Auto

Care a fost primul SUV produs vreodată. O istorie fascinantă a unui model care face ravagii în prezent

Care a fost primul SUV produs vreodată. O istorie...

Autor: Bogdan Angheluţă

28.05.2016, 14:08 6148

PIATA AUTO DIN ROMANIA SI IMPORTANTA MODELELOR SUV

În România, piaţa SUV-urilor s-a schimbat în mod semnificativ, iar cota lor a crescut de patru ori de la începutul crizei până în prezent, sub influenţa mai multor factori: cel mai important a fost apariţia Daciei Duster, urmat de creşterea segmentului SUV-urilor mici de oraş şi de ieftinirea SUV-urilor premium germane, categorie unde oferta s-a diversificat substanţial în ultimii ani. Înainte de lansarea Dusterului, SUV-urile aveau o cotă de 7-8% din vânzările de maşini noi, iar acum au peste 20%, în unele luni depăşind chiar 25%.

SUV-urile au o pondere foarte importantă pe platforma Autovit, unde peste 10% din maşinile prezente se regăsesc la această categorie. SUV-urile sunt în medie mai scumpe decât alte categorii de autoturisme, o mare parte dintre maşinile de teren şi dintre SUV-urile puse la vânzare pe Autovit.ro având un preţ de peste 15.000 de euro. Mai mult, cele mai scumpe ating şi nivelul de 100.000 euro, exemple fiind modelele G şi GL de la Mercedes-Benz sau Range Rover Sport.

„Observăm în continuare afinitatea românilor pentru maşinile la mâna a doua reînmatriculate sau din import“, a spus Cristian Cojocaru, Sales Manager la Autovit.ro. „Chiar dacă piaţa auto a cunoscut un declin după criza economică, 2016 se anunţă un an promiţător, cu cele mai multe tranzacţii din 2009 încoace. Românii vor reîncepe să investească în maşini, chiar dacă de cele mai multe ori vor alege autoturisme la mâna a doua.“

Potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), aprilie a fost prima lună din acest an în care vânzările scad comparativ cu luna anterioară. Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în primele patru luni din 2016, o creştere generală de 14,4% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2015, cifră în interiorul căreia avem autoturismele cu o creştere de 9,4%.

Din analiza datelor istorice referitoare la vânzări, spun cei de la APIA, reiese faptul că luna aprilie 2016 este cea mai bună lună aprilie din ultimii 6 ani (2011 - 2016). Şi pe plan european se remarcă o creştere generală consistentă (+8,5%) a vânzărilor de autoturisme după 4 luni din 2016. Practic, majoritatea statelor membre ale UE au înregistrat creşteri în aceste prime patru luni, relevante fiind pentru rezultatele înregistrate în cele mai mari pieţe: Franţa (+7,9%), Germania (+5,6%), Italia (+18,6%), Spania (+10,3%) şi Marea Britanie(+4,4%). Importurile de autoturisme rulate au crescut şi ele comparativ cu 2015, cu un consistent 25,1%, ceea ce face ca raportul dintre cele rulate şi cele noi să fie unul în creştere, respectiv de aproximativ 4 autoturisme rulate la unul nou.

În primele patru luni din 2016 s-au fabricat 134.344 autovehicule, cu 6,4% mai puţin decât în perioada similară din 2015 şi cu 16,7% mai puţin decât în luna precedentă. Dintre acestea, 116.374 au fost produse de către Dacia şi 17.970 de către Ford. Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 66.941 unităţi (cu 17% mai mult decât în primele patru luni din 2015), urmat de Dacia Sandero (19.821 unităţi, cu 7,2% mai puţin decât în 2015), Ford B-MAX (17.970 unităţi, cu 4,5% mai puţin decât în 2015), Dacia Logan MCV (15.137 unităţi, +2,7%) şi Dacia Logan (14.464 unităţi, mai puţin cu 53,9% faţă de 2015).

Din punctul de vedere al exportului în primele luni ale acestui an, pe primul loc s-a situat tot Duster (64.617 unităţi), în creştere faţă de 2015 cu 17,9%, urmat de Ford B-MAX şi Dacia Sandero (17.095 unităţi, -3,8%). De reţinut este şi faptul că 90,5% din producţia naţională realizată în aceste prime patru luni din 2016 a fost exportată, comparativ cu 89,1% cât s-a înregistrat în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Când vine vorba de vânzări, topul pe mărci după primele patru luni din 2016 este condus de către Dacia, cu 27,7% cotă de piaţă, pe un volum în scădere cu 17% faţă de 2015, urmată de Volkswagen cu o cotă de 10,9%, Skoda (10,5%), Ford (6,7%) şi Renault (6,4% cotă de piaţă). Pe modele, cu cele 2.869 unităţi livrate pe piaţa autohtonă, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primul trimestru din 2016, urmat de Dacia Sandero şi Dacia Duster, cu 1.538 unităţi. Analizând segmentarea pe clase, observăm creşteri ale claselor B (+16,4%), MPV (+41,6%) şi SUV (+20,4%).

Un ultim aspect ce merită menţionat este că vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au scăzut în primele patru luni din 2016 cu aproape 20% faţă de aceeaşi perioadă din 2015, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creştere importantă de 25%.

„Clienţii români preferă modelele SUV, iar acest lucru se vede inclusiv în cifrele de vânzări Mazda. În primele 4 luni ale anului Mazda CX-5 şi Mazda CX-3 au fost în top 3 cele mai bine vândute modele, contabilizând împreună aproximativ 50% din volumul vânzărilor. SUV‑urile oferă o combinaţie ideală între confort, design şi latura practică, iar asta le asigură o poziţie privilegiată în preferinţele cumpărătorilor“, spune Dragoş Grapinoiu. „Aşadar, modelele SUV au o importanţă majoră. 

După succesul Mazda CX-5, cu peste 1.100 de unităţi comercializate de la lansare până în prezent în România, CX‑3, lansat anul trecut, are deja peste 250 de comenzi onorate. Pe piaţa din România SUV‑urile de nouă generaţie Mazda au fost introduse începând cu 2012, când a fost lansat CX-5, iar anul trecut a urmat CX-3“, explică Dragoş Grapinoiu.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO