Analiză

Producatorii de vinuri romanesti incearca sa-si promoveze produsele prin marile lanturi de magazine din Vest

04.11.2004, 00:00 207

Exporturile romanesti de vinuri au inceput sa prinda gustul unor piete pe care fie le pierduse in anii trecuti,  fie le simteau numai prin intermediul livrarilor in vrac care depersonalizau puternic vinul romanesc.
Marile lanturi internationale de supermarketuri au inceput sa priveasca altfel vinurile romanesti chiar sI pe rafturile de afara, iar primul pas a fost facut de Metro. Retailerul german a selectat recent doua dintre vinurile Murfatlar dintr-o marca "private label" proprie - Romanian Wine Cellars - pentru a le lista in supermarketurile sale din Europa.
Producatorii autohtoni de vinuri nu au, inca, puterea financiara care sa le permita sa intre in retelele internationale de supermarketuri sau in cele specializate pe bauturi, insa anul acesta mai multI producatori au reusit sa-si promoveze in exterior vinurile sub branduri proprii.
Vinurile Cramelor Recas, de exemplu, au reusit sa recucereasca o piata care parea pierduta in urma cu cativa ani - Marea Britanie - intrand in celebrul lant de magazine Victoria Street. Nici Halewood Romania, producator de vinuri cu actionariat britanic, nu a stat degeaba, anuntand exporturi record pe aceasta piata.
Producatorii romani incep ca outsideri o batalie cu cei doi mari giganti care duc acum greul pe piata mondiala - Lumea Veche cu al sau reprezentant de seama Franta si cea Noua cu bataioasa Australie - dorind sa profite de pe urma scaderilor pe care ambele tabere le au pe pietele internationale.



Chardonay si Muscat Ottonel de Murfatlar, in reteaua Metro International
Doua vinuri ale Murfatlar Romania vandute sub brandul Romanian Wine Cellars - marca proprie a Metro Romania - au fost alese, recent, sa fie comercializate in toate supermarketurile Metro din Europa.
 "Cel mai important castig este faptul ca vinul romanesc incepe sa fie perceput ca un vin de calitate", spune Dan Boboc, wine consultant al Metro Romania. Cele doua soiuri de vinuri sunt Chardonay si Cabernet.
Boboc spune ca a demarat proiectul unei marci proprii a Metro Romania in urma cu un an si jumatate prin reunirea sub un singur acoperis a unora dintre cele mai reprezentantive soiuri de vinuri romanesti. Sub acest brand au fost reunite Feteasca Alba si Regala de la Cramele Recas, Rieslingul sI Aligotte-ul de la Agroindustriala Bucium, Grasa de Cotnari, Tamaioasa Romaneasca de la Bachus Buzau, Feteasca Neagra de la Valea Calugareasca, Chardonay, Muscat Ottonel sI Cabernet de la Murfatlar.
Boboc afirma ca, anul trecut, au fost vandute pe piata interna peste 400.000 de sticle de 0,75 de litri din aceste vinuri la un pret de 1-1,5 euro, in conditiile in care pretul mediu pe raftul unui supermarket al unei sticle de vin cu denumire de origine controlata (DOC) vandut direct de un producator de vinuri sub un brand propriu se situeaza intre 2 si 2,5 euro.
Basil Zarnoveanu, presedintele Asociatiei Producatorilor si Exportatorilor de Vinuri din Romania (APEV), spune ca intrarea celor doua vinuri pe rafturile Metro din Europa este o mare reusita. "Se ajunge foarte greu pe rafturile Metro din Europa iar acest pas este foarte bun pentru Murfatlar. Pe de alta parte, este imbucurator ca Metro incepe sa duca vinuri romanesti afara ,dupa ce ,pana acum, politica lor a fost sa aduca din strainatate in Romania", affirma Zarnoveanu.
Gabriela Darie, director PR la Murfatlar Romania, spune ca vinurile Murfatlar din gama Romanian Wine Cellars au avut vanzari bune pe piata romaneasca. ?Din 2002, de cand am introdus pe piata vinurile din aceasta gama am reusit sa castigam un segment fidel de consumatori iar decizia Metro de a ne lista vinurile pe piata internationala nu face decat sa confirme acest lucru", afirma Gabriela Darie.
Boboc spune ca Romanian Wine Cellar se pozitioneaza in categoria medium a vinurilor. "Brandul se pozitioneaza la nivelul de mijloc al pietei vinurilor imbuteliate DOC, dar au o calitate buna. Le-am reunit sub un singur brand pentru ca trendul de vanzare de pe piata se orienteaza dupa brand si nu dupa soiul vinului. Desi castiga putin, producatorii de vinuri care au intrat in acest parteneriat au posibilitatea sa-si promoveze propriile vinuri", spune Boboc.
Exporturile Murfatlar Romania pe primele noua luni ale acestui an depasesc 800.000 de dolari cu o cantitate de 450.000 de litri. Compania exporta in SUA, Marea Britanie, Germania, Finlanda, Suedia, Danemarca, Israel si Japonia.



Vinurile Cramelor Recas listate in "Victoria Wine"
Producatorii romani de vinuri au pierdut in urma cu cativa ani cea mai sofisticata piata de vinuri din lume - Marea Britanie - insa cel, putin doi dintre ei, au reusit in acest an sa-sI creasca exporturile in aceasta regiune, e drept ajutati si de faptul ca au in actionariatul lor investitori britanici.
Exporturile Cramelor Recas din Timis pe piata britanica au crescut in acest an cu numai putin de 500%, iar vinurile acestui producator au fost listate inclusive in cel mai celebru lant de magazine dedicat exclusiv vanzarilor de bauturi: Victoria Wine. Din cauza imaginii proaste a vinurilor romanesti, ele nu pot fi exportate la preturi foarte mari, dar mai presus de toate este o penetrare a unei piete unde fiecare producator din aceasta lume doreste sa fie indiferent de preturile la care vinde.
Lantul Victoria Wine face parte alaturi de Bottom Up, Drinks Cabin si Haddows din Thersher Group cel mai mare retailer de bauturi din Marea Britanie care opereaza peste 2.000 de shopuri, din care 1.400 de shopuri specializate in vanzarea de vinuri si 600 pentru bauturi.
Un alt producator roman, care si-a intarit prezenta pe piata britanica este Halewood Romania, filiala a unuia dintre cei mai mari producatori independentI de vinuri si bauturi din Marea Britanie. Compania a anuntat o crestere a exporturilor pe piata britanica pana la 1,8 milioane de sticle in acest an.
"Daca reusesti pe piata britanica reusesti oriunde in lume. Este o piata infinit de grea, iar sistemul European de listare este inlocuit in lanturile de supermarketuri unde sunt prezente vinuri noastre - Asda care face parte din Wall Mart, Sainsbury sI Morrison - de cerinta ca raportul dintre calitatea sI pretul vinului sa fie cel mai bun", spune Dan Muntean, director Halewood International.
Catalin Paduraru, manager Vinexpert Bucuresti, spune ca intarirea prezentei vinurilor romanesti pe pietele internationale este o urmare a privatizarilor din industrie si a schimbarii echipelor manageriale. ?Managementul actual din vinul romanesc stie ce ii cere acum un importator si nu se limiteaza doar la a pune vinurile intr-un container pentru a le exporta", afirma Paduraru.
Carl Reh Winerry, filiala din Romania a producatorului german Reh Kendermann, a raportat cresteri spectaculoase ale exporturilor pe primele noua luni ale anului si o prezenta mai puternica in marile lanturi de magazine din Vestul Europei cu trei branduri internationale din care unul - La Cetate - este creatie romaneasca.
 ?Cresterile exporturilor sunt semnificative, insa ele nu marcheaza revirimentul vinului romanesc pe pietele externe pentru ca acesta inca mai sufera din cauza imaginii proaste din anii trecuti. Este nevoie de o infuzie de capital puternica pentru revilatilzarea imaginii vinului romanesc pentru ca el este, inca, perceput ca un produs insolit de consumatorii straini", spune spune Gabriel Dima, director vanzari Carl Reh Winery. Vinurile Carl Reh Winerry sunt listate in marile lanturi de magazine: Selgros, Edeka, T&S, Coop sI Sainsbury.
Spre rasarit si in special pe piata rusa, vinurile romanesti au fost exportate dupa ?1989 intr-o majoritate covarsitoare de catre producatorii din Republica Moldova. Acestia in virtutea relatiilor comerciale privilegiate cu Rusia au reusit sa detina in anii trecuti circa 70% din piata vinurilor, o mare parte din aceste vinuri fiind cumparate in vrac din Romania si imbuteliate in Republica Moldova.
Producatorii din Republica Moldova au pierdut masiv din cotele de piata din Rusia in defavoarea argentinienilor sau chiar a francezilor, dar detin conform ultimelor analize o cota de piata de putin peste 50%. ?Exporturile romanesti pe piata rusa au inregistrat o crestere dar timida pentru ca pe aceasta piata o problema majora este reprezentata de instabilitatea legislativa. Investitorii din Republica Moldova vor continua sa detina suprematia pe aceasta piata pentru ca acestia au facut joint-venture cu importatorii din Rusia sau sunt detinuti integral de acestia", spune Titi Babusanu, directorul de marketing al Vinia Iasi, unul dintre principalii exportatori de vin romanesc in Rusia. El afirma ca piata vinurilor din Rusia s-a polarizat foarte mult in ultimul an catre vinurile foarte scumpe si cele ieftine.
Exporturile romanesti de vinuri au depasit anul trecut 25 de milioane de dolari corespunzator unei cantitati de 420.000 de hectolitri.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO