Auto

Ce impact va avea producţia Daciei Lodgy în Maroc asupra economiei româneşti: exporturi de încă 1 mld. euro anul viitor

Ce impact va avea producţia Daciei Lodgy în Maroc asupra economiei româneşti: exporturi de încă 1 mld. euro anul viitor

Ce impact va avea producţia Daciei Lodgy în Maroc asupra economiei româneşti

Autor: Bogdan Alecu

19.11.2011, 08:33 4719

Producţia monovolumului Lodgy va demara în serie în primăvara anului viitor la Tanger, în Maroc, utilizându-se colecţii CKD (Complete Knocked Down - maşini complet dezasamblate) exportate din România. Astfel, cel de-al şaptelea model din gama Dacia va continua să susţină balanţa comercială şi exporturile României, cu toate că va fi primul model al constructorului fabricat exclusiv într-o altă ţară. Producţia noului model de familie este estimată în primul an la aproximativ 90.000 de unităţi, pentru ca din 2013 să ajungă la 170.000 de maşini. Renault va produce la Tanger şi utilitara K68, care va înlocui însă modelele Logan Van şi Pick-up produse la Mioveni.

Automobile Dacia, care în ultimii doi ani a fost cel mai mare exportator de pe piaţa locală, cu o cotă de aproape 10% din exporturi, va continua anul viitor să contribuie şi mai mult la exporturile României, în contextul în care noul Lodgy va fi asamblat la uzina din Tanger, Maroc, utilizându-se colecţii CKD exportate din România. În prezent nivelul producţiei Dacia la Mioveni este de aproximativ 340.000 de maşini anual, din care peste 90% sunt exportate.

"Lodgy va avea aproximativ 70% componente comune cu celelalte modele Dacia. Vor fi producători de componente şi la Tanger, dar în viitor. Până se vor instala aceştia în Maroc, se vor exporta maşini sub formă de colecţii CKD din România", a spus Constantin Stroe, vicepreşedintele Automobile Dacia.

Potrivit presei marocane care citează surse din cadrul Renault, anul viitor se vor produce aproximativ 90.000 de unităţi din noul Lodgy, pentru ca ulterior să se ajungă la un volum de 170.000 de unităţi.

În plus, presa marocană a subliniat faptul că "uzina de la Tanger nu are nimic în comun cu cea de la Mioveni, în condiţiile în care cea din România dispune de un centru de cercetare, mulţi furnizori deja prezenţi un jurul fabricii, în timp ce pentru a asambla noul Lodgy, multe componente vor fi importate.

În contextul în care se estimează că Lodgy va avea un preţ cuprins între 13.000 şi 18.000 de euro, Renault Industrie Roumanie (RIR), compania care gestionează activitatea centrului de export CKD al Automobile Dacia, va genera un business suplimentar de 1 miliard de euro, potrivit estimărilor ZF. Mai mult, în contextul în care Dacia are câteva sute de furnizori pe piaţa locală pentru care lucrează peste 100.000 de angajaţi, lansarea lui Lodgy va genera şi pentru aceştia o creştere a cifrei de afaceri.

În cazul în care maşina s-ar fi asamblat în România, la Mioveni, producţia uzinei ar fi ajuns la aproape 450.000 de unităţi şi la o cifră de afaceri cuprinsă între 4,5 şi 5 miliarde de euro. În plus, o astfel de capacitate de producţie ar fi generat câteva mii de noi locuri de muncă la fabrică.

"Uzina de CKD-uri din România are o capacitate foarte mare de producţie. La aceasta se adaugă şi uzinele de motoare şi cutii de vi teze, două componente cheie atunci când vine vorba de producţia unui automobil", a spus Stroe.

La uzina din România este aşteptată intrarea în producţie a lui Logan 2 anul viitor şi ulterior a două noi motorizări supraalimentate pe benzină în trei cilindri de 0,9 şi 1,2 litri, care le vor înlocui pe cele de 1,2 şi 1,6 litri produse în prezent. Pentru implementarea acestora Dacia va investi la Mioveni peste 13 mil. euro. Noul motor H4 pe benzină va dezvolta 90 CP şi va fi denumit Tce 90 şi va fi produs la Piteşti începând cu anul 2013.

"Lodgy face parte din gama entry şi în mod evident are în comun o serie de piese cu modelele produse la Mioveni. În consecinţă, există componente fabricate în România de către Dacia sau de către furnizori externi care vor fi livrate în Maroc pentru a susţine producţia noului model. Din acest punct de vedere, lansarea lui Lodgy va genera activitate în plus pentru Dacia, care va fabrica şi va expedia anumite componente către uzina din Tanger", au declarat oficialii Direcţiei Comunicare din cadrul Group Renault România.

Viitorul Lodgy va avea o lungime de 4,5 metri şi un preţ de pornire de aproximativ 13.000 de euro, cu aproape 7.000 de euro mai ieftin decât Renault Scenic. De asemenea, Lodgy va avea şi o versiune utilitară, cunoscută momentan sub numele de cod K68, care va dispune de uşi laterale culisabile şi uşi spate care se vor deschide precum cele de pe Logan MCV.

În condiţiile în care noua uzină a Dacia din Maroc, în care francezii de la Renault au investit peste 1 miliard de euro, va demara producţia anul viitor, întâi la o capacitate de 200.000 de unităţi, pentru ca ulterior aceasta să crească la 400.000, constructorul a început deja să producă modele de test Dacia Lodgy. Primele prototipuri au rolul de a testa nu numai echipamentele tehnice ale maşinii, cât şi liniile de producţie şi angajaţii pentru a reduce pe cât posibil numărul de erori care ar putea apărea la versiunile de serie.

Grupul Renault a aplicat şi pentru Lodgy aceeaşi strategie ca pentru Duster, prezentând designul şi numele mode lului nu în cadrul unui salon auto internaţional sau eveniment dedicat, ci prin prezentarea unui concept care participă la cursele pe gheaţă din Trofeul Andros, una dintre cele mai cunoscute şi spectaculoase competiţii auto din Franţa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO