Auto

Cât de mare este taxa de poluare plătită de la 1 ianuarie pentru cele mai vândute maşini noi

Cât de mare este taxa de poluare plătită de la 1 ianuarie pentru cele mai vândute maşini noi

Autor: Bogdan Alecu

03.01.2011, 23:59 1127

Cea mai mică taxă de poluare din topul celor mai bine vândutemaşini de pe piaţa locală porneşte de la aproximativ 70 de euro,potrivit datelor Ministerului Mediului şi este valabilă pentrumotoarele de 1,2 litri care se regăsesc pe modele precum DaciaLogan, Volkswagen Polo sau Renault Symbol. Din topul celor mai binevândute maşini de import, cele mai mari taxe sunt plătite demodelele cu motoare de 1,6 litri, cum ar fi Ford Focus sau SkodaOctavia, în aceste cazuri valoarea taxei urcând la aproape 330 deeuro.

Procedura de plată a taxei de poluare va fi aceeaşi ca şi pânăacum, potrivit oficialilor Agenţiei Naţionale de AdministrareFiscală (ANAF). Aceştia au subliniat că noul calculator al taxeidisponibil pe site-ul ANAF va fi disponibil în prima parte aacestei săptămâni, în timp ce la administraţiile fiscale se potîncasa deja banii pentru noua taxă de poluare.

De la 1 ianuarie pe piaţa europeană nu se mai pot comercializamaşini decât cu motoare care îndeplinesc normele de poluare Euro 5sau peste, cele Euro 4 putând fi comercializate acum numai camaşini la mâna a doua şi numai dacă au fost deja înmatriculateînainte de 31 ianuarie.

La finele anului trecut dealerii mai aveau puţine maşini Euro 4pe stoc, potrivit declaraţiilor acestora, automobilele fiind încele din urmă înmatriculate de aceştia şi vândute ca second-hand dela 1 ianuarie. Totodată, pentru cei ce au început formalităţile deachiziţie a unei maşini Euro 4 în 2010 pot achita până la 31ianuarie taxa în forma veche.

În acelaşi timp, noua taxă de poluare nu va avea un efect directasupra vânzărilor de maşini, în contextul în care valabilitateavoucherelor din programul 'Rabla" 2010 a fost prelungită până la 31ianuarie, iar de la 1 februarie intră în funcţiune noul program decasare.

"Piaţa din ianuarie va fi afectată în special de lipsa de maşinidin stocurile dealerilor, dar şi de voucherele care acum sunt totmai puţine şi mai scumpe", a spus Alin Tapalagă, directorul generalal Porsche Inter Auto, divizia de retail auto a Porsche România,cel mai mare jucător de pe piaţa de profil.

La finele lunii decembrie în piaţă se mai tranzacţionauaproximativ 7.500 de tichete, care pot fi utilizate pentruachiziţia a aproximativ 2.500 de maşini, echivalentul unui sfertdin vânzările unei luni normale. Hibridele sau automobileleechipate atât cu un motor normal pe benzină, cât şi cu unulelectric, cele cu motoare Euro 6, standard care va intra în vigoaredin 2014, şi maşinile electrice sunt în continuare scutite de laplata noii taxe de poluare care va fi plătită de la 1 ianuarie anulviitor, potrivit oficialilor Ministerului Mediului.

Dintre cele câteva sute de modele comercializate pe piaţa localăde la 1 ianuarie pentru 21 nu se va plăti în continuare taxa depoluare.

Dealerii şi importatorii se aşteaptă la o creştere importantă avânzărilor acestor modele, în contextul în care în prezent acesteasunt comercializate la un preţ mai mare decât maşinile "normale",în contextul în care acestea dispun de tehnologii maicostisitoare.

În prezent cele mai multe modele Euro 6 se regăsesc în gamaMercedes-Benz, acelaşi motor diesel de 3,0 litri cu tehnologieBlueTEC regăsindu-se inclusiv pe limuzinele E-Klasse, S-Klasse şiSUV-urile ML şi GL plus crossoverul R-Klasse. Pe lângă acestea seadaugă şi S-Klasse Hybrid, model care utilizează acelaşi sistemhibrid ca şi BMW Seria 7 ActiveHybrid.

Valeriu Zaharia, directorul de marcă pentru Mercedes-Benzautoturisme în cadrul Mercedes-Benz România, se aşteaptă ca unuldin cinci modele vândute anul acesta să fie unul Euro 6 sau hibrid,în condiţiile în care momentan doar o singură motorizare respectăacest standard.

În cazul BMW, "upgrade-ul" de la Euro 5 la Euro 6 este opţionalşi costă 1.240 de euro, preţ valabil pentru modelul 530d cu motordiesel de 3,0 litri, valoare similară cu taxa care s-ar plăti încazul în care ar fi Euro 5.

Tot în cazul mărcii germane, lista modelelor scutite atât deactuala, cât şi de viitoarea taxă este continuată de hibridele X6ActiveHybrid şi limuzina Seria 7 ActiveHbrid.

Pe de altă parte, potrivit oficialilor BMW, în condiţiile încare preţul acestora depăşeşte 100.000 de euro, clienţii le-auachiziţionat datorită tehnologiei şi nu pentru a face oeconomie.

În cazul Audi, singura motorizare Euro 6 disponibilă în momentulde faţă este cea "clean diesel" 3,0 TDI de pe SUV-ul Q7, urmând canumărul acestora să crească anul viitor. În cazul acestuia,diferenţa de preţ între motorul Euro 5 şi cel Euro 6 este deaproape 1.500 de euro, dar în favoarea motorului mai "verde",potrivit site-ului oficial din România, acesta costând 56.331 deeuro cu TVA inclusă, faţă de 57.780 de euro în cazul versiunii Euro5.

AFACERI DE LA ZERO