Analiză

Revine optimismul în economie: 27 din cele 50 de pieţe analizate de Ziarul Financiar ar putea înre gistra creştere în 2013

Revine optimismul în economie: 27 din cele 50 de pieţe analizate de Ziarul Financiar ar putea înre gistra creştere în 2013
08.01.2013, 00:07 5723

Energie

Petrol: 0%

Piaţa petrolieră va înregistra cel mai probabil în 2013 o stagnare a cererii, sau cel puţin aşa estimează jucătorii din domeniu, după ce anul trecut s-a încheiat cu o scădere uşoară a cantităţilor vândute de

1-2%. Potrivit calculelor ZF bazate pe informaţiile primite de la Institutul Naţional de Statistică, dar şi pe datele furnizate de companiile petroliere, valoarea pieţei de carburanţi se ridică la circa 4,5-5 miliarde de euro, consumul de benzină şi motorină fiind de circa

6 milioane de tone anual.

Energie electrică: 0%

Foamea de energie a României a înregistrat anul trecut o uşoară stagnare, ceea ce poate fi un semn de slăbiciune economică. Potrivit celor mai recente date furnizate de Transelectrica, transportatorul naţional de energie, anul trecut s-a înregistrat o reducere a consumului de sub 1%, după ce în 2011 cererea de energie revenise pe un trend ascendent. Este de aşteptat ca nici anul acesta să nu existe schimbări majore, aşa că cel mai probabil consumul de energie va stagna.

Gaze: -5-0%

Consumul de gaze naturale a urmat şi el tendinţa înregistrată pe celelalte pieţe energetice, înregistrând o scădere de circa 3% în primele nouă luni ale anului trecut, potrivit datelor cuprinse în rapoartele Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Ţinând cont de această evoluţie, este de aşteptat ca anul 2013 să nu aducă modificări spectaculoase în evoluţia consumului, mai ales ţinând cont de anunţatele scumpiri, astfel că probabil piaţa va înregistra tot o scădere uşoară sau o stagnare. Roxana Petrescu


BĂNCI & ASIGURĂRI

Bănci: +10%

Activele din sistemul bancar au crescut cu 9% după primele nouă luni din 2012 şi au ajuns la 373 miliarde de euro (82 mld. euro) pe fondul achiziţionării de titluri de stat, dar şi al unei reveniri timide a creditării. Creditarea a îngheţat însă din nou spre sfârşitul anului pe fondul reducerii lichidităţii din piaţa monetară. Activele din sistemul bancar ar putea creşte anul acesta tot cu o singură cifră.

Asigurări non-viaţă: +5%

Piaţa asigurărilor generale s-a oprit din scădere anul trecut, după primele nouă luni înregistrând un avans de 1,5%. Asigurările generale reprezintă unul dintre sectoarele economiei cel mai puternic lovite de criză, multe firme înregistrând scăderi de două cifre ale afacerilor timp de trei ani consecutiv. Este de aşteptat ca revenirea pieţei să fie lentă, creşterea din 2013 fiind estimată la maximum 5%.

Asigurări de viaţă: +5%

Asigurările de viaţă au reuşit să se menţină pe creştere în perioada de criză datorită vânzărilor de poliţe unit-linked (asigurări de viaţă cu componentă investiţională) prin canalul bancar. Totuşi, piaţa a intrat pe scădere anul trecut pe fondul reticenţei clienţilor faţă de poliţele unit-linked, după primele nouă luni fiind înregistrat un minus de 0,5%. Creşterea din 2013 este estimată la maximum 5%.

Leasing: +5%

Industria leasingului financiar s-a prăguşit cu peste 80% în 2009 şi 2010 pe fondul scăderii vânzărilor de autovehicule. Afacerile companiilor de leasing şi-au revenit în 2011, când piaţa a înregistrat o creştere de 20%, pentru ca anul trecut piaţa să reintre pe scădere. Piaţa a scăzut cu 2% în prima jumătate a anului trecut. Jucătorii din piaţă se aşteaptă la o creştere de maximum 5% anul acesta. Ciprian Botea
 

CONSTRUCŢII & REAL ESTATE

Construcţii:

Piaţa construcţiilor, un sector cu o valoare de circa 9-10 miliarde anual, a stagnat în 2012, în ciuda faptului că în prima parte a anului o mare parte din jucătorii ce activează în acest domeniu erau optimişti şi anunţau că 2012 va fi primul an de revenire după începerea crizei. A doua jumătate a anului a dovedit că sectorul este încă strâns legat de deciziile autorităţilor, care au avut însă alte priorităţi. În 2013 este aşteptată o stagnare a pieţei construcţiilor sau o uşoară creştere, în cel mai optimist scenariu.

Distribuţie materiale de construcţii: 0%

Reţelele de bricolaj şi distribuţie de materiale de construcţii se vor confrunta şi în 2013 cu un an dificil, în condiţiile în care marile proiecte imobiliare întârzie să apară. De câţiva ani afacerile cresc doar pentru jucătorii care continuă să se extindă. O speranţă în acest an ar putea veni de pe urma planului de modificare a programului "Prima casă" în"Noua casă", iniţiativă ce ar putea încuraja o serie de investiţii în locuinţe noi. Cu toate acestea, cel mai probabil efectele unei asemenea măsuri nu se vor vedea în prima parte a anului, ce se anunţă a fi dificilă.

Lacuri şi vopsele: 0%

Piaţa de lacuri şi vopsele, cu o valoare de 130-160 de milioane de euro anual, a continuat să fie susţinută şi anul trecut în principal de renovări şi proiecte individuale, dar suferă în continuare din cauza puterii de cumpărare scăzute, deficitului de încredere în demararea de investiţii noi sau a scumpirii materiilor prime. Jucătorii de profil au estimat un declin de circa 10% pentru 2012 şi se aşteaptă la o stagnare în 2013.

Ciment: 0%

Piaţa cimentului, evaluată la circa 600-700 mil. euro în 2011, a stagnat sau a înregistrat o uşoară scădere anul trecut, potrivit estimărilor ZF pe baza informaţiilor furnizate de cei trei mari jucători din acest sector, elveţienii de la Holcim, francezii de la Lafarge şi germanii de la HeidelbergCement. În 2013 cel mai probabil piaţa cimentului va consemna o stagnare.

Andreea Neferu
 

FMCG (bunuri de larg consum)

Distribuţie FMCG: 0%

Valoarea vânzărilor de bunuri de larg consum intermediate de cei mai mari jucători de pe piaţa de distribuţie FMCG a crescut uşor în 2012, pe fondul extinderii ariei de distribuţie şi a creşterii vânzărilor de ţigarete (cum a fost în cazul Interbrands, liderul pieţei), dar şi a dezvoltării de branduri proprii (Macromex). Perspectivele nu sunt foarte optimiste în ceea ce priveşte anul 2013, deoarece creşterea consumului nu se reflectă încă semnificativ în creşterea puterii de cumpărare a oamenilor. Adelina Mihai

Bere: 0-5%

Piaţa de bere va urma anul acesta linia începută în 2012, respectiv va avea o creştere de câteva procente. În 2012, piaţa berii a dat primele semne de revenire după o perioadă dificilă mai lungă. Vremea caldă şi competiţiile fotbalistice au fost cele care au "ridicat" industria berii în care se cheltuiesc anual în jur de 1,7 mld. euro. Vânzările de bere au crescut cu 5% în primele zece luni ale anului 2012 comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2011, arată o analiză a ZF pe baza datelor Institutului Naţional de Statistică (INS). Ioana David

Lactate: 1-5%

Piaţa lactatelor, evaluată la aproximativ un miliard de euro, a suferit din plin din cauza secetei, anul 2012 fiind mult mai slab din punctul de vedere al producţiei de lapte comparativ cu 2011. Ilias Pliatsikas, directorul general al Olympus Dairy Industry, unul din cei mai importanţi jucători de pe piaţă, estimează că anul 2013 va fi unul mult mai bun pentru piaţa lactatelor. Mădălina Panaete

Panificaţie: 0%

Piaţa de morărit şi panificaţie, o industrie în care an de an se cheltuieşte aproximativ un miliard de euro, continuă să fie una dintre cele mai "negre" zone ale economiei având în vedere că aceasta este şi una dintre cele mai fragmentate pieţe, jucătorii mici făcând legea la nivel local. Piaţa pâinii fluctuează de mulţi ani în jurul pragului de un miliard de euro, explicaţiile fiind atât faptul că pâinea şi produsele de panificaţie sunt produse de bază cu o cerere puternic inelastică, consumul fiind relativ constant, dar şi pentru că evoluţiile pieţei sunt puse în umbră de "greutatea" ponderii businessului nefiscalizat. Gabriel Razi

Apă minerală: +5%

Canicula din vară a readus piaţa de apă minerală pe plus, după trei ani de scădere, consumul de apă minerală crescând cu aproximativ 5% anul trecut, potrivit datelor furnizate de Adrian Feru, directorul de cercetare al Societăţii Naţionale a Apelor Minerale (SNAM). Feru estimează că dacă vremea va fi călduroasă şi secetoasă şi în 2013, creşterea va fi aproximativ egală cu cea înregistrată în anul 2012. Mădălina Panaete

Mezeluri: -10-15%

Piaţa mezelurilor s-a contractat în 2012 pentru al patrulea an consecutiv, declinul fiind evaluat la 10%. Scăderile de pe această piaţă au apărut imediat după 2008 atunci când consumul s-a încadrat pe o pantă descendentă. În acest interval valoarea acestei pieţe, controlată aproape în totalitate de afacerile puse pe picioare de antreprenori români, a coborât de la 1 miliard de euro până la aproximativ 700-750 milioane la sfârşitul anului trecut. Primele date arată că nici acest an nu va aduce schimbări majore în această industrie, direct dependentă de evoluţia consumului. Unele estimări indică o posibilă nouă contracţie de 10%-15% şi în acest an. Gabriel Razi

Vinuri: -5-0%

Industria vinului nu a scăpat încă de scăderi, anul 2013 urmând să meargă în linia celor precedenţi. Consumul de vin a fost afectat de scăderea puterii de cumpărare şi de migraţia consumului către alte băuturi alcoolice. Piaţa vinului este estimată la aproximativ 350 mil. euro, iar în ultimii ani tot mai multe crame au apărut pe piaţă, investiţiile fiind susţinute de fonduri europene. Ioana David

Dulciuri:+5-10%

Pe o piaţă în care a mai rămas doar un singur producător local de ciocolată, după ce Heidi Chocolat a fost preluată de Kandia Dulce, anul 2012 a fost unul de uşoară creştere, în condiţiile în care românii au fost mult mai atenţi la cheltuieli, iar dulciurile au fost printre primele produse scoase din coşurile de cumpărături. Anul 2013 va aduce o creştere de 5-10% cu condiţia ca situaţia economică să fie mult mai favorabilă decât anul trecut. Mădălina Panaete

Băuturi spirtoase: 1-5%

În 2012 piaţa băuturilor spirtoase, evaluată la aproximativ un miliard de euro, a stagnat sau a suferit o uşoară contracţie de 2%, arată o analiză a ZF pe baza previziunilor celor mai mari importatori ca BDG Import, Pernod Ricard sau Cristalex. Ei estimează că anul 2013 nu va aduce schimbări semnificative pe piaţa băuturilor spirtoase, ci o creştere de maximum 5% şi că băuturi internaţionale ca vodca şi whisky-ul vor rămâne în continuare în topul preferinţelor românilor. Mădălina Panaete



INDUSTRIE

Siderurgie: 0%

Piaţa siderurgică românească a trecut în 2012 printr-o criză puternică, preţurile la oţel scăzând dramatic, până la niveluri pe care nu le-a mai atins din anul 2009, când pieţele financiare s-au prăbuşit. Piaţa siderurgică a scăzut anul trecut cu circa 17% şi principalii jucători nu văd un an mai bun nici în 2013. Totuşi este posibil ca vânzările să se stabilizeze în 2013 pe seama revenirii exporturilor şi consumului din UE având în vedere că marea majoritate a produselor siderurgice româneşti iau calea exporturilor. Adrian Cojocar

Tutun: 0%

Afacerile producătorilor de ţigarete de pe piaţa locală formează o piaţă de peste 3 mld. euro, acesta fiind cel mai mare segment din domeniul bunurilor de larg consum. Cele trei companii - BAT, JTI şi Philip Morris - au avut vânzări mai mari în 2012 ca urmare a creşterii exporturilor şi a reducerii comerţului ilegal cu ţigări, dar şi a creşterii preţului la ţigarete. Previziunile pentru 2013 nu pot fi exacte având în vedere că afacerile jucătorilor din această piaţă sunt puternic influenţate de politica fiscală, de cadrul legislativ şi de evoluţia pieţei negre a ţigaretelor. Adelina Mihai

Textile: 5-10%

Intrarea pe piaţă a H&M în 2011 şi extinderea agresivă a celorlalţi mari retaileri precum Zara, New Yorker sau Takko a reuşit să menţină piaţa pe plus după ce nume cunoscute precum Kiabi au ieşit din România, iar altele precum House of Art se luptă cu insolvenţa. Totuşi, perspectivele pentru 2013 sunt optimiste în contextul în care marii retaileri vor continua să se extindă. Mai mult, atunci când vine vorba de brandurile mari, indiferent de vremea de afară şi de evoluţia economiei, la casele magazinelor e coadă. Cristina Roşca

Farma:+1,4%

Piaţa de medicamente va avea o creştere nesemnificativă în acest an, de numai un procent, arată cea mai recentă prognoză a companiei de analiză şi studii de piaţă Cegedim România. Prognoza este valabilă pentru evoluţia pieţei în lei, deoarece în euro sau în dolari ar fi vorba despre scădere. Aceasta este cea mai sumbră predicţie pe care Cegedim a făcut-o publică, în condiţiile în care în trecut aşteptările erau de creşteri de două procente. Ioana David

Lemn şi mobilă: -10%

Producătorii de mobilă vor încerca şi anul acesta să-şi găsească creşterile la export în condiţiile în care aşteptările vizavi de piaţa internă sunt de scădere. Piaţa de mobilă se ridica la aproximativ 700 mil. euro - 1 mld. euro. Puţini sunt retailerii care vor deschide magazine în 2013. De cealaltă parte, în industria lemnului sunt aşteptate noi investiţii, dar şi majorări ale exportului. Ioana David

Şantiere navale: -5%

Piaţa construcţiilor navale se confruntă de mai mulţi ani cu scăderea abruptă a cererii pentru nave noi şi a preţurilor în continuare în scădere la nave, tendinţe care se reflectă şi pe plan internaţional. Stocurile de nave acumulate în prezent indică faptul că această tendinţă este probabil să continue şi în 2013, însă probabil că declinul va fi mai mic decât cel de anul trecut, estimat la circa 15% la nivelul pieţei româneşti de construcţii navale. Revenirea pieţei depinde de cererea de pe plan extern, cu precădere din UE, în condiţiile în care comenzile provin aproape integral de la export. Adrian Cojocar

Hârtie şi carton: uşoară creştere

Principalii producători de pe piaţa locală de ambalaje din carton ondulat, Rondocarton, Vrancart, VPK Packaging, Dunapack şi alţii, sunt un bun barometru al economiei reale şi al consumului. Pe această piaţă, o creştere economică de un procent se reflectă în businessul de ambalaje printr-o creştere de două procente. În 2011, toţi jucătorii din piaţa de celuloză şi hârtie au produs 240.000 de tone de carton ondulat, conform oficialilor Patronatului din Industria de Celuloză şi Hârtie. Mirabela Tiron

Metalurgie neferoasă:+10%

Piaţa metalurgiei neferoase din România a suferit un declin uşor în 2012, fiind mai puţin afectată decât producătorii de oţel ca urmare a faptului că preţurile, în special la aluminiu, nu au scăzut la fel de puternic ca cele la oţel. Pe de altă parte, cererea a fost susţinută de consumul din China, astfel că pe ansamblu piaţa românească a coborât cu circa 5% anul trecut. Pentru 2013 perspectivele sunt de creştere atât ca urmare a revenirii exporturilor, cât şi pe fondul creşterii producţiei Alro, principalul jucător, ca efect al ieşirii din stare de forţă majoră a furnizorului de energie, Hidroelectrica. Adrian Cojocar


SERVICII

Fuziuni şi achiziţii: 0-5%

Piaţa de fuziuni şi achiziţii va evolua în 2013 în linia anului trecut, adică ar putea avea o stagnare sau o creştere uşoară. Peste 50 de tranzacţii au fost semnate în 2012, cu o valoare cumulată de peste 1,3 mld. euro, arată o analiză a ZF pe baza datelor anunţate de companii şi a estimărilor proprii. Cele mai multe deal-uri au fost încheiate pe final de an, 10-15 afaceri fiind finalizate în perioada noiembrie - decembrie. Ioana David

Restaurante: 0%

Piaţa restaurantelor este aşteptată să stagneze în 2013 după ce în fiecare din ultimii patru ani a continuat să resimtă efectele crizei. Principalul motiv pentru care încasările nu vor reuşi să avanseze este faptul că românii nu au mai mulţi bani pe care să îi cheltuie pe ieşirile în oraş. Principalele evenimente de pe această piaţă le reprezintă deschiderile şi închiderile de noi unităţi, mai ales în Centrul Vechi. Aici, 70% din noile localuri îşi închid porţile după primele trei luni. Ele sunt însă rapid înlocuite de altele noi. Cristina Roşca

Hoteluri: +5%

Piaţa unităţilor de cazare din România se ridica la aproape 700 mil. euro în 2011, după cifra de afaceri raportată de firmele care operează hoteluri şi alte facilităţi de cazare, potrivit firmei de consultanţă Fivestar Hospitality. Anul trecut, dinamica estimată a pieţei a fost de 4,5%, arată aceeaşi sursă. Anul acesta piaţa ar putea creşte cu 5%, luând în calcul bugetele prognozate de unii hotelieri din piaţă. Mirabela Tiron

Agenţii de turism: 1-3%

Deşi cei mai mari jucători de pe piaţă au avut afaceri în creştere şi cu două cifre (peste 10%), per ansamblu piaţa a fost în creştere uşoară de doar o cifră. Anul acesta, se estimează stagnare sau o uşoară creştere. Este dificil de estimat valoarea pieţei agenţiilor de turism, potrivit jucătorilor din domeniu, dat fiind că o vacanţă trece pe la mai mulţi intermediari înainte de-a ajunge la clientul final, fiind înregistrată pe factura fiecăruia dintre ei. Mirabela Tiron

Clinici private: 5-10%

Piaţa serviciilor medicale private va continua să crească în 2013, însă principalii actori sunt rezervaţi în ceea ce priveşte perspectivele anunţând un avans de numai câteva procente. Evoluţia a fost sub aşteptări încă din 2012, acesta fiind primul an în care în industrie s-a vorbit despre saturaţie. Şi investiţiile vor continua, însă proiectele se numără pe degetele de la o mână. Ioana David

Piaţa avocaturii:+5%

Litigiile şi insolvenţele continuă să dea de lucru avocaţilor şi în acest an, iar plusul din acest an ar putea fi reprezentat de o activitate mai susţinută pe zona de privatizări, domeniu care în 2012 a fost blocat aproape complet. Pe finalul anului trecut şi piaţa de fuziuni şi achiziţii a fost mai activă, în condiţiile în care proprietarii şi-au mai ajustat din pretenţii. Una peste alta, avocaţii au demonstrat în ultimii patru ani că se pot face utili şi realiza astfel venituri în orice climat economic. Cristi Moga

Resurse umane:+10%

Piaţa serviciilor de recrutare, leasing de personal şi executive search a crescut semnificativ în perioada crizei, ajungând la aproape 200 de milioane de euro, pe fondul creşterii semnificative a numărului de angajaţi temporari. Dacă în 2012 a continuat să crească numărul de angajaţi temporari pentru că angajatorii nu au vrut să îşi asume prea multe riscuri, dar aveau nevoie de forţă de muncă, piaţa de executive search a cunsocut un declin, marile companii nu au mai alocat bugete semnificative pentru recrutarea de executivi de top. Adelina Mihai

Consultanţă imobilară:+5%

Cel puţin pe segmentul centrelor comerciale, un an mai slab ca 2012 este puţin probabil pentru consultanţii imobiliari, în condiţiile în care singurele malluri ce au fost deschise anul trecut nu au avut agenţi exclusivi pe partea de închiriere, retailerii din Ploieşti Shopping City şi Palas Iaşi fiind atraşi în special de echipele interne ale dezvoltatorilor. Şi în zona închirierilor de birouri este loc de mai multe tranzacţii în acest an în care expiră o serie importantă de contracte semnate în 2008, iar chiriaşii vor căuta opţiuni mai bune şi mai ieftine. La nivelul tranzacţiilor din zona de investiţii, consultanţii aşteaptă de mai mulţi ani ca investitorii activi în Polonia sau Cehia să se îndrepte şi către România, dar aceştia par a deveni o fata morgana. Cristi Moga

Consultanţă & Audit: 0%

Piaţa de consultanţă şi audit, dominată de Big Four, nu a reuşit să-şi revină pe deplin anul trecut. Auditul a continuat şi va continua să reprezinte principalul driver al afacerilor. Firmele de consultanţă au urmărit în ultimii ani consolidarea poziţiilor, tendinţa fiind de concentrare pe operaţiunile existente. Firmele de consultanţă au încercat să se reorienteze dinspre serviciile de consultanţă asociate fuziunilor şi achiziţiilor spre zone care au înregistrat creşteri puternice chiar şi în condiţii de criză, cum ar fi restructurările, insolvenţa sau litigiile comerciale şi fiscale. Dacă în privinţa serviciilor de audit şi a celor de consultanţă fiscală cererea a rămas aproximativ la acelaşi nivel, iar rezultatele acestor linii de business au fost asemănătoare cu cele din exerciţiile financiare anterioare, consultanţa pentru afaceri a fost afectată în primul rând de scăderea numărului de tranzacţii.

Pază şi protecţie: 0%

Afacerile celor mai mari jucători de pe piaţa serviciilor de pază şi securitate au ajuns la aproape un miliard de euro, iar piaţa a stagnat în 2012. Nici pentru acest an nu sunt semnale prea optimiste. Adelina Mihai

Cercetare de piaţă: 0%

Studiile de piaţă realizate în România nu au depăşit în 2011 valoarea de 30 de milioane de euro, potrivit unor surse din piaţa de cercetare, însă valoarea pieţei estimată prin prisma afacerilor celor mai mari jucători a depăşit 65 de milioane de euro. Explicaţia? Ipsos Interactive Services, liderul pieţei, a avut în 2011 afaceri de peste 38 de milioane de euro, însă compania face cercetare de piaţă online pentru clienţii din Franţa, Marea Britanie, Elveţia, Germania, Italia şi Spania. Adelina Mihai


Auto & transporturi

Componente auto:+11%

Piaţa componentelor, unde activează peste 800 de producători de subansambluri, s-a dovedit a fi cea mai dinamică în ultimii ani. În timp ce producţia la Dacia a scăzut uşor, iar cea de la Ford Craiova a fost la jumătate din cât se estima, companii precum Michelin, Pirelli, Continental şi Bosch au anunţat noi investiţii în valoare de sute de milioane de euro şi creşteri ale numărului salariaţilor. Bogdan Alecu

Transport terestru de călători: creştere uşoară

Competiţia pe piaţa transporturilor terestre (feroviar şi rutier) de călători este puternică. Transportatorii rutieri de persoane încearcă să obţină o cotă de piaţă cât mai mare în condiţiile în care durata călătoriei pe calea ferată este ridicată dată fiind lipsa de investiţii în modernizarea căilor ferate. Pe transport feroviar activează compania de stat CFR Călători şi operatori privaţi, în timp ce pe cale rutieră sunt prezente companii ca Atlassib şi Eurolines. Mirabela Tiron

Piaţa transportului feroviar de marfă: creştere

Liderul pieţei transportului feroviar de marfă este CFR Marfă, cu afaceri de 516 milioane de euro în 2011, urmat de compania privată Grup Feroviar Român (GFR), cu afaceri de 190 de milioane de euro în acel an. Firma privată GFR, deţinută de Gruia Stoica, a anunţat o creştere a afacerilor cu 8% şi un avans de două cifre în cazul profitului pentru 2012, rezultatele finale nefiind însă făcute publice până în prezent. Mirabela Tiron

Autoturisme: 0%

Jucătorii din piaţa auto speră ca în 2013 vânzările de maşini să se oprească din scădere, iar în acest an acestea să se stabilizeze la o valoare comparabilă cu cea de anul trecut, de aproximativ 70.000 de maşini. Anul 2012 a fost cel de-al cincilea consecutiv în care piaţa auto a scăzut, marcând un declin de aproape 80% faţă de 2007, an în care piaţa a urcat până la 315.000 de maşini. Bogdan Alecu

Vehicule comerciale: 0%

Vânzările de vehicule comerciale au revenit în 2012 pe un trend descendent, după ce în 2011 piaţa acestora a înregistrat o creştere de 22%, la peste 15.200 de unităţi. În 2012 scăderea cea mai mică, de 4,3%, a fost înregistrată de vehiculele comerciale uşoare, de sub 3,5 tone, la aproape 9.600 de unităţi, în timp ce utilitarele grele au scăzut cu 6%, la 3.358 de unităţi. Bogdan Alecu

Transport aerian de linie regulată

Liderul pieţei aeriene de linie regulată Tarom a avut în 2011 o cotă de piaţă de 22%, transportând 2,1 milioane de pasageri. Afacerile companiei de stat s-au ridicat la 224 de milioane de euro în 2011. Rezultatele pe anul trecut nu au fost făcute publice de companie. Nici ceilalţi operatori aerieni nu şi-au făcut publice rezultatele pe anul trecut, însă companii precum British Airways, Air France sau grupul Lufthansa estimau o creştere a numărului de pasageri pe anul trecut. Mirabela Tiron

Curierat: peste 5%

Liderul de pe această piaţă, FAN Courier, deţinut de trei antreprenori români, a reuşit anul trecut să îşi crească afacerile cu aproape 10% şi estimează pentru acest an un avans de 9% al cifrei de afaceri, ceea ce poate fi un indicator pentru evoluţia pieţei. Pe această piaţă a mai fost semnată o tranzacţie anul trecut (fondul Abris Capital a cumpărat compania Cargus de la DHL), ceea ce arată interes din partea investitorilor. Pe piaţa de curierat din România nu există date oficiale cu privire la valoarea pieţei. Mirabela Tiron

Transportul aerian low-cost: creştere

Liderul pieţei companiilor aeriene low-cost, compania Wizz Air, şi-a crescut numărul de pasageri la circa 3 milioane de persoane anul trecut, faţă de 2,7 milioane de persoane cu un an în urmă şi deci implicit şi veniturile, estimate de ZF la circa 250-300 mil. euro. Pe de altă parte, Blue Air şi-a menţinut acelaşi trafic de persoane. Anul acesta, Wizz Air a lansat noi destinaţii de zbor, ceea ce va duce la o creştere a traficului de pasageri. Mirabela Tiron
 

COMERŢ

Cosmetice:+5%

Românii nu au renunţat la achiziţia de produse cosmetice şi de îngrijire, însă în fiecare din ultimii patru ani s-au orientat către preţuri mai mici sau către reduceri. Perspectivele pentru anul acesta nu sunt diferite în contextul în care puterea de cumpărare nu va creşte semnificativ, iar apetitul de cumpărături va rămâne şi el cumpătat.

Televizoare:+5%

Televizoarele plate au salvat vânzările produselor electronice în 2012 şi perspectivele pentru anul acesta sunt optimiste în contextul în care românii îşi înlocuiesc tot mai des produsele vechi. Avansul pieţei va fi însă modest în contextul în care preţul televizoarelor va fi tot mai mic în perioada următoare. Preţurile produselor electronice scad odată ce "vârsta" lor creşte.

Detergenţi: 0%

Românii cheltuie anual între 140 şi 170 de milioane de euro pentru detergent de rufe, fie că este vorba de produsul pudră sau lichid. Astfel, fiecare român lasă în magazine circa 7-9 euro pe an pe produsele Ariel, Dero, Bonux, Tide sau Persil, piaţa de detergenţi fiind dominată clar de giganţi mondiali precum P&G, Unilever sau Henkel. Pentru acest an nu sunt prevăzute schimbări majore, jucătorii luptându-se pentru supremaţie prin lansări de noi produse sau ambalaje. Cristina Roşca

Evoluţia celor mai importante 50 de pieţe.Dinamica estimată a pieţei în 2013 (%)

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO