Analiză

Romania la targul de turism de la Berlin: Am oferit Delta Dunarii, dar germanii au cerut turism cultural

Romania la targul de turism de la Berlin: Am oferit Delta Dunarii, dar germanii au cerut turism cultural

Cetatea Sighisoarei este unul din polii de atractie pentru turistii germani in Transilvania

12.03.2008, 14:59 213

Turoperatorii straini au solicitat insa circuite culturale pentru grupuri, tururi individuale si turism de tip citybreak, adica de vizitare a oraselor mari pe o perioada de doua, trei zile.
"Suntem interesati de circuitele culturale din Romania, in special in zona Transilvaniei. Pe viitor voi lua in calcul includerea destinatiei Romania in oferta noastra, in momentul de fata nu am stabilit niciun parteneriat", a spus Mario Farrugia, director general al agentiei de turism M-Trav Tourism Services din Malta.
Aceeasi alegere o face si un turoperator din Germania. "Circuitele culturale in Romania sunt cele pentru care am optat, aceasta destinatie avand un potential cultural care merita exploatat. In comparatie cu zona Bulgariei pentru astfel de circuite, Romania este multa mai scumpa, tarifele practicate sunt mult mai mari, dar in final pentru regiunile din Romania exista un interes mai ridicat", a declarat Kirsten Schlimm, director general al turoperatorului german Intercontact.
In opinia lui Ulli Ullrich, director general al agentiei de turism TravelDesigner din Portugalia, destinatia Romania este foarte atractiva tot din punctul de vedere al circuitelor culturale oferite, dar nu prezinta facilitati pentru excursiile de grup.
"Noi organizam excursii la cererea persoanelor fizice, asociatiilor culturale si profesionale, companiilor private si institutiilor publice, cu o cerere specifica pentru cultura. Cred ca Romania ar fi o destinatie interesanta din acest punct de vedere, insa nu am gasit pana acum inca oferte speciale pentru grupuri", a precizat el.
"Ofertele pentru circuitele culturale in Sibiu si Brasov si in zona Bucovinei sunt foarte interesante. Destinatia Romania se diferentiaza prin obiectivele culturale din zona Transilvaniei si Banatului, calitatea serviciilor oferite raportat la tarifele practicate de agentii din aceste zone fiind acceptabila din punctul nostru de vedere", potrivit lui Peter Ehry, reprezentantul asociatiei internationale de turism Skal International.
Romania a avut anul trecut 7,7 milioane de turisti, in crestere cu 27% fata de anul anterior, cresterea fiind sustinuta de numirea Sibiului drept capitala europeana. Anul acesta se asteapta un plus de 10% fata de 2007, potrivit Luciei Morariu, secretar de stat pe turism. O parere mai putin optimista despre destinatia Romania o are Toni Messerschmidt, directorul general al turoperatorului german Sofrone Messerschmidt, care promoveaza oferte romanesti. El considera ca preturile sunt foarte mari si conditiile oferite nu se imbunatatesc deloc, numarul turistilor reducandu-se in fiecare an pentru destinatia Romania.
O alta forma de turism foarte practicata in Occident, turismul individual de tip citybreak, s-ar putea dezvolta si in Romania, in conditiile in care turoperatori internationali prezinta interes pentru aceasta forma de turism.
"Bucurestiul este o destinatie buna pentru turismul de tip citybreak. Am gasit cateva oferte atractive de week-end pentru vizitarea obiectivelor turistice din Capitala. Noi suntem interesati de turismul de tip citybreak, deci cautam oferte pentru calatorii individuale in orasele mari", a spus Thomas Bangert, director de vanzari al agentiei de turism Lastminunte din Marea Britanie, care ofera servicii online.
Si peisajele naturale au atras atentia unor turoperatori straini, desi problema cu care se confrunta zona Deltei Dunarii, de exemplu, este lipsa de programe si circuite."Romania ca destinatie are de oferit atat circuite culturale deosebite, cat si peisaje naturale inedite precum Delta Dunarii", a spus Daniela Nakova, directorul general al turoperatorului Tempora Travel din Bulgaria. Ea mai adauga ca deja s-a interesat de ofertele pentru vizitarea zonei Deltei Dunarii prin agentia Tioc - Natur und Studienreisen reprezentata de Tiberiu Emil Tioc, dar ca a sesizat existenta unor programe complexe de vizitare. Delta Dunarii atrage anual aproximativ 70.000 de turisti.

Ce spun turoperatorii romani prezenti la targul de turism?
In opinia lui George Leonida, senior manager de incoming, evolutia turismului se va mentine pe un trend pozitiv si anul acesta, dar pe termen mediu suntem in pericol sa iesim de pe piata din cauza majorarii preturilor si a lipsei de hoteluri cu servicii de calitate. "Probabil in 2009 ne vom confrunta cu o stagnare a turismului conditionata de capacitatea de cazare", a precizat el.
"Nu inteleg de ce s-a ales promovarea Deltei Dunarii, un produs problematic de la cost pana la prezentare din punctul de vedere al programelor oferite, care sunt practic inexistente. Asteptarile turistilor pentru aceasta zona cresc in urma promovarii puternice, dar la fata locului, multi vizitatori sunt deceptionati din cauza accesului dificil si a lipsei de programe din Delta Dunarii. De ce nu insistam mai mult pe cultura germana din Carpati, macar pentru faptul ca majoritatea turistilor sunt germani sau pe traditia interculturala a Romaniei?", a mai adaugat el.
Desi tema principala a standului a fost Delta Dunarii, cele mai multe solicitari au fost pentru zona Transilvaniei si Bucovinei, potrivit lui Cristian Deculescu, manager de incoming al agentiei de turism Prestige Tours."Anul acesta interesul pentru destinatia Romania a fost ceva mai mare. Cred ca si multiplicarea zborurilor ieftine catre Romania, ca de exemplu GermanWings si Air Berlin, au avut contributia lor", a adaugat el. Cristian Deculescu a mai mentionat ca piata germana prezinta interes pentru tururile culturale. Agentia de turism ofera astfel de tururi de la Bucuresti la Ardeal, de la Ardeal la Bucovina. "Am avut chiar si un operator din America ce solicita un tur cu vizitarea patrimoniului romanesc", a mai spus el.
De asemenea, programele culturale in Transilvania, Moldova si Bucuresti oferite de agentia de turism ONT Carpati au atras atentia vizitatorilor straini.
"Din perspectiva programelor culturale pe care le are de oferit Romania va deveni o destinatie foarte cautata. Pentru anul acesta discutam deja de o crestere ca si volum de activitate. Feedback-ul de pe piata spune ca numarul de turisti atrasi prin aceste programe va creste cu 25%", a declarat Simona Dumitrache, incoming manager ONT Carpati.
Cornel Ciucu, directorul general al agentiei de turism Latina, specializata pe primirea de turisti straini in Romania, care promoveaza cu predilectie litoralul, spune ca turoperatorii germani solicita sistemul all-inclusive care este practic inexistent pe litoral.
"De asemenea, o alta problema pe care o identifica turoperatorii germani este lipsa facilitatilor pentru familiile cu copii si nivelul ridicat al tarifelor comparativ cu calitatea serviciilor", a mai spus el.
El mai precizeaza ca Romania ca destinatie prezinta interes, doar ca oferta agentiilor trebuie sa confirme din punct de vedere calitativ si al preturilor practicate. In cadrul targului de turism, Latina a obtinut zece contacte cu agentii de turism din Germania, Franta, iar daca se va concretiza un parteneriat se vor lansa circuite si programe pe litoral.
Si ofertele pentru drumetii in zone rurale si orase precum Brasov, Sighisoara si Sibiu au fost reprezentate la targul de turism. Unul dintre operatorii cu aceasta oferta este Active Holidays.
"Vizitatorii specialisti au fost foarte interesati de ofertele de drumetii pe care noi
le-am propus, dar deocamdata nu s-a concretizat niciun parteneriat in acest sens", a declarat Razvan Prunea, directorul general al companiei.
Anul trecut, incasarile din turism ale Romaniei au ajuns la un nivel de 1,068 miliarde de euro, in crestere cu 34 mil. euro comparativ cu 2006, in timp ce romanii au cheltuit pe vacante in strainatate 1,1 miliarde de euro, cu 66 mil. euro peste nivelul inregistrat in 2006.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO