Auto

Ce indică studiile APIA: În primul trimestru, piaţa auto a scăzut cu 23,8%

Ce indică studiile APIA:  În primul trimestru, piaţa...

Autor: Dorin Oancea

13.04.2020, 13:55 187

În primul trimestru al anului se înregistrează o scădere generală a pieţei auto de 23,8% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2019, anunţă Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor Auto (APIA), care noteză şi o scădere de 33% a pieţei în martie, comparativ cu aceeaşi lună din 2019.

Este de reţinut faptul că evoluţia din România, că şi cea din Europa de altfel, este generată de o conjunctură a pieţei auto din cele mai complexe, generată de necesitatea încadrării niveluri ale emisiei de CO2 mai severe (ceea ce a generat înmatriculari în avans în decembrie 2019), precum şi, în martie, de efectele restricţiilor impuse de limitarea impactului pandemiei COVID19.

În continuare, în România, vânzările sunt susţinute, în principal, de către persoanele juridice, care, după 3 luni din anul 2020 realizează 65% din totalul achiziţiilor de autoturisme, cele fizice realizând restul de 35%.

Referitor la achiziţiile de autoturisme noi din UE, este relevantă situaţia din ţările Europei de Vest care, după primele 3 luni din 2020, înregistrează, pe ansablul grupului o evoluţie generală negativă (-27,1%) comparativ cu aceeaşi perioada din 2019, după o scădere record în luna martie de 52,9%.

Pe lângă cauzele posibile, menţionate mai sus (COVID19, CO2), evoluţia nefavorabilă de la începutul acestui an are la bază scăderea producţiei de automobile realizată în Europa în anul 2019, respectiv -4,3% (conform Organizaţiei Internaţionale a Constructorilor de Automobile – OICA), dar, mai ales, oprirea de la mijlocul lunii martie a.c. a producţiei de automobile în Europa.

Topul general pe mărci (autoturism + autovehicule comerciale) după trei luni din 2020 este condus de către Dacia, cu 8.019 unităţi, urmată de către Volkswagen, cu 3.031 unităţi, Renault 2.587 unităţi, Skoda, 2.454 unităţi şi Ford 2.184 unităţi.

La autoturisme topul mărcilor este condus, la finalul primului trimestru din 2020, de Dacia, cu 7.437 unităţi (27,0% cotă de piaţă), urmată de către Volkswagen cu 2.535 unităţi (9,2% cotă de piaţă), Skoda 2.454 unităţi (8,9% din total piaţă), Renault 2.106 unităţi (7,6% cotă de piaţă), Hyundai 2.040 unităţi (7,4% cotă de piaţă).

Pe modele, cu cele 3.111 unităţi vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut în primul trimestru din 2020, urmat de Dacia Duster cu 1.990 unităţi, Dacia Sandero cu 1.642 unităţi, Skoda Octavia cu 1.202 unităţi şi Renault Clio cu 892 unităţi.

În funcţie de tipul de combustibil al achiziţiilor de autoturisme, se remarcă faptul că, în luna martie comparativ cu luna precedentă, a crescut ponderea autoturismelor diesel (34,1%), pe fondul scăderii generale a pieţei.

Pe ansamblul primului trimestru al anului 2020, autoturismele pe benzină continuă să deţînă cea mai mare pondere, respectiv 64,9% din total (în scădere faţă de cota înregistrată anul trecut, 65,7%). În ceea ce priveşte motorizările diesel, deşi ponderea acestora a crescut cu 4,6pp în luna martie a acestui an comparativ cu luna anterioară, după primele 3 luni din acest an, ponderea acestora este mai mică cu 0,8pp comparativ de cea înregistrată în perioada similară a anului trecut (de la 30,2% în 2019 la 29,4% în 2020).

Autoturismele “verzi“ (electrice şi hibride) înregistrează un volum în creştere totală de 7,2% comparativ cu primul trimestru al anului trecut, deşi după primele 3 luni piaţa auto este în scădere puternică.

Pe subcategorii, se evidenţiază o creştere importantă de 27,7% la autoturismele full electrice şi o una mult mai consistentă, de 75,0%, la cele plug-în. Pe de altă parte, autoturismele hibride înregistrează după primele 3 luni din 2020, o scădere conjuncturală (posibil, că urmare a aşteptarii demarării Programului Rabla Clasic) de 1,4%.

În acest context, cu un început favorabil, este de aşteptat că în acest an, achiziţiile de autoturisme “verzi“ să înregistreze volume semnificativ mai mari decât cele din anul anterior, acestea fiind, în mare parte stimulate de Programului Rabla Plus, care a avut o contribuţie importantă la creşterea extrem de puternică a vânzărilor de autoturisme electrice în perioda derulării Programului multianual 2017-2019.

O altă analiză de interes este şi evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4x4). După 3 luni din 2020, acestea reprezintă 23,9% din totalul achiziţiilor realizate în anul 2020 (în creştere faţă de ponderea pe care o aveau după două luni), pe un volum total de 6.586 unităţi, inferior cu 7,8% celui consemnat în aceeaşi perioadă din 2019.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO