Anuar Top 100 cele mai valoroase companii din România - 2020

 

Ediţia a 15-a a Anuarului Top 100 cele mai valoroase companii din România este probabil una dintre cele mai spectaculoase în ceea ce priveşte mişcările de companii pe primele poziţii. Astfel, surprizei UiPath din 2019, unicornul românesc producător de roboţi software intrat direct pe locul 1 anul trecut, i s-au adăugat eMag şi Dedeman. Emag, reprezentată prin Dante International SA, a trecut de pe locul 22 în 2019 până pe locul 4 în 2020, cu evaluare îndrăzneaţă de 2,6 miliarde euro, determinată de o listare recentă a celui mai mare i-retailer din Polonia. Dedeman îşi încununează parcursul neştirbit din cele 15 ediţii ale topului, ajungând pe locul 5, cu o valoare de 2,4 miliarde euro, după o creştere de 22%.

Iată că, energia, băncile şi telecomul care au dominat ani la rând topul celor mai valoroase companii din România, fac loc retailului (eMag, Dedeman şi Kaufland) şi it-ului - UiPath.

Apa, petrolul şi gazul (Hidroelectrica, OMV Petrom, Romgaz), adică bogăţiile României care erau altădată surprinse cu scop ideologic în stema ţării, fac împreună circa 10 miliarde euro. Doar atât de puţin s-ar putea întreba cineva, având în vedere că “start-up-ul” UiPath cu o istorie de doar 7-8 ani este cotat în top la 10,5 miliarde euro, iar ştirile despre o posibilă listare la New York Exchange îii dau o valoare de 10 miliarde euro. Iată că aici este frumuseţea şi magia businessului. Dacă nu pui resursele naturale la treabă într-un sens care să cuprinsă viitorul şi să-l valorizeze, pieţele nu te cred şi nu pariază. Topul este afectat fără îndoială de situaţia complicată a economiei locale şi mondiale determinată de pandemie. Circa un sfert din companii sunt evaluate conform capitalizării bursiere, iar băncile au fost penalizate substanţial. De asemenea, scad companiile din energie, din imobiliare, din sectorul auto şi cresc producătorii de software, retailul sau producătorii din agrobusiness. Este topul cu cea mai mare amplitudine între cea mai mare creştere de 160% faţă de anul anterior (eMag) şi cea mai mare scădere -46% (Continental Automotive). De asemenea, avem o mare discordanţă între evoluţii în general, o treime dintre companii sunt în scădere şi circa jumătate sunt creştere, iar restul sunt nou intrare. E topul cel mai discordant de până acum. Iată că, aici nu este numai impactul pandemiei, ci avem de-a face cu o nouă definiţie a lumii de business şi a lumii în general: nimic nu mai e la fel pentru toată lumea odată. Businessul local şi cel global se segmentează, impactul diverselor crize de toate facturile sanitare, financiare sau energetice, este perceput în mod divers. Lumea se duce către un model multipolarizat, iar de aici încolo va fi tot mai complicat să poţi avea politici de ţară sau strategii de investiţii care să adreseze această multitudine de evoluţii.

Argument de Sorin Pâslaru, redactor şef Ziarul Financiar
în Anuarul “TOP 100 CELE MAI VALOROASE COMPANII din România 2020”


Mai multe detalii puteţi citi în Anuarul “TOP 100 CELE MAI VALOROASE COMPANII din România 2020”

Ediţiile print sunt valabile în limita stocului disponibil. În cazul în care stocul se epuizează va fi livrată ediţia electronică.

Comandă anuarul mai jos la preţul de 200 de lei, TVA inclus.



AFACERI DE LA ZERO