Analiză

Şosele de Cartea Recordurilor: Autostrăzile Soarelui şi Bucureşti - Ploieşti au fost deschise circulaţiei cu întârziere şi costuri de 800 mil. euro, dar nici acum nu sunt gata

Autostrada Soarelui este un proiect care datează încă din perioada lui Ceauşescu. Tronsoanele Cernavodă - Medgidia, Medgidia - Constanţa şi varianta de ocolire a Constanţei au fost deschise circulaţiei ieri

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a plătit pentru aceste cinci tronsoane de autostrăzi peste 600 de milioane de euro până la 1 iunie, în condiţiile în care valoarea contractelor se ridică la peste 800 de milioane de euro.

Autor: Andreea Mioara Neferu

20.07.2012, 00:07 3877

Premierul Victor Ponta, ministrul transporturilor Ovidiu Silaghi şi fostul premier Călin Popescu Tăriceanu au participat la evenimentele de inaugurare a celor două autostrăzi, tăind panglici pe fiecare dintre acestea.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a plătit pentru aceste cinci tronsoane de autostrăzi peste 600 de milioane de euro până la 1 iunie, în condiţiile în care valoarea contractelor se ridică la peste 800 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF pe baza datelor transmise de CNADNR.

Astfel, cu aceste noi deschideri de autostrăzi România se apropie de pragul de 500 de kilometri de astfel de şosele, dar rămâne în continuare în urma altor ţări din regiune (mai puţin Bulgaria, care deşi are o suprafaţă mai mică decât cea a României, în prezent are aproximativ acelaşi număr de kilometri de autostrăzi).

"Mă bucur că cine zicea că nu avem nevoie de autostrăzi în România s-a înşelat", a declarat ieri premierul Ponta la inau­gu­rarea autostrăzii Bucureşti-Ploieşti, făcând referire la afirmaţii anterioare ale preşedintelui suspendat Traian Băsescu.

Deocamdată însă pe această autostradă se va circula doar pe porţiunea dintre centura Capitalei (în dreptul localităţii Ştefăneştii de Jos) până la centura Ploieştiului, adică pe circa 55 de kilometri. Totodată, vor exista restricţii de viteză, neputându-se circula decât cu maximum 100 de kilometri/h.

Mai mult, pe porţiunea de autostradă inaugurată ieri-dimineaţă nu există parcări, benzinării sau alte spaţii de servicii. "Cred că să fi aşteptat să dăm drumul la circulaţie până erau gata parcările şi benzinăriile ar fi fost o greşeală", a spus Ponta. Porţiunea dintre centura Capitalei şi Moara Vlăsiei, cu o lungime de circa 13 kilometri, este singura cu trei benzi din ţară.

Premierul Victor Ponta, ministrul transporturilor Ovidiu Silaghi şi fostul premier Călin Popescu Tăriceanu au tăiat împreună panglica de inaugurare a autostrăzii Bucureşti-Ploieşti

După ani buni de aşteptare, în sfârşit bucureştenii şi nu numai vor putea merge pe o autostradă continuă până la mare, deşi pe tronsonul Cernavodă - Medgidia se va circula doar pe câte o bandă pe sens şi cu restricţii de viteză de 80 km/h.

Românii au aşteptat 25 de ani pentru a avea o autostradă care să unească Capitala de litoral, o autostradă care să le fie utilă atât sutelor de mii de turişti care merg în fiecare vară la mare, dar şi camioanelor care trebuie să transporte marfă între Portul Constanţa şi Bucureşti.

Ce autostrăzi am inaugurat

Deşi termenul contractual de finalizare integrală a tronsonului Cernavodă - Medgidia este 4 ianuarie 2013, constructorii, nemţii de la Max Boegl şi italienii de la Astaldi, şi-au asumat ca termen de finalizare luna noiembrie, cu două luni mai devreme. Valoarea contractului este de circa 116 mil. euro.

Tronsonul Medgidia - Constanţa (30,8 km) este construit tot de Max Boegl şi Astaldi, iar valoarea contractului este de circa 139 mil. euro. Anul trecut a fost dat în folosinţă un tronson situat între DN 3 (Murfatlar) şi nodul rutier cu varianta de ocolire a Constanţei. Pe de altă parte, centura Constanţei la standard de autostradă (21,8 km) este construită de spaniolii de la FCC Construccion, în asociere cu italienii de la Astaldi, pentru circa 102 mil. euro.

Autostrada Bucureşti - Ploieşti

Autostrada Soarelui este un proiect care datează încă din perioada lui Ceauşescu. Primul tronson Feteşti - Cernavodă a fost dat în folosinţă în 1987, iar celelalte abia în anii 2000: Bucureşti - Fundulea - Drajna în 2004 şi Drajna - Feteşti în 2007. Cu alte cuvinte, 25 de ani de aşteptare pentru o autostradă de puţin peste 200 de kilometri. "E bine să dăm drumul traficului că acum vine lumea la mare. (...) Sper ca de mâine (azi - n.red.) cei care vin la mare să scape de coşmarul din toate satele şi comunele şi sper ca această autostradă să ajute şi din punct de vedere economic şi să se termine anul acesta lucrările la autostradă", a spus Ponta, potrivit Mediafax.

Tronsonul Cernavodă - Medgidia s-a aflat anul trecut în mijlocul unui adevărat scandal după ce Ministerul Transporturilor a reziliat contractul cu firma franceză Colas. Ulterior, a fost organizată o nouă licitaţie, câştigătoare fiind firmele Astaldi şi Max Boegl, aceleaşi care lucrează şi la tronsonul Medgidia - Constanţa."

Vara aceasta ar urma să aducă însă şi o premieră în România: prima autostradă finalizată înainte de termen. Este vorba de Timişoara - Lugoj, lotul 1, cu o lungime de 9,5 kilometri. Unul dintre constructorii acestui tronson, firma băcăuană Spedition UMB (controlată de Dorinel Umbrărescu), afirma recent pentru Ziarul Financiar că la finalul lunii iulie se va putea circula pe acest sector de autostradă.

Lotul avea iniţial ca termen de finalizare luna aprilie 2013. Rămâne de văzut dacă această autostradă va fi gata, având în vedere că la 1 iunie stadiul fizic de construcţie era de circa 40%, potrivit datelor Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), însă este foarte posibil ca şoseaua să fie gata, având în vedere că are o lungime destul de mică.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO