Auto

Care a fost primul SUV produs vreodată. O istorie fascinantă a unui model care face ravagii în prezent

Care a fost primul SUV produs vreodată. O istorie...

Autor: Bogdan Angheluţă

28.05.2016, 14:08 6148

Mazda a înregistrat o creştere a vânzărilor de pe plan local cu 36% în 2015, faţă de 2014, în condiţiile în care volumul total de autoturisme comercializate a ajuns la 1.095 de unităţi. Acest rezultat a facilitat şi creşterea cotei de piaţă la 2% comparativ cu 1,7% în 2014, conform înmatriculări autoturisme de import. Cel mai vândut model al producătorului pe piaţa din România rămâne compacta Mazda3, cu 414 vehicule achiziţionate, o creştere semnificativă cu 58% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2014, atunci când s-au vândut 262 de unităţi. De asemenea, noul SUV Mazda CX-3, lansat pe piaţă din luna iunie, a fost livrat deja către 137 de clienţi din România.

Primele 4 luni din 2016 au adus o nouă evoluţie pozitivă: între ianuarie şi aprilie 2016, compania a comercializat 441 de unităţi, mai mult cu 75% faţă de 2015. Cel mai bine vândut model a fost CX-3, cu 123 de unităţi, iar CX-5 a fost pe locul 3, cu 109 unităţi.

DUSTER, PARIUL DACIA PENTRU A CUCERI EUROPA

O poveste de succes este, fără doar şi poate, cea a primului SUV românesc modern. Istoria Duster a început în martie 2010, atunci când modelul a fost lansat la salonul auto de la Geneva; ulterior, în toamna anului 2013, a fost prezentată versiunea restilizată. La sfârşitul anului 2015 a fost lansată în România şi seria limitată Duster connected by Orange, care beneficiază de conexiune Wi-Fi.

După cucerirea Europei în plină criză economică, în special prin prin modelul Logan, Dacia s-a reorientat în 2010 către un segment considerat la acea vreme inaccesibil constructorilor low-cost, mai ales datorită costurilor legate de proiectare.
Anunţul privind lansarea Duster a încheiat şi mandatul lui François Fourmont, cel care în cei şase ani cât a condus fabrica de la Piteşti a reuşit să facă trecerea de la modele precum SuperNova, Berlina sau Solenza la Logan, Sandero şi Duster, deschizând astfel drumul către Europa de Vest, piaţă pe care Dacia nu înregistrase niciun succes. La momentul lansării din 2010, cele mai ieftine SUV-uri de pe piaţa românească erau Fiat Sedici şi Suzuki SX4, cu preţuri pornind de la 12.000 - 14.000 de euro; diferenţa este că respectivele modele făceau parte din clasa SUV-urilor mici, în timp ce Duster intra pe zona compactă, clasa imediat superioară ca dimensiuni.

La fel ca şi în cazul Logan sau Sandero, pariul Duster nu se referea doar la pieţele din estul Europei, cele mai predispuse la achiziţia unei maşini ieftine, ci mai ales la Europa de Vest, unde SUV-urile figurau printre categoriile de maşini cu cele mai mari creşteri.

O poveste interesantă este cea a numelui: Duster nu este un nume nou pentru o maşină românească, acesta fiind folosit în anii ‘80 pentru a vinde pe piaţa britanică modelul ARO 10, proiectat pe baza unei Dacii 1410. Cu toate că era considerată de britanici una din cele mai proaste maşini făcute vreodată, Dacia Duster (sau ARO 10) era ieftin şi avea un raport calitate-preţ neegalat pe piaţa britanică de niciun alt vehicul de teren. Astăzi, Dacia a ajuns la o cotă de 0,99% în Marea Britanie şi un volum de peste 26.000 de unităţi, similar cu cel atins anul trecut în România, depăşind mărci precum Mitsubishi.

Dezvoltarea şi industrializarea proiectului Dacia Duster în cadrul fabricii de la Mioveni au necesitat investiţii de 290 de milioane de euro, dintre care 70 milioane de euro au fost investiţi în unitatea de producţie din Argeş. Preluarea unor piese de la alte modele a permis, totuşi, optimizarea investiţiei: peste 50% din piese erau preluate de la alte vehicule din gama Dacia şi Renault (motorul şi cutia de viteze, de exemplu).

Imediat după lansare, potrivit paginii online a World Records Academy, noul model Dacia Duster devenea cel mai accesibil SUV din lume, ţinând cont de preţurile extrem de scăzute la care maşina era comerciazată.

„Mă bucur că fabricăm Duster la Mioveni şi apreciez sincer acest autoturism, care dă multă satisfacţie. Suntem mândri că am reconstruit şi am impus atenţiei pe pieţele din vest marca noastră, Dacia, cu nimic mai prejos decât ungurii care montează Audi şi Mercedes sau de slovacii care montează Touareg sau Bentley“, a declarat într-un interviu recent pentru Ziarul Financiar Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

Duster a atras chiar şi atenţia lui James May, prezentatorul de la acea vreme al celebrei emisiuni Top Gear: „Cu un interior spartan dotat doar cu interfaţa necesară între om şi maşină, noul model, pe care francezii de la Renault îl produc în România, Dacia Duster este un fel de offroader de mărimea Skodei Yeti. Am condus-o. Cred că e destul de bună. Dacia Duster – a nu se confunda cu hidosul model anterior – nu se simte ca o maşină facuta pentru oameni care nu sunt încă obişnuiţi cu şofatul, aşa cum erau Datsunul sau Hyundai Pony, pe care le-am condus când eram tânăr“, scria jurnalistul britanic. „Duster seamănă puţin cu tabloul «Dormitor la Arles», al lui Van Gogh. Este simplă, dar ai în ea tot ce ai nevoie ca să fii mulţumit.“

În prima lună în care modelele Duster s-au livrat oficial de catre dealeri, primul SUV al constructorului de la Mioveni a acaparat 50% din vânzările totale de maşini de teren din România.

În doar patru ani de la lansare, Dacia Duster a atins pragul de un milion de exemplare produse la nivel mondial. Modelul cu numărul 1.000.000 a ieşit de pe linia de asamblare a fabricii Renault din Curitiba, Brazilia, şi a fost trimis către un client brazilian. În condiţiile date, în mai puţin de zece ani SUV-ul românesc va depăşi vânzările totale ale modelului Dacia Berlină, care, în cei 45 de ani de existenţă (1969-2004), a fost produs în mai puţin de 2 milioane de exemplare.
Potrivit datelor primite de la reprezentanţii Dacia, în România au fost vândute, din 2010 până la începutul lunii mai 2016, peste 37.000 de vehicule Dacia Duster.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO