Auto

Audieri în cazul avionului care a ieşit de pe pistă la aterizare. Angajaţi ai Aeroportului Cluj, dar şi reprezentanţi ai ROMATSA şi Blue Air, în faţa procurorilor

Audieri în cazul avionului care a ieşit de pe pistă la...

Autor: Vasile Măgrădean, Adina Oşan

11.01.2016, 16:48 132

Surse judiciare au declarat, luni, corespondentului MEDIAFAX, că au fost audiate inclusiv persoane din conducerea aeroportului clujean.

”Vineri şi luni au fost audiaţi de procurorii Parchetului Curţii de Apel Cluj mai mulţi angajaţi ai Aeroportului Internaţional «Avram Iancu», inclusiv din conducere, dar şi personal operaţional. De asemenea, au fost audiaţi şi reprezentanţi ai ROMATSA şi ai companiei Blue Air. Este un dosar deschis in rem, nu împotriva vreunei persoane anume. Cercetarea Parchetului are loc în paralel cu cea declanşată de CIAS în cadrul căreia au avut loc, la fel, audieri”, au spus sursele citate.

Un avion al companiei Blue Air, la bordul căruia se aflau 116 persoane şi care efectua o cursă charter de la Bucureşti, a ieşit, joi dimineaţă, la aterizare, de pe pista Aeroportului "Avram Iancu" din Cluj, fără să existe persoane rănite.

Directorul aeroportului clujean, David Ciceo, declara că un avion al companiei Blue Air care efectua o cursă charter de la Bucureşti spre Barcelona a ieşit de pe pistă, la capătul dinspre oraş al acesteia, la aterizarea la Cluj-Napoca, de unde trebuia să mai ia pasageri.

De asemenea, David Ciceo preciza că, joi dimineaţă, când la Cluj ningea, condiţiile de aterizare pe aeroport erau corespunzătoare, iar piloţii avionului le cunoşteau, adăugând că aceştia ar fi cerut să aterizeze întrucât nu mai aveau combustibil suficient.

În urma incidentului, Aeroportul Internaţional "Avram Iancu" din Cluj a fost închis, mai multe curse aeriene fiind anulate sau având întârzieri.

Compania aeriană low cost anunţa că aterizarea avionului Blue Air care a ieşit cu 5-10 metri în afara pistei aeroportului din Cluj-Napoca a avut loc în condiţii meteo dificile, cu ninsoare şi zăpadă depusă pe suprafaţa pistei, dar în limitele admise pentru operare.

"Aeronava care efectua zborul de tip charter numărul OB 9301 pe ruta Otopeni-Cluj-Barcelona la aterizarea la Cluj a întâmpinat un incident minor depăşind cu aproximativ 5-10 metri suprafaţa pistei. Aterizarea s-a efectuat în condiţii meteo dificile, ninsoare şi zăpadă depusă pe suprafaţa pistei de aterizare, dar conform buletinelor meteo transmise de turn în limitele admise pentru operare, inclusiv coeficientul de frânare declarat de către aeroport", arăta Blue Air.

La bord se aflau 110 pasageri şi 6 membri ai echipajului. Unii pasageri din avion au susţinut că pista nu era curăţată de zăpadă, în timp ce conducerea aeroportului afirma că erau condiţii bune de aterizare.

Controlorii de trafic aerian au informat piloţii avionului Blue Air cu câteva minute înainte de aterizarea la Cluj, cu datele furnizate de aeroport, că pista este acoperită cu zăpadă umedă şi are un coeficient de frânare mediu, anunţa Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA.

Procurorii de la Parchetul Curţii de Apel Cluj au deschis un dosar în care cercetează împrejurările în care avionul companiei Blue Air a ieşit de pe pista Aeroportului Cluj-Napoca, la aterizare.

Vineri, directorul Aeroportului Cluj-Napoca, David Ciceo, declara corespodentului MEDIAFAX că mai mulţi angajaţi ai aeroportului au fost audiaţi de comisia de anchetă de la Ministerul Transporturilor, având loc discuţii despre incident şi cu reprezentanţi ai ROMATSA şi ai companiei aeriene.

"Comisia de la Ministerul Transporturilor a început audierile şi să analizeze datele de la ROMATSA, de la aeroport, de la compania Blue Air. Această investigaţie va stabili, în detaliu, responsablităţile şi cauzele acestui incident. O parte din personalul operaţional al aeroportului a fost audiat, au avut discuţii cu cei de la Blue Air, cu cei de la ROMATSA, urmează să analizeze toate datele”, spunea Ciceo.

De asemenea, întrebat cum comentează solicitarea Blue Air de a-şi cere scuze pentru afirmaţiile potrivit cărora avionul nu ar fi avut combustibil suficient, Ciceo a spus că nu doreşte să facă nicio declaraţie, întrucât este o anchetă în derulare.

Compania Blue Air a cerut, joi, printr-un comunicat de presă, directorului general al Aeroportului Cluj, David Ciceo, să-şi ceară scuze public şi să-şi retragă afirmaţiile potrivit cărora piloţii companiei ar fi cerut să aterizeze de urgenţă din cauza lipsei de combustibil.

Cutiile negre ale avionului Blue Air care a ieşit de pe pistă la aterizarea pe Aeroportul Cluj vor ajunge în Franţa, pentru a fi decodificate, iar apoi CIAS va emite un raport care va fi făcut public, incidentul fiind încadrat ca unul grav.

"Cutiile negre se vor decodifica în zilele următoare în Franţa, la omologii noştri, întâi trebuie să ajungă în posesia noastră. Reprezentanţi ai Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) le vor însoţi în Franţa. După ce vom analiza datele şi, cu informaţiile culese de la ROMATSA, echipaj şi aerodrom, le vom pune cap la cap, se analizează, iar apoi se va întocmi un raport final ce va fi făcut public. Nu ştim cât va dura această analiză, depinde de ce vom găsi acolo", declarau, sâmbătă, pentru MEDIAFAX, reprezentanţii CIAS.

Potrivit acestora, incidentul este catalogat ca fiind unul grav.

"Conform reglementărilor în vigoare, e încadrat ca şi incident grav, adică a existat o probabilitate mare de a se întâmpla un accident grav. Ieşirea de pe pistă este incident grav, aşa sunt încadrate. Este un cumul de factori ce s-a întâmplat acolo şi datoria noastră este să găsim toate cauzele care au dus la acest incident", mai spuneau reprezentanţii CIAS.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO