproximativ 45% din totalul de creme. In volum, cresterea pe acest segment a fost anul acesta de 10% fata de 2006", spune si Andreea Sas, director de marketing al Gerocossen. Compania Gerocossen ocupa locul trei in topul companiilor cu cele mai mari vanzari pe categoria anti-aging in 2006, dupa Nivea si Gerovital. Pretul produselor se incadreaza intre 7 si 12 lei si vizeaza persoane cu un venit mediu. "Trendul acesta venit din Occident se va resimti din ce in ce mai puternic, piata crescand cu pana la 20% anual", este de parere Sas. Anul trecut, piata cosmeticelor antiimbatranire atingea o valoare de 4,8 mil. euro.
Cele mai cumparate game de cosmetice sunt cele antirid, care promit lifting instant, dar si dermatocosmeticele, a caror piata a ajuns anul acesta la 20 mil. euro. "Interesul crescut fata de produsele dermatocosmetice a crescut puternic in ultimii doi ani. Aceasta piata a devenit una dintre cele mai dinamice, crescand cu 30% fata de anul trecut", spune Roxana Minculescu, director de achizitii al lantului farmaceutic Help Net. In prezent, dermatocosmeticele lansate de Help Net contribuie cu 25% la vanzarile companiei. "Potrivit cifrelor noastre de vanzari, cremele de fata sunt cele mai cautate produse dermatocosmetice, urmate de produsele de ingrijire a parului si produse antiacneice", spune Minculescu.
Si produsele organice sunt pe lista de preferinte ale romancelor, fapt ce creste piata anual cu pana la 20%. Pentru 2008, producatorul de cosmetice Elmiplant vizeaza lansarea unei game de produse certificate organic, care vor fi plasate in segmentul premium, ceea ce inseamna preturi duble fata de cele ale produselor obisnuite. "Produsele se adreseaza clientelor cu venituri medii, avand preturi cuprinse intre 6 si 20 de lei. Cu toate acestea, gama antiimbatranire pe care o avem deja, dar si cea a produselor organice pe care o vom lansa in 2008 sunt plasate in segmentul premium, produsele ajungand si la 20 de lei", explica Elena Cremenescu, director executiv al Elmiplant.
Compania a alocat anul acesta pentru promovare aproape 10% din valoarea cifrei de afaceri si a investit in relansarea gameni Bioten peste 15.000 de euro. In timp ce companiile romanesti se lupta cu implementarea produselor pe piata, dar si cu comunicarea acestora, bugetele pentru promovare fiind limitate, marile companii internationale aloca sume din ce in ce mai mari in marketing si publicitate. Potrivit datelor din piata, anul trecut s-au alocat pentru promovare aproximativ 76 mil. euro, dintre care 25% au fost acordati de L'Oreal, iar 8% de Beiersdorf pentru brandul Nivea Visage.
Principalii jucatori pe piata cosmeticelor sunt L'Oreal, Beiersdorf Romania, Farmec Cluj, Elmiplant, Gerovital Cosmetics, Avon si Oriflame, fiecare dintre acestia detinand in portofoliu, pe langa produsele de ingrijire generala a tenului, cel putin o gama pentru combaterea ridurilor si imbatranirii pielii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO