Anuarul Auto 2019

 

Revoluţie sau evoluţie?

Cum va face faţă România transformării industriei auto

Lumea autovehiculelor va trece în următorii ani prin transformări spectaculoase care vor pune foarte mare presiune asupra furnizorilor de componente şi chiar asupra reţelelor de distribuţie. Automobilele electrice sunt aici şi cresc pe zi ce trece, mai ales că diferenţa de preţ dintre acestea şi cele „clasice“ este acoperită în multe state prin subvenţii. Dar odată cu implementarea acestora apar două probleme - veniturile dealerilor auto dinspre service se vor diminua pe măsură ce mentenanţa unui automobilul electric este mult mai simplă şi mai ieftină, iar defectele sunt puţin probabile. Mai mult, având mai puţine componente, automobil electric are nevoie de mai puţini furnizori - deci ce se va întâmpla cu fabrica de cutii de viteze a Daimler de la Sebeş? În timp ce vecinii unguri au deja o nouă fabrică de motoare electrice la Gyor, la Audi şi produc deja baterii pentru maşini electrice, în România încă ne concentrăm atât la Dacia, cât şi la Ford pe motoare pe benzină. Desigur, se putea mai rău: puteam produce motoare diesel.

Dincolo de acest aspect, la nivel european vorbim de carsharing, ridesharing, iar servicii precum Uber sau Bolt câştigă rapid teren. Tot mai mulţi preferă un serviciu de ridesharing sau rent-a-car în detrimentul achiziţiei unei maşini - iar o maşină înseamnă costuri cu mentenanţa, timp pierdut în service, costuri cu combustibilul şi taxe. Într-o lume în care transportul în comun devine tot mai eficient şi mai confortabil, maşinile vor fi utilizate drept serviciu - ceea ce presupune o utilizare mai intensă şi reducerea semnificativă a duratei de viaţă a acesteia.

În prezent industria auto românească a beneficiat puternic de pe urma strategiei marilor constructori - la Mioveni Renault a decis ca uzina să se concentreze pe producţia de Duster, care a ajuns şi la peste 70% din total, ceea ce înseamnă venituri tot mai mari pentru Automobile Dacia, în timp ce la Craiova Ford a lansat în producţie în toamna lui 2017 SUV-ul EcoSport, iar în a doua parte a anului 2019 va aduce în România noul SUV Puma. Acesta din urmă va duce producţia Ford din România la peste 250.000 de unităţi anual, volum suficient de mare pentru a concura direct cu Dacia pentru titlul de cea mai mare companie de pe plan local. În plus, în timp ce la nivel european Ford optimizează costurile, opreşte modele vândute pe segmente în cădere liberă precum monovolumele mici şi restructurează businessurile din Germania şi Marea Britanie, în România se află în plină campanie de recrutări, urmând ca la finalul anului 2019 să treacă de 6.000 de angajaţi.

De partea cealaltă, există două tipuri de producători de componente - cei precum Bosch şi Continental, care investesc în cercetare şi dezvoltare şi producţie integrată pe plan local şi cei care doar asamblează, cum este cazul Star Assembly, fabrica de cutii de viteze a Daimler de la Sebeş, care importă integral toate piesele necesare transmisiilor, le asamblează local după care le exportă înapoi în Germania. Chiar dacă pare o companie cu un impact major, germanii doar asamblează local, iar salariul mediu lunar în companie, potrivit datelor ZF, este de circa 2.300 lei la nivelul anului 2018, în timp ce la Dacia, salariul mediu sare mult peste 3.500 lei net lunar, cu toate că la prima vedere Dacia produce maşini accesibile, iar Daimler componente de top.

Într-o industrie tot mai competitivă, tot mai afectată de normele de poluare şi schimbări puternice, fiecare avantaj, cât de mic, influenţează decizia de a investi sau nu. Aici intră în scenă infrastructura de care are nevoie România - avem nevoie şi avem nevoie rapid de drumuri care să permită un transport eficient. {i mai avem nevoie de intrarea în spaţiul Schengen, altfel degeaba ajung camioanele şi trenurile mai repede în vamă dacă acolo stau blocate una-două zile.

Bogdan Alecu,
în argumentul Anuarului Piaţa Auto 2019

Mai multe detalii puteţi citi în Anuarul Piaţa Auto 2019.


Ediţiile print sunt valabile în limita stocului disponibil. În cazul în care stocul se epuizează va fi livrată ediţia electronică.

Comandă anuarul mai jos la preţul de 200 de lei, TVA inclus.

 



AFACERI DE LA ZERO