Anuarul Top 100 cele mai valoroase Companii din România

Ideea de la care a plecat anuarul „Top 100 cele mai valoroase Companii din România“ a fost aceea de a „captura“ cele mai importante tendinţe din economie. Iată că în a 11-a ediţie a venit momentul ca liderul topului din toată perioada, OMV Petrom, să fie detronat de cel mai profitabil producător de energie electrică, Hidroelectrica.

Este paradoxal ca după 11 ani valoarea OMV Petrom să fie la 30% faţă de startul acestui top, însă acesta este cuvântul pieţei, al bursei şi trebuie respectat. Sigur că valoarea Hidroelectrica este afectată de inexistenţa amortizărilor uriaşelor investiţii în urma cărora au apărut centralele hidro Porţile de Fier, barajul Vidraru şi Izvorul Muntelui. Dacă mâine ar veni o lege care să plătească despăgubiri celor care au lucrat forţat în anii ’50 la aceste baraje, lucrări de infrastructură de mare amploare, pasivele Hidroelectrica s-ar încărca suplimentar cu obligaţii care i-ar reduce valoarea.

Meciul resurselor din ultimii ani a fost câştigat de apă. Aceasta ne arată că pe plan internaţional tendinţa este de a evalua tot mai competitiv energia produsă din surse nepoluante. Când toată America vorbeşte de maşini electrice, Tesla este cea mai hot companie de peste Ocean, iar BMW şi Daimler îşi acelerează planurile de construcţie pentru maşini hibride şi electrice, trecerea Hidroelectrica pe locul întâi în topul celor mai valoroase companii din România este de înţeles.

Apă, petrol, gaz. În top cinci cele mai valoroase companii din România se află chiar firmele care exploatează aceste resurse strategice: Hidroelectrica (locul 1), OMV Petrom (locul 2), Romgaz (locul 5). Aceasta este şi bine şi rău.

Este bine că România are resurse şi le pune la lucru, dar important este cum o face spre beneficiul cetăţenilor ei. Este rău pentru că, din păcate, să fii pe primele locuri cu companii care exploatează resurse naturale nu este o laudă. Africa, America de Sud beneficiază de resurse naturale din plin, dar valoarea adăugată este adusă de prelucrarea acestora. Vorbim de industrie sau servicii. Din acest punct de vedere prezenţa în top 10 a unei singure companii industriale -Automobile Dacia - ne arată că firmele industriale mari încă nu au capacitatea de a mobiliza destule resurse şi de a crea destulă producţie astfel încât să se compare cu cele care exploatează resursele naturale, băncile şi serviciile de telecom. Abia pe locul 12 se află a doua companie industrială, Continental.

România a revenit la valorile PIB de dinainte de criză, însă valorile companiilor încă nu. Încrederea investitorilor nu este pe deplin recâştigată. Imediat ce piaţa de capital, astăzi decuplată de la evoluţia macroeconomică, îşi va reveni, vor reveni şi valorile mai ridicate ale companiilor şi băncilor.

Sorin Pâslaru, redactor-şef Ziarul Financiar



Mai multe detalii în Anuarul Top 100 cele mai valoroase Companii din România.

Ediţiile print sunt valabile în limita stocului disponibil. În cazul în care stocul se epuizează va fi livrată ediţia electronică.

Pret: 50 lei (TVA inclus)



AFACERI DE LA ZERO