Auto

APIA: Noul timbru de mediu va susţine reînnoirea parcului auto naţional

APIA: Noul timbru de mediu va susţine reînnoirea...

Autor: Bogdan Alecu

29.01.2013, 15:41 1362

Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) şi-a prezentat poziţia oficială cu privire la noul timbru de mediu care vine să înlocuiască taxa de poluare la aproape o săptămână de când Executivul a prezentat propunerea de calcul pentru acesta. În acest interval de timp primii care au reacţionat au fost cei de la Automobile Dacia, care spun că timbrul de mediu va încuraja importurile de maşini second-hand şi va afecta vânzările de maşini noi, în timp e Brent Valmar, vicepreşedintele APIA este de părere că în continuare sunt avantajate maşinile noi, iar cele vechi din oferta vest-europeană sunt prea puţine ca să fie considerate o ameninţare reală.

„Consideram că principiile noului proiect de lege privind timbrul de mediu sunt corecte, măsurabile şi elimină confuziile, încurajând totodată achiziţia de autovehicule cât mai puţin poluante. In acelaşi timp, ele sunt în conformitate cu liniile directoare ale noului concept privind taxarea autoturismelor promovate recent (dec. 2012) de către Comisia Europeană, care are ca şi obiectiv armonizarea acestor principii la nivelul tuturor statelor membre”, au spus oficialii APIA într-un comunicat.

Înacest context şi având în vedere importanţa noului proiect de lege pentru dezvoltarea pieţei auto autohtone, APIA consideră că industria auto are nevoie in România de un cadru legislativ durabil care să garanteze recuperarea investiţiilor făcute (cu precădere în ultimii ani) în producţia şi distribuţia de autovehicule de către constructori, importatori şi distribuitori autorizaţi. „entru aceasta, existenţa unor instrumente de înnoire a parcului auto, care stimulează achiziţia de vehicule cât mai puţin poluante, sunt elemente de politică sectorială care trebuie folosite pentru atingerea obiectivelor de mediu dar şi a celor de dezvoltare a activităţilor productive la nivelul economiei naţionale, cu efecte directe asupra menţinerii locurilor de muncă din România”, au spus oficialii Asociaţiei. Ei au subliniat că „înnoirea parcului auto din România este un obiectiv strategic pentru România, în condiţiile în care vârsta medie a acestuia (cca. 11-12 ani) este semnificativ mai mare decât cea din Uniunea Europeană (cca. 8 ani). Acest indicator reflectă în mod sintetic nivelul de poluare a mediului din România, dar şi măsura în care acesta poate afecta sănătatea cetăţenilor, emisiile poluante (NOx, CO, HC, particule) provenite de la autovehiculele cu norme de poluare inferioare (care în 2012 s-au dublat comparativ cu 2011), fiind factori recunoscuţi de incidenţă pentru multe afecţiuni. În plus, apreciem că măsurile de înnoire a parcului auto trebuie să aibă în vedere şi vectori noi care să stimuleze nu numai achiziţia de autovehicule mai puţin poluante (ex:timbrul de mediu), ci şi circulaţia lor pe drumurile publice din marile oraşe (ex: impozit anual, zone de filtrare a circulaţiei celor poluante etc.), deoarece accelerarea introducerii noilor tehnologii pe autovehiculele fabricate astăzi, le face pe acestea nu doar mai “curate”, ci şi mai eficiente din punct de vedere al consumului de carburant, chiar în comparaţie cu cele de acum numai 3-4 ani”.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO