Probabil că instrumentul de media de business care reflectă cel mai bine dinamica economiei româneşti din ultimii 20 de ani este anuarul Who’s Who in Business. Cei mai importanţi 1.000 oameni din business din România. Aceasta pentru că, în celelalte anuare de aceeaşi vechime ale Ziarului Financiar, Cei mai mari jucători din economie, Cele mai valoroase companii din România, 80% din companiile de acum 20 de ani sunt în continuare printre lideri. Însă la conducerea acestor companii avem alţi oameni. Toate aceste anuare au fost gândite ca o structurare a informaţiei de business din România atât pentru uşurinţa de a naviga pentru un nou venit, cât şi în ideea de a sumariza în fiecare an schimbările în cele mai importante organizaţii de business românesc. În plus, aceste instrumente media sunt o unealtă inclusiv pentru jurnaliştii de la Ziarul Financiar ca să-şi păstreze relevanţa abordării. Dacă nu vorbeşti despre cele mai importante companii, despre cele mai importante dinamici, despre cei mai importanţi oameni din business, automat îţi scapă tendinţele cu adevărat relevante. Spre deosebire de un sistem centralizat, organizaţiile dintr-o economie liberă îşi ajustează permanent poziţiile pentru a răspunde nevoilor celor mai importanţi actori: clienţii. Companiile se uită în stânga şi în dreapta, se uită în faţă, şi alocă resursa necesară pentru a răspunde pieţei. În această permanentă ajustare la piaţă, liderul face diferenţa. De aceea, cu cât vor fi oameni mai bine pregătiţi, cu experienţă locală şi pe pieţele externe, cu atât ei vor putea conduce mai bine organizaţiile pentru a răspunde pieţei. Se discută deja despre necesitatea găsirii unei soluţii pentru schimbul de generaţii în businessul antreprenorial din România. Generaţia celor care aveau 30-40 de ani în ’90-95 este chemată biologic să lase frâiele mai departe şi nu în toate cazurile încep să se formeze dinastii în business.
Se discută însă mai puţin despre schimbul de generaţii care a început deja la nivelul managementului din companii. Dacă până acum 5-10 ani, firmele erau conduse de oameni care au fost educaţi şi şi-au început activitatea înainte de ’89, de acum începe să se vadă în foarte multe organizaţii de business generaţia celor educaţi după ’89. În general, cei care au prins măcar şi o perioadă scurtă în regimul trecut, au fost oameni care au studiat într-un anumit domeniu, dar apoi activitatea lor s-a desfăşurat în alt domeniu. Cum s-a transpus asta în companii? În primul rând printr-un nivel de creativitate şi de soluţii „out of the box“. Mai mult, o să se vadă în curând faptul că vechea generaţie a reuşit să livreze în cu totul alt domeniu decât în cel în care se pregătise, pentru că a fost formată intrinsec să fie curioasă intelectual şi să aibă o acoperire informaţională din mai multe domenii de activitate. Din spate vin oameni mai specializaţi, dar poate cu o curiozitate intelectuală mai redusă, mai puţin disipaţi în preocupări. Astfel, profesionalizarea managementului vine şi cu anumite pierderi. Cum se vor regăsi acestea în evoluţia companiilor de pe piaţa locală pe mai departe se va vedea. Este şanşa noii generaţii, care preia acum conducerea, să aşeze firmele pe o spirală a creşterii care va depinde mult mai mult de relaţiile cu tot ce înseamnă parteneri externi decât până acum. România a fost suficient de mare pentru ca vechile generaţii să crească firme în primul rând pe baza cererii interne. În următoarea decadă, firmele româneşti vor fi mult mai dependente de mişcările pe care le vor face pe pieţele externe atât ca exportatori cât şi ca investitori. La rândul ei, această generaţie va trebui să predea puterea celor care se pregătesc astăzi în universităţi străine şi care vor veni nu atât cu noi competenţe, ci cu noi atitudini. Singura certitudine este că doar absorbţia de cunoştinţe şi corelarea permanentă cu tendinţele globale din economie şi societate pot oferi garanţia de creştere robustă pentru organizaţiile de business locale.
Argument de de Sorin Pâslaru,
redactor-şef, Ziarul Financiar
sorin.pislaru@zf.ro
Mai multe detalii puteţi citi în Anuarul “ Who’s Who in Business. Cei mai importanţi 1.000 oameni din business din România 2024”.
Ediţiile print sunt valabile în limita stocului disponibil. În cazul în care stocul se epuizează va fi livrată ediţia electronică.
Comandă anuarul mai jos la preţul de 400 de lei, TVA inclus.
Pentru abonamente ZF, vă rugăm contactaţi-ne la adresa de e-mail claudia.mirt@m.ro.