Auto

Business Magazin. Anul 2025 aduce modelul Bigster, cel mai scump automobil Dacia produs până acum, iar Ford Otosan produce la Craiova primele maşini electrice fabricate în România. Ce urmează?

Autor: Bogdan Alecu

22.06.2025, 14:15 1836

Anul 2025 pune industria auto românească în centrul industriei europene. În România nu doar că se produc acum trei noi vehicule electrice la Craiova, dar şi un nou SUV la Mioveni alături de Duster. În plus, contribuţia industriei auto la exporturile României a ajuns la 35% în primele luni din 2025. Cifra de afaceri a sectorului auto în România a continuat să crească în 2024 susţinută de creşterea puternică a producţiei de maşini, la circa 34 de miliarde de euro.

Anul 2025 aduce la Mioveni modelul Bigster, cel mai scump automobil Dacia produs până acum, iar la Craiova, Ford Otosan a demarat livrările noilor Puma Gen-E, E-Transit şi E-Tourneo Courier, primele maşini electrice fabricate în România. „Puma este un model cu cerere bună în vestul Europei. Acum sperăm ca vehiculele electrice să aibă acelaşi succes şi în România. Şi nu numai în România, ci în vestul Europei, fiindcă majoritatea producţiei fabricate în România este destinată exportului, ceea ce reprezintă un fapt extrem de benefic pentru bugetul naţional“, a spus Adrian Sandu, secretar general ACAROM, Asociaţia Constructorilor de Automobile din România.

Din primele 20 de fabrici din România, 13 sunt legate de industria auto, de la producţia de autovehicule (Dacia şi Ford) la componente electrice şi electronice (Continental, Hella). „Contribuţia la export a industriei auto este una extrem de im-portantă, ajunge chiar până la 35% în primele luni ale acestui an. Avem norocul că în România producem modele extrem de bine apreciate la export. Şi asta e un avantaj pentru noi. Şi Dacia produce, au hibridi-zat vehicule, vedem Bigsterul nou, acum deja scos în versiune hibrid“, a spus Adrian Sandu. Dan Ghirişan, directorul uzinei de vehicule din cadrul Ford Otosan România, care deţine uzina Ford de la Cra-iova, spune că se pot produce baterii pentru maşini electrice anual în cadrul fabricii, iar volumele pot evolua în funcţie de cerere. „Producţia de maşini electrice a început şi suntem mult sub capacitatea maximă, dar în funcţie de cerere putem creşte imediat“, a spus Dan Ghirişan.

El conduce uzina auto din mai 2023 şi a deţinut mai multe roluri în ultimii 15 ani, fiind inclusiv plant launch manager în 2008. Este inginer şi a absolvit Universitatea din Craiova. Ford Otosan Craiova a inaugurat la final de octombrie noua linie de asamblare a bateriilor care sprijină producţia de vehicule electrice care au fost lansate în producţie în România, ca parte a investiţiei de 490 milioane de euro anunţate în 2022, când Ford Otosan a preluat uzina din Craiova. Este pentru prima dată când un constructor începe local asamblarea în serie mare de acumulatori pentru maşini electrice – acestea vor echipa modelele Puma Gen E, Tourneo şi Transit Courier electrice. Anterior, planul era ca bateriile să fie importate din Ungaria. Celulele bateriilor asamblate la Craiova vor fi furnizate, aşa cum a fost anunţat iniţial, de sud-coreenii de la SK. Potrivit cal-culelor BM, la Craiova, aproape jumătate din producţia de maşini ar putea fi reprezentată de electrice, însă volumele depind de piaţă. Bateriile sunt asamblate în secţia de motoare şi apoi transportate în secţia de asamblare finală a vehiculelor printr-un conveior aerian.

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels