Analiză

Vanzarile de produse lactate au impulsionat cresterea retailului alimentar cu peste 20%

Vanzarile de produse lactate au impulsionat cresterea retailului alimentar cu peste 20%

Click pentru imaginea intreaga

09.03.2007, 13:29 203

Produsele lactate au avut anul trecut cea mai mare dinamica in vanzarile de bunuri de larg consum din retail, inregistrand cresteri de peste 60% pe categoriile lapte si deserturi pe baza de lapte, se arata intr-un studiu al companiei de cercetare a pietei MEMRB Retail Tracking Services.
Vanzarile de sana si chefir au inregistrat si ele cresteri de 53% anul trecut fata de 2005, o evolutie similara fiind remarcata si la categoria de produse de tip snacks-uri pe baza de lapte.
Lactatele au ajuns anul trecut la o pondere de 16% in valoarea vanzarilor de alimente in retail, fata de 14,4% in 2005, fiind singura categorie care si-a crescut importanta in cadrul acestui segment, se mai arata in studiul MEMRB. La randul sau, produsele alimentare detin in prezent aproximativ 39,5% din piata FMCG.
Datele companiei de cercetare MEMRB, dar si rapoartele internationale demonstreaza ca piata produselor lactate, estimata la 800 mil. euro, este una dintre cele mai dinamice din tara. Cresterile din ultimul an releva trendul de recuperare a diferentelor in consum mediu de cap de locuitor fata de pietele mai dezvoltate din Europa de Vest. Pe piata branzeturilor, spre comparatie, consumul local era anul trecut de 4 kg pe cap de locuitor, fata de 20 kg in Europa de Vest.
"Aparitia mai multor magazine si dezvoltarea retailului au determinat cresterea ofertei de produse pe piata lactatelor, acesta fiind unul dintre factorii evolutiei de anul trecut", comenteaza Valeriu Steriu, presedintele Asociatiei Patronale din Industria Laptelui (APRIL).
Dezvoltarea retelelor moderne de magazine a dus la scaderea vanzarilor de lactate din pietele traditionale, ceea ce a determinat si curatarea pietei negre si o parte din cresterea vanzarilor inregistrata anul trecut, potrivit lui Steriu.
"De cealalta parte, exista si cateva dezavantaje pentru producatorii din idustrie, deoarece retailerii europeni vin foarte puternic pe piata, impunand preturile. Producatorii se asaza tot mai greu la masa negocierilor cu marii retaileri", mai spune Steriu.
Producatorii locali din industria laptelui estimau anul trecut dublarea importurilor de produse lactate in acest an, ca urmare a intrarii Romanei in Uniunea Europeana. Steriu spune insa ca primele luni ale anului nu au adus o crestere spectaculoasa a vanzarilor de lactate din import. "Exista o loialitate a consumatorilor fata de produsele fabricate local", comenteaza acesta.
Exporturile de produse lactate au depasit anul trecut importurile.
Per ansamblu, vanzarile de bunuri de larg consum in retail au crescut, valoric, cu 17,4% anul trecut fata de 2005, ritmul fiind mult mai redus fata de perioada anterioara (29,4%).
In volum, piata FMCG a crescut cu aproximativ 6% in anul 2006 fata de perioada anterioara, la jumatate fata de ritmul inregistrat in 2005 comparativ cu 2004.
Toate segmentele de piata au inregistrat anul trecut o incetinire a ritmului de crestere, in special produsele nealimentare care si-au redus la jumatate cresterea (13% in anul 2006 vs. 2005, fata de 32% in perioada precedenta).
"Ca in orice ciclu, piata de FMCG se apropie de maturitate, dar vorbim de un orizont de timp destul de indepartat cand vom avea cresteri de 1-2% la nivel total", comenteaza Marius Caluian, managerul general al companiei MEMRB Retail Tracking Services.
Pe piata alimentara, carnea procesata ramane categoria de produse cu cele mai mari vanzari, reprezentand 35,7% din valoarea totala a pietei, potrivit MEMRB. Vanzarile pe acest segment au crescut anul trecut cu 27,4% fata de anul precedent. De cealalta parte, grasimile (ulei, margarina, unt) si-au redus ponderea in totalul pietei alimentare, de la 12,5% in anul 2005 la 10,7% anul trecut.
Vanzarile de bauturi au inregistrat o scadere nesemnificativa in volum, de 0,2%, insa valoric acestea s-au majorat anul trecut cu 15% fata de 2005, evolutie determinata in principal de segmentului bauturilor alcoolice.
Cantitativ, vanzarile de bauturi alcoolice
s-au diminuat anul trecut cu 3,2% fata de 2005, dar au crescut cu 16,4% in valoare, in aceeasi perioada, raportand cea mai insemnata dinamica la nivelul pietei bauturilor. "Aceasta evolutie se explica prin cresterea semnificativa a pretului bauturilor alcoolice, determinata de anumite accize care au fost aplicate anul trecut", se mentioneaza in studiul MEMRB.
Bauturile non-alcoolice au crescut cu 13,5% in 2006 fata de perioada precedenta, in conditiile in care - per total - vanzarile de bauturi in retail s-au majorat cu 15%. In volum, cresterea bauturilor non-alcoolice a fost insa mult mai redusa, de 1,8%, in perioada analizata.
Potrivit studiului MEMRB, piata bauturilor domina in contiuare vanzarile bunurilor de larg consum, fiind cel mai dezvoltat segment. Cu toate acestea, importanta acesteia in totalul pietei FMCG (ca valoare) a scazut in ultimii doi ani de la aproape 51% in 2004 la 44,3% anul trecut. Studiul MEMRB analizeaza vanzarile din retail si nu include magazinele de tip cash&carry.
Companiile din retail au inregistrat o cifra de afaceri cumulata de aproape 9,5 mld. euro in anul 2005 din vanzarea marfurilor alimentare, potrivit datelor INS (Institutul National de Statistica).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO