Anuar Logistică & Transporturi 2022

 

Sectorul e-commerce românesc a atins pragul de 6,2 miliarde de euro la finalul anului 2021, în creştere cu aproximativ 10% faţă de 2020, când valoarea comerţului online a fost estimată la 5,6 miliarde de euro, arată un raport al GPeC şi ARMO (Asociaţia Română a Magazinelor Online). Astfel, creşterea sectorului e-commerce a fost uşor sub previziunile iniţiale potrivit căroar comenzile online ar fi trebuit să înregistreze o creştere de 15% şi vânzări online în valoare de 6,5 miliarde de euro la finalul anului 2021.

Domeniul comerţului electronic de pe plan local a intrat într-o etapă de consolidare în 2019, care a fost amânată de pandemie prin creşterea accelerată a comenzilor online - 30% creştere înregistrată în 2020 comparativ cu 2019. Iar în continuare această etapă de consolidare şi de creştere este preconizată şi pentru anul în curs.

Pandemia a determinat multe companii să realizeze investiţii importante în noi platforme digitale, în magazine şi nu în ultimul rând în stocuri deoarece timpul de livrare este tot mai mare, indiferent de originea mărfurilor. Începând cu anul acesta deja piaţa locală se poate bucura de aceste investiţii. Oferta este tot mai mare, site-urile tot mai rapide, iar clienţii, fie că sunt din Bucureşti, Cluj, Oradea, Alexandria sau Călăraşi, au acces la o gamă mult mai largă de produse.

O premieră a anului 2022 o reprezintă demararea lucrărilor de construcţii la primul terminal cargo aerian din România la Oradea, care va permite accesul aeronavelor direct lângă depozit, dar şi acces direct dinspre parcul industrial din imediata vecinătate.

De partea cealaltă, una din principalele probleme cu care se confruntă România este faptul că economia locală nu este încă membră Schengen, deci camioanele pierd zeci de ore în vamă - pierderi de bani, timp şi de competitivitate.

Cu aproximativ 0,5 milioane mp în construcţie şi 44% din suprafaţa în construcţie deja preînchiriată, stocul modern de spaţii industriale din România în primul semestru al anului 2022 este de 5,9 milioane mp, conform consultanţilor de la CBRE România.

Cu un stoc de aproximativ 3 milioane mp, Bucureştiul, Ilfovul şi localităţile din proximitate reprezintă regiunea cu cel mai mare volum de dezvoltări noi, peste 181.000 mp fiind în prezent în fază de construcţie şi aproape 40% din această suprafaţă fiind deja preînchiriată. Capitala, cel mai mare hub industrial din ţară, are numeroase spaţii de calitate ridicată, circa 90% din stocul modern fiind de clasa A. De asemenea, în ceea ce priveşte clădirile relativ noi, 60% din  suprafaţa totală a stocului a fost livrată între 2015 şi 2022.

Regiunea vest/nord-vest este al doilea cel mai atractiv areal din România pentru noi dezvoltări, cu un stoc de 1,26 milioane mp, fiind cel mai mare hub logistic regional. Mai mult, 60% din suprafaţa în construcţie este preînchiriată, reprezentând cel mai mare procent din România. Cu 78%, respectiv 70% din suprafaţă deja contractată, Clujul urmat de Timiş sunt judeţele lider. Cluj-Napoca şi Timişoara sunt cele mai atractive oraşe regionale de pe piaţa spaţiilor industriale, găzduind dezvoltatori şi chiriaşi de calibru internaţional. Fiind un centru logistic regional cu istoric, 89% din stocul modern din regiunea vest/nord-vest este clasa A.

Companiile devin din ce în ce mai interesate de spaţiile industriale care sunt conforme cu indicatori şi procese ESG, în condiţiile în care 38% din stocul industrial modern al României a fost livrat înainte de 2013. Modernizarea spaţiilor a devenit o tendinţă printre proprietarii industriali care doresc să se menţină competitivi pe o piaţă acerbă.

Bogdan Alecu,
senior editor Ziarul Financiar
bogdan.alecu@zf.ro


Mai multe detalii puteţi citi în Anuarul „Logistică şi Transporturi 2022”

Ediţiile print sunt valabile în limita stocului disponibil. În cazul în care stocul se epuizează va fi livrată ediţia electronică.

Comandă anuarul mai jos la preţul de 300 de lei, TVA inclus.

Ediţiile print se livrează doar pe teritoriul României. În afara ţării puteţi comanda doar în format digital.
Pentru abonamente ZF, vă rugăm contactaţi-ne la adresa de e-mail claudia.mirt@m.ro.