Consiliul Concurenţei a aprobat tranzacţia prin care grupurile AutoWallis (Ungaria) şi Salvador Caetano (Portugalia) vor prelua importul, distribuţia şi activitatea de service Nissan în România, prin intermediul companiei NSN RO. După mai bine de 25 de ani marca Nissan se separă din nou de Renault. Anterior, BADSI a fost primul importator Nissan în România, pentru ca odată cu venirea Renault pe plan local şi achiziţia Automobile Dacia în 1999, operaţiunile să fie preluate de Renault-Nissan România.
La conducerea NSN România, noul importator Nissan pe piaţa locală a venit Ionuţ Lupu, un executiv experimentat în piaţa auto locală, care anterior a mai condus importurile Volvo Cars în România, dar a fost şi director pentru passenger cars în cadrul Ford România şI director comercial în cadrul Auto Italia.
Consiliul Concurenţei a autorizat tranzacţia care vizează preluarea unor active ale Nissan – inclusiv importul, distribuţia de vehicule, piese de schimb, accesorii, precum şi reţeaua de întreţinere şi reparaţii – de către noua entitate NSN RO S.R.L., controlată în mod egal de grupurile AutoWallis şi Salvador Caetano.
„În urma analizei, Consiliul Concurenţei a constatat că această operaţiune nu ridică obstacole semnificative în calea concurenţei efective pe piaţa românească sau pe o parte substanţială a acesteia şi că nu există îndoieli serioase privind compatibilitatea sa cu un mediu concurenţial normal”, a transmis instituţia într-un comunicat.
Preluarea activelor Nissan vine în contextul în care grupul japonez a renunţat, la nivel regional, la modelul direct de operare a importurilor şi a ales să colaboreze cu parteneri locali solizi pentru distribuţia şi post-vânzarea produselor sale. În România, această responsabilitate va fi preluată de NSN RO S.R.L., o entitate comună creată special pentru acest scop.
AutoWallis este un grup listat la Bursa din Budapesta, cu o activitate extinsă în Europa Centrală şi de Sud-Est în domeniul distribuţiei auto. În România, AutoWallis este deja activ prin intermediul companiei AW Distribution Kft., care gestionează operaţiunile mărcii SsangYong, aflată recent într-un proces de repoziţionare pe piaţă.
De cealaltă parte, Salvador Caetano Auto, parte a grupului portughez Salvador Caetano SGPS, este unul dintre cele mai importante conglomerate auto din Peninsula Iberică, cu activităţi în distribuţia şi service-ul unor mărci importante precum Toyota, Lexus sau Renault. Grupul nu avea până acum activităţi directe în România, ceea ce face această intrare pe piaţă un pas strategic relevant.
Piaţa auto din România continuă să fie una dintre cele mai dinamice din Europa Centrală şi de Est, cu volume de vânzări în creştere pe segmentul de vehicule noi şi cu o cerere solidă pentru servicii post-vânzare. Totuşi, competiţia s-a intensificat semnificativ în ultimii ani, atât din partea producătorilor tradiţionali, cât şi a noilor jucători din China.
Relansarea operaţiunilor Nissan într-un model de parteneriat local vine într-un moment-cheie pentru brandul japonez, care încearcă să-şi consolideze poziţia într-o piaţă în care mărcile asiatice – în special Toyota, Hyundai şi Kia – şi-au crescut semnificativ cota de piaţă.
În acest context, parteneriatul dintre AutoWallis şi Salvador Caetano poate aduce un plus de know-how operaţional şi o reţea extinsă, contribuind la revigorarea vânzărilor Nissan şi la consolidarea serviciilor post-vânzare în România.
Potrivit comunicatului Consiliului Concurenţei, decizia completă privind autorizarea tranzacţiei va fi publicată pe site-ul instituţiei după eliminarea informaţiilor considerate confidenţiale.