Anuar Cei mai mari jucători din economie 2021

 

Datele despre cifra de afaceri şi profiturile din 2020 ale liderilor de piaţ`  din cele peste 80 sectoare reprezentative din economie analizate în Anuarul Cei Mai Mari Jucatori din Economie ediţia 2021 arat` ca pierderile de business din cauza pandemiei nu au fost pân` la urma atat de mari.

Cele mai mari sc`deri de cifre de afaceri au fost, cum era de aşteptat, în sectorul de hoteluri, restaurante şi turism, dar aceste activitaţI nu au (deocamdata) o amploare atat de mare în economia româneasca încât sa influenţeze şI restul afacerilor. Au mai scazut substanţial veniturile companiilor din retailul de combustibili auto.

Marile hoteluri din Bucureşti spre exemplu şi-a vazut afacerile diminuate cu peste 50%. Cifra de afaceri a hotelului Marriot a scazut în 2020 faţa de 2019 de la 140 milioane de lei la 61 milioane de lei, iar grupul Ana Hotels, care include doua hoteluri în Poiana Braşov, unul pe litoral şI doua în Bucureşti şi-a diminuat veniturile pâna la mai puţin de o treime: de la 167 milioane de lei la 55 milioane de lei. La fel lanţul Continental: scădere de la 142 milioane de lei la 40 milioane de lei cifra de afaceri.

Daca liderii au evoluat astfel, este de presupus ca celelalte business-urile hoteliere au fost şI mai afectate.  În turism, agenţii precum Christian Tour, Eximtour sau Vola şi-au micşorat veniturile cu doua treimi.

Restaurantele au reuşit sa reziste mai bine prin livrarile la domiciliu şI terase. Spre exemplu, afacerile McDonalds au scazut doar cu 7% în criza, de la 926 milioane de lei în 2019 la 869 milioane de lei în 2019. KFC în schimb a scazut cu 20%, de la 670 mil. lei la 530 milioane de lei, iar Starbucks cu 35%, de la 140 milioane de lei la 91 milioane de lei.

Consumul la domiciliu a reuşit sa menţina pe plus vanzarile de bere, de lapte sau de carne. Astfel, liderii berarilor  - Ursus, Heineken şI Bergenbier  - au înregistrat creşteri ale cifrelor de afaceri între 3-5%, iar Heineken şI Bergenbier şi-au îmbunataţit profitabilitatea serios. Producatorii mari de vin precum Recaş, Jidvei sau Cotnari şi-au redus cifra de afaceri.

La fel şI primii trei mari jucatori din sectorul bauturilor nealcoolice (sucuri carbogazoase, apa minerala). Vanzarile Coca-Cola, care probabil aproximeaza mersul economiei mai bine decât orice institut de statistica, au scazut cu 11% în 2020, pâna la 2,4 miliarde de lei, dar profitabilitatea a ramas la un nivel ridicat: 336 milioane de lei profit net, adica 14% marja de profit net. Au scazut şI Pepsi şI Romaqua Group.

Liderii din sectoarele carne, lapte, paine sau ulei precum Smithfield, Transavia, Albalact, Velpitar şi Bunge şi-au majorat afacerile în 2020, dar alte companii din top 10 din acest domenii au înregistrat şI scaderi.

În energie însa au fost scaderi masive de cifra de afaceri şI profit, determinate atat de scaderea preţurilor cât şI de diminuarea consumului ca urmare a restricţiilor de circulaţie. OMV Petrom scade cu 25%, de la 20 miliarde de lei la 15 miliarde de lei cifra de afaceri, pe când Rompetrol scade cu 42%, de la afaceri de 14 miliarde de lei la 8 miliarde de lei.

Consumul de energie electrica a fost mult mai rezilient, astfel încât afacerile Electrica sau Enel s-au menţinut.

Companiile din construcţii au “zburdat”, precum UMB Spedition, care şi-a majorat cifra de afaceri de la 280 milioane de lei la 1 miliard de lei sau PORR (Austria), cu afaceri dublate de la 400 milioane de lei la 800 de milioane de lei. Ambele sunt implicate în construcţii de autostrazi şI drumuri expres, iar statul a început sa dea drumul la bani pentru infrastructura.

Au avut de câştigat şI curierii, dar în aceeaşI filosofie “liderul ia totul”. Fan Courier şi-a majorat afacerile de la 790 milioane de lei al 1 miliard de lei, cu 25%, dar urmaritorul Urgent Cargus a crescut cu doar 10%, de la 450 milioane de lei la 490 milioane de lei. Bineînţeles ca transporturile aeriene au suferit masiv, Wizz Air, Tarom sau Blue Air reducându-şI numarul de pasageri şI deci afacerile cu peste doua treimi.

Stând acasa, oamenii şi-au pus locuinţa la punct. Afacerile Dedeman au crescut cu 10%, pâna la 9 miliarde de lei. La fel şI Leroy Merlin, dar la mare distanţa, pâna la 2,1 miliarde de lei. Vânzarile de ciment au fost de asemenea în creştere, determinate de revirimentul construcţiilor.

Bancile şI asigurarile au stat bine, pe plus, vânzarile online au crescut puternic (emag plus 45%), iar marii integratori din software precum IBM sau Microsoft au crescut cu peste 10%.

Per total, 2020 nu a fost aşa de dur aşa cum parea în martie-aprilie. Se va vedea în urmatorii ani ce efecte de durata va lasa şocul.

Argument de Sorin Pîslaru,
Redactor-şef Ziarul Financiar
sorin.pislaru@zf.ro

 

Mai multe detalii puteţi citi în Anuarul “Cei mai mari jucători din economie 2021”


Ediţiile print sunt valabile în limita stocului disponibil. În cazul în care stocul se epuizează va fi livrată ediţia electronică.

Comandă anuarul mai jos la preţul de 200 de lei, TVA inclus.
 

Pentru abonamente ZF, vă rugăm contactaţi-ne la adresa de e-mail camelia.botea@m.ro.



AFACERI DE LA ZERO