Auto

Câte maşini vechi s-au casat în 2013 prin programul Rabla

Câte maşini vechi s-au casat în 2013 prin programul Rabla
09.01.2014, 19:03 445

În cadrul Programului Rabla 2013 s-au casat 19.846 de maşini mai vechi, potrivit datelor Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), dintr-un total de 23.000 de tichete disponibile. Dintre acestea, doar 13.385 de vouchere au fost folosite la achiziţia unui autoturism nou, ceea ce înseamnă că aproape 6.500 de tichete au rămas nefolosite.

“Potrivit art. 8 din Ghidul de Finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului Auto Naţional, neutilizarea tichetului valoric în termen de cel mult  45 de zile lucrătoare de la eliberarea sa, atrage decăderea proprietarului din dreptul de a beneficia de prima de casare. În consecinţă, după împlinirea termenului mai sus menţionat, tichetul valoric devine nul”, au precizat reprezentanţii AFM.

Ministerul Mediului a introdus în premieră perioada de valabilitate pentru tichete pentru a elimina piaţa gri a acestora care în 2012 a ajuns la un nivel atât de ridicat încât tichetele se tranzacţionau cu o sumă aproape identică cu valoarea nominală a acestuia. Astfel, dacă în 2012  tichetul cu valoare nominală de 800 de euro era tranzacţionat chiar şi cu 700 de euro, în 2013 cu toate că valoarea voucherului a urcat la 1.500 de euro, pe piaţa gri acesta era tranzacţionat chiar şi cu mai puţin de 100 de euro. 

Anul 2014 va fi ultimul cu un program Rabla care să susţină piaţa auto, potrivit membrilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), care susţin că acesta ar trebui să demareze cel târziu din luna martie a acestui an pentru a influenţa pozitiv evoluţia pieţei.

Brent Valmar, vicepreşedintele asociaţiei a declarat anul trecut că 2014 are în continuare nevoie de un astfel de program deoarece condiţiile economice vor fi la fel de dure cum au fost în 2013, iar pe măsură ce piaţaa îşi va reveni, din 2015 statul să introducă un impozit anual calculat nu doar în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului cum este în prezent, ci în funcţie de gradul de poluare al acestuia. Acest impozit ar veni ca o completare a timbrului de mediu intrat în vigoare în luna martie a anului trecut, dar care însă nu şi-a îndeplinit rolul, în condiţiile în care importurile de rable au urcat cu 30% la 220.000 de unităţi în 2013, în timp ce vechimea parcului auto a urcat spre 14 ani, faţă de 11ani în 2007.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO