Auto

Clienţii au schimbat destinul Dacia: marca low-cost este la mare căutare în ţări bogate

Clienţii au schimbat destinul Dacia: marca low-cost este la mare căutare în ţări bogate

Autor: Constanta Catalina Apostoiu

02.02.2011, 19:55 105

Cu şase ani în urmă, Renault pornea să cucerească pieţeleemergente cu un automobil accesibil, Dacia Logan, cu dotări minime,scrie cotidianul economic The Wall Street Journal.

Acum, producătorul francez întâmpină dificultăţi în a-şicomercializa modelul pe unele pieţe aflate în dezvoltare, cum ar fiIndia. Modelul este însă la mare căutare în rândul clienţilor dinţările bogate care încearcă să facă economii, mâncând din vânzărilemodelelor ce aduc un profit sporit Renault, respectiv Clio.

Este pentru a doua oară în decurs de trei luni când o publicaţiede prestigiu din străinătate aduce în discuţie competiţia internădintre Dacia şi Renault, după ce Financial Times relata înnoiembrie că Renault riscă să transforme marca Dacia într-uncompetitor puternic, aşa cum a făcut Volkswagen cu Skoda.

În 2010, mai mult de un sfert din vânzările Renault a fostreprezentat de modele cu dotări de bază, care costă mai puţin dedouă treimi din preţul unui automobil echivalent standard.

Vânzările Renault de modele low-cost au totalizat 684.882unităţi în 2010, aproximativ jumătate fiind reprezentate de marcaDacia, comercializată în principal în Europa, cealaltă jumătatefiind modele low-end marca Renault comercializate pe pieţeemergente.

Schimbare de 180 de grade

Anul trecut, Dacia a vândut aproape 350.000 de automobileasamblate la uzina din România şi la cea din Maroc. Dintre acestea,peste 110.000 de unităţi s-au vândut în Franţa, iar 40.500 înGermania - fostul lider în ceea ce priveşte vânzările în 2009 - cupeste 80.000 de maşini vândute. Dacă în 2004 şi 2005 în România sevindeau chiar şi peste 90% din ce producea Dacia la Mioveni, acumsituaţia s-a inversat cu 180 de grade, piaţa locală coborând la10%, poziţia de lider fiind deţinută de doi ani de ţărivest-europene.

Nu aşa se aşteptase Renault să evolueze lucrurile.

Dacia "era destinată economiilor în curs de dezvoltare", declarăTim Urquhart, analist în cadrul HIS Global Insight. "EuropaOccidentală era pe locul doi, însă a avut un succes mai mare decâtne aşteptam."

La scurt timp după lansarea producţiei modelului Logan,importatorii independenţi au început să achiziţioneze automobileleşi să le vândă în Europa Occidentală. Un an mai târziu, Renault aînceput la rândul său să comercializeze modelul în această regiune,oferind numai preţuri fixe pentru a-şi menţine marjele.

Totuşi, deşi preţurile mai reduse înseamnă mai puţin profit dinfiecare automobil, Gerard Detourbet, director al programuluiautomobile entry-level al Renault, spune că marjele produselor salesunt bune "ca procentaj".

Iar în mare parte graţie acestor modele, Renault a înregistratvânzări record de 2,63 milioane de unităţi în 2010 după declinurilegenerate de criza financiară din 2008. Recent, compania a anunţatrevenirea pe profit anul trecut, fără a preciza valoarea acestuia,după ce în 2009 înregistrase pierderi de 3,1 miliarde de euro (4,2miliarde $).

Logan sau Clio: primul e mai ieftin cu 6.000 deeuro

Versiunea de bază a Loganului cu cinci uşi costă 7.600 euro înFranţa, comparativ cu 13.900 de euro versiunea de bază cu cinci uşia Renault Clio, care are aproape aceeaşi dimensiune şi acelaşimotor.

În primăvara anului trecut Dacia a lansat pe piaţa europeanăSUV-ul Duster, primul model de teren cu tracţiune integralăasamblat la Mioveni. Dacă în ceea ce priveşte producţia şivânzările în cazul mărcilor vest-europene "de volum SUV-urile nuintră nici măcar în top trei, la Dacia modelul Duster a urcat peprima poziţie în trimestrul patru al anului trecut, în condiţiileîn care francezii aşteptau chiar şi şapte luni livrarea unui SUVasamblat la Mioveni.

Vânzările totale ale Dacia au dat un impuls Renault în pofidafaptului că s-au comercializat mai multe automobile în EuropaOccidentală decât se avusese în vedere, a declarat Alexis Albert,analist al Nomura.

"În cazul Dacia, veniturile pe unitate sunt mai scăzute decâtcele ale Renault, însă Dacia a reprezentat principalul motor decreştere în fiecare regiune unde Renault desfăşoară operaţiuni", adeclarat acesta. "Fără Dacia, volumele ar fi fost mai scăzute."

De unde vin dificultăţile

Performanţa solidă reprezintă o veste bună pentru Renault, carese confruntă cu acuzaţii de spionaj în cadrul diviziei sale deautomobile electrice.

Renault şi-a lansat planurile pentru automobilele low-cost în2004, compania ţintind vânzări de un milion de unităţi până în2010.

Renault a întâmpinat, însă, mai multe dificultăţi. Loganul s-adovedit suficient de mare pentru a fi inclus într-o categoriesuperioară de taxe decât era de aşteptat în India. Chiar şi aşa,acum indienii de la Mahindra au achiziţionat licenţa de a produceSUV-ul Duster. Mai mult, compania indiană se află în discuţiiavansate pentru preluarea brandului sud-coreean specializat pemaşini de teren SsangYong, deţinut de chinezii de la SAIC, astfelindienii preluând un întreg portofoliu de SUV-uri.

În Rusia pe de altă parte, vânzările s-au prăbuşit când ţara aintrat în recesiune în 2009, iar problemele politice au afectatproducţia în Iran.

Compania pune succesul neaşteptat al Dacia în Europa pe seamaunei schimbări de mentalitate a tinerilor, care consideră în numărdin ce în ce mai mare că este mai bine să cheltuiască maipuţin.

Acţionarul nemulţumit

Un acţionar nu este pe deplin mulţumit de strategia low-cost aRenault. Guvernul francez, care deţine o participaţie de 15% înRenault, se teme că aceasta semnalează o redirecţionare aproducţiei companiei departe de Franţa. Din cauza salariilorridicate şi a taxelor plătite de angajatori, fabricarea unuiautomobil, în Franţa costă cu 1.000 de euro mai mult decât înRomânia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO