Auto

Care a fost primul SUV produs vreodată. O istorie fascinantă a unui model care face ravagii în prezent

Care a fost primul SUV produs vreodată. O istorie...

Autor: Bogdan Angheluţă

28.05.2016, 14:08 6148

În România, spun reprezentanţii companiei, Duster este comercializat în special în varianta 4x4, cu motorizarea diesel 1.5 dCi, combinaţie care reprezintă peste 75% din vânzări. În vestul Europei, repartizarea între versiuni este mai echilibrată, circa 50% din vânzări fiind realizate de varianta 4x2. De asemenea, în funcţie de piaţă, motorizarea pe benzină poate depăşi 50% din mixul de vânzări.

În afara României, Duster este vândut în 43 de ţări de pe 4 continente.  În total, de la lansare şi până în prezent au fost vândute peste 800.000 de vehicule Dacia Duster. Primele 5 pieţe sunt Franţa, cu 225.000 de unităţi vândute, Germania (101.000 unităţi), Italia (97.000 unităţi), Turcia (63.000 unităţi) şi Spania (50.000 unităţi).

Dacia va lansa o nouă gamă de autoturisme din toamna acestui an, primul pas fiind lansarea noilor Logan şi Sandero facelift, iar anul viitor fiind aşteptată cea de-a doua generaţie a SUV-ului Duster. „În septembrie la Paris vom avea Sandero şi Logan facelift. Este vorba de o restilizare la mijlocul vieţii modelului. Pentru un salt puternic aşteptăm noul Duster. Dacia însă nu are o gamă suficient de mare pentru a avea noutăţi în fiecare an“, a declarat Laurens van den Acker, designerul-şef al grupului Renault, într‑un interviu acordat ZF. 

Noua versiune a modelului Duster se va construi pe platforma modulară CMF a Alianţei. Astfel, Dacia va renunţa după 13 ani la platforma care a stat la baza lui Logan, Sandero şi Duster. O schimbare va avea loc şi în ceea ce priveşte dimensiunile: 18 cm vor fi adăugaţi lungimii totale, ajungându‑se la 4,50 metri, iar noua variantă va oferi şapte locuri, la fel ca fostul Logan MCV. În privinţa motorizării nu vor exista schimbări.

Automobile Dacia, cea mai mare companie din România după cifra de afaceri, a înregistrat anul trecut un business de 4,3 miliarde de euro, în creştere cu 2% faţă de anul anterior, în condiţiile în care producţia efectivă de maşini a urcat cu 0,2%, la 339.204 maşini.

VIITORUL SUV: TRECEREA CATRE ERA MODELELOR DE LUX

Anii ce urmează ar trebui să fie buni pentru segmentul SUV, din moment ce tot mai multe companii anunţă modele competitive în încercarea de a câştiga din cota de piaţă. Un element de noutate pare a fi dat de apariţia unor modele exclusive, produse de nume precum Bentley sau Aston Martin.

Combinaţia între viteză şi confort a fost îmbrăţişată de cei de la Lamborghini, care se pregătesc să lanseze anul viitor Urus, primul SUV al companiei şi una dintre (probabil) cele mai rapide maşini din segmentul său. Bazat pe un concept lansat încă din 2012, Urus va deveni astfel primul model de teren lansat de italieni după LM002, un vehicul ce are locul său bine stabilit în istoria SUV.

Producţia Urus s-a dovedit extrem de importantă şi pentru guvernul italian, care a făcut tot posibilul ca Lamborghini să producă local noul model; mai multe site‑uri de specialitate scriu că cei de la Lamborghini au primit reduceri de taxe de până la 90 de milioane de euro pentru a dezvolta Urus la fabrica Sant’ Agata, de lângă Bologna.

Bentley este însă prima companie care aduce rafinament în sectorul SUV cu modelul Bentayga, ce urmează să fie disponibil din 2017. „Bentayga este un nume care reflectă lucrurile pe care SUV-ul nostru le va face mai bine decât orice altă maşină din lume“, a spus Wolfgang Durheimer, CEO al Bentley. „Bentayga va combina luxul din industrie cu performanţe ieşite din comun.“

Atât Urus cât şi Bentayga reprezintă încercări ale Volkswagen de a câştiga şi mai mult din cota de piaţă a SUV; ei şi-au câştigat o puternică bază de clienţi prin Porsche Cayenne şi Audi Q7, două dintre cele mai bune maşini de pe piaţa crossoverelor.

Pe de altă parte, valoarea SUV‑urilor vechi a început şi ea să crească destul de mult: potrivit unei analize a Hagerty Insurance, acestea vor fi noua ţintă a colecţionarilor de maşini. Numărul modelelor vechi asigurate de companie a crescut cu 65% în ultimii 8 ani, de două ori mai repede decât totatul pieţei auto. Toyota Land Cruiser este pe primul loc, cu o creştere de peste 200%, urmată de modelele Jeep, cu o creştere de aproape 100%. Cei de la Hagerty atribuie acest lucru popularităţii SUV-urilor moderne: pe măsură ce maşinile sunt din ce în ce mai căutate, şi predecesoarele lor se bucură de acelaşi interes. Per total, scriu cei de la compania de asigurări, numărul SUV-urilor vintage de la licitaţii a crescut cu 150%, iar valoarea acestora cu peste 30%.

Însă generaţia Baby-Boomers şi copiii lor sunt cei care vor duce mai departe cererea pentru modele SUV, cred cei de la Ford. Asfel, până în anul 2020, 20% din toate vehiculele comercializate vor fi SUV-uri: „Cele mai mari două grupuri demografice intră în faze diferite ale vieţii dar caută, în mod ironic, acelaşi tip de maşină“, a declarat Kevin Schad, brand manager al Ford Escape, celor de la Bloomberg. „Milenialii au intrat într-o fază a vieţii în care vor să se aşeze şi să întemeieze o familie, având asfel nevoie de mai mult spaţiu, în vreme ce generaţia baby-boomers vor să cumpere o maşină care să se potrivească nevoilor de zi cu zi.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO