În cautarea celor mai dinamice companii din România
ZIARUL FINANCIAR PUBLICĂ A DOUA EDIŢIE A ANUARULUI CELE MAI DINAMICE COMPANII DIN ROMÂNIA, UN DEMERS JURNALISTIC PORNIT DIN DORINŢA DE A DESCOPERI CARE SUNT FIRMELE CE VIN DIN URMĂ, FIRMELE CARE CRESC PESTE PIAŢĂ, CARE SE DEZVOLTĂ DE MULTE ORI FĂRĂ CA “LUMINA REFLECTOARELOR” SĂ FIE AŢINTITĂ ASUPRA LOR. Nu sunt încă primele în topuri după vânzări sau profit, dar sunt primele după forţa cu care cresc. Sunt firmele care învaţă de la cei mari, dar au şi flexibilitatea şi dinamismul de a schimba rapid. Sunt în proporţie covârşitoare IMM-uri, mai exact întreprinderi mijlocii, nu intră în definiţia economică a firmelor mari: cele cu afaceri de peste 250 mil. lei (50 mil. euro) şi peste 250 de angajaţi. „Ne luptăm să rămânem IMM”, mi-a spus recent un antreprenor din Arad, extrem de dinamic şi la fel de sigur că statutul de IMM îi permite în prezent să fie mult mai agil, mai adaptabil, dar şi să beneficieze de condiţii de piaţă favorabile pentru că este antreprenor, într-o întreprindere mijlocie.
Găsim rar în topul celor mai dinamice companii lideri de piaţă, firmele mari, cele care dau tonul, iar când îi găsim (trec aici câteva exemple din catalog - Transavia în industria alimentară, Sanador în sănătate sau Sameday în transporturi) vedem cât de mult contează capacitatea de adaptare rapidă, soluţiile noi şi inovatoare care îi propulsează peste media pieţei. Anuarul Cele mai dinamice companii din România rămâne însă, în cea mai mare parte, un catalog dedicat firmelor mijlocii, celor din afara top 2.000 după cifra de afaceri, fi rmelor care urcă spre vârf, care construiesc cu grijă şi care de multe ori în ultimii ani devin cele mai redutabile ţinte de achiziţii pentru lideri.
În anuarul Cele mai dinamice companii din România, ediţia a doua, nu avem Lidl, liderul din comerţ după cifra de afaceri, nu avem nici Automobile Dacia (lider al industriei prelucrătoare) şi nici OMV Petrom (energie), dar avem supermarketul La Cocoş, care a avut curajul să vină din Ploieşti în Capitală, o piaţă dominată de reţele străine, avem Sennheiser, care produce căşti audio la Braşov, sau Brăila Winds (Engie), care face bani din energie verde.
Cum se vede într-o analiză jurnalistică modul în care se schimbă „ciclul” de producţie din economie în funcţie de contextul în care trăim? Dacă anul trecut primele companii dinamice din industrie erau cele care produceau măşti de protecţie împotriva COVID-19, anul acesta în top cinci este un producător de echipamente pentru armată şi industria de apărare. Dacă anul trecut cei mai dinamici angajatori erau din retailul alimentar, anul acesta vedetele sunt companiile din IT&C sau din outsourcing.
Cum a ajuns Tesla Motors de la zero la 72 mil. lei în mai puţin de un an? Sau fabrica de vehicule militare a Iveco, o investiţie de la zero de 50 mil. euro, la afaceri de 200 mil. lei în doar doi ani? Cum se văd în business centrele de servicii ale ING, Oracle, Metro, Amazon sau Deloitte, care într-un timp scurt sunt printre cei mai mari angajtori din piaţă? Sunt doar câteva exemple din ceea ce noi am identifi cat ca actori dinamici din economie. Aflaţi ce alte companii dinamice am mai descoperit în acest an, ce au făcut dinamicii de anul trecut şi cum se pregăteşte businessul de şocurile care vor urma.
Anuarul Cele mai dinamice companii din România ramâne însă, în cea mai mare parte, un catalog dedicat firmelor mijlocii, celor din afara top 2.000 dupa cifra de afaceri, firmelor care urcă spre vârf, care construiesc cu grijă şi care de multe ori în ultimii ani devin cele mai redutabile ţinte de achiziţii pentru lideri.
Argument de Dana Ciriperu,
Redactor şef-adjunct Ziarul Financiar
dana.ciriperu@zf.ro
Mai multe detalii puteţi citi în Anuarul ”Cele mai dinamice companii din Romania”
Ediţiile print sunt valabile în limita stocului disponibil. În cazul în care stocul se epuizează va fi livrată ediţia electronică.
Comandă anuarul mai jos la preţul de 300 de lei, TVA inclus.