Anuarul Top 1.000 Cele mai mari companii din România 2022

 

Relevanţa Top 1.000 cele mai mari companii din România, care deţin împreună aproape 50% din economia românească, a devenit şi mai mare în 2020, când pandemia a dat peste cap aproape toate businessurile. Astfel, în top 10 al celor mai mari companii în funcţie de cifra de afaceri au fost evoluţii complet diferite determinate de condiţiile de business diferite din piaţă.

Spre exemplu, oprirea economiei pentru câteva luni şi a circulaţiei persoanelor a dus drastic la scăderea cifrelor de afaceri ale OMV Petrom, Petrom şi Lukoil, cu 25-30%. De asemenea, a avut de suferit puternic din cauza opririi producţiei Automobile Dacia, care şi-a văzut diminuate vânzările de la 25 mld. lei la 18 mld. lei. Cu toate acestea, a rămas pe primul loc printre companiile din România. Pe de altă parte, retailerii din top precum Lidl, Kaufland, Carrefour, Profi şi Mega Image şi-au majorat businessul cu 15-20%. Lidl, spre exemplu, a ajuns pe locul 4 în topul celor mai mari companii din România favorizată fiind şi de extinderea masivă a reţelei. Boom-ul comerţului online a dus vânzările eMag la 6,7 mld. lei, cu 50% mai mult faţă de anul anterior. Şi companiile de bricolaj precum Dedeman şi Leroy Merlin şi-au majorat puternic businessul, cu partea leului la Dedeman, care a ajuns la afaceri de 9,1 mld. lei şi un profit de 1,4 mld. lei. Scăderea consumului în energie a micşorat uşor afacerile producătorilor şi distribuitorilor de energie electrică şi gaze precum Engie şi Hidroelectrica, dar au fost unii care au suferit mai mult, cum este cazul Romgaz, o scădere a businessului de 25%, până la 4 mld. lei în 2020.

Deşi era de aşteptat ca firmele de telecomunicaţii să zburde la rezultate pentru că au devenit furnizori cheie în noua lume digitală a muncii, Orange a scăzut, RCS&RDS a stagnat, iar Vodafone a crescut, dar pe baza absorbţiei UPC.

De creşterea cererii de calculatoare, modemuri, laptopuri şi telefoane a beneficiat nu numai eMag, ci şi Altex, celălalt mare jucător din comerţul electro-IT, care şi-a majorat de la 4 mld. lei la 5 mld. lei în 2020.

Per ansamblu, per total economie cifra de afaceri a scăzut uşor de la 1.763 mld. lei la 1.716 lei, iar la rândul lor primele 1.000 de companii au avut o oarecare scădere a cifrei de afaceri, de la 782 mld. lei la 773 mld. lei.

Ca urmare, ponderea companiilor din Top 1.000 în total cifră de afaceri a crescut de la 44,4% din 2019 la 45%.

Companiile din Top 1.000 au continuat să fie codaşe în ceea ce priveşte marja de profit. Deşi deţin această pondere de 45% din cifra de afaceri totală din economie, profitul lor reprezintă doar 25% din profitul total pe sistemul companiilor din România. Ca urmare, faţă de 6,7% marja de profit realizată de întreg sistemul de companii din România, marja de profit din Top 1.000 a fost în 2020 de doar 3,7%. Aceasta cu toate că firmele din Top 1.000 au o pondere de doar 23% din totalul numărului de angajaţi din economie de 4,1 milioane de persoane în 2020.
Anul 2020 a testat rezilienţa sistemului de companii din România, iar comportamentul marilor jucători a fost un factor cheie. Menţinerea lanţurilor de aprovizionare, plata la timp sau acceptarea dificultăţilor partenerilor de afaceri au fost testele prin care a trebuit să treacă managerii în cel mai greu an din 2009 încoace.

Dinamica diferită a celor mai mari companii din România va continua în 2021 pentru care încă nu sunt rezultate oficiale, în condiţiile în care revenirea economiei a determinat explozia preţurilor la energie, iar pentru 2022 „distracţia“ va fi şi mai mare.

Argument de Sorin Pâslaru,
Redactor şef Ziarul Financiar
sorin.pislaru@zf.ro

 

Mai multe detalii puteţi citi în Anuarul “TOP 1.000 Cele mai mari companii din România 2022”

Ediţiile print sunt valabile în limita stocului disponibil. În cazul în care stocul se epuizează va fi livrată ediţia electronică.

Comandă anuarul mai jos la preţul de 300 de lei, TVA inclus.
 

Pentru abonamente ZF, vă rugăm contactaţi-ne la adresa de e-mail camelia.botea@m.ro. 

 



AFACERI DE LA ZERO