Auto

Conducerea Dacia, din nou în luptă cu sindicatul. Angajaţii solicită o creştere salarială de 450 lei brut(100 euro), în timp ce compania acceptă o mărire de 120 lei

Conducerea Dacia, din nou în luptă cu sindicatul....

Autor: Bogdan Alecu

22.02.2017, 00:05 1966
Angajaţii Dacia solicită o majorare salarială de 450 de lei brut (100 euro) lunar, în cadrul negocierilor anuale cu privire la contractul colectiv de muncă, în timp ce compania este dispusă să acorde o mărire de 120 de lei brut.
 
Propunerea iniţială a companiei era de o majorare salarială de 90 de lei brut lunar. O majorare de 450 de lei brut înseamnă 364 de lei net în plus la salariu, în timp ce conducerea companiei se opreşte chiar sub pragul de 100 de lei net.
 
Anual, în primele două luni din an la Mioveni au loc negocieri între conducerea Dacia şi sindicat cu privire la majorarea salarială acordată. Dacia este singura companie din industria auto locală care oferă informaţii cu privire la salariile oferite angajaţilor. Spre comparaţie, la Ford Craiova, americanii nu au comunicat niciodată oficial ce salarii au angajaţii.
 
„Noi am propus o creştere salarială de 450 de lei brut lunar, dar această sumă se negociază. Dacia a propus 120 de lei, ceea ce este prea puţin. Acum aşteptăm un răspuns de la ITM pentru a rezolva conflictul de muncă. Costurile de zi cu zi sunt tot mai mari, iar unii muncitori lucrează şi 12 ore pe zi pentru a acoperi toate cheltuielile pe care le au“, a spus Ion Iordache, viceliderul de sindicat de la Automobile Dacia.
 
În 2016 compania a acordat salariaţilor o creştere de 150 de lei brut (5%) plus o primă brută de 1.430 de lei în luna mai a anului trecut.
 
Potrivit datelor Automobile Dacia, salariul mediu brut lunar al unui operator din uzină este de 4.986 de lei sau aproape 3.500 de lei net („în mână“). Valoarea este însă una medie anuală, luând în calcul toate bonusurile şi orele suplimentare. La nivel naţional anul trecut salariul mediu net a fost de circa 2.100 de lei (470 de euro), în timp ce în Capitală acesta a urcat spre 2.800 de lei (620 de euro). 
 
În regiune, salariul mediu net în Ungaria este de circa 570 de euro, în timp ce în Cehia urcă spre 800 de euro.
 
Îndeplinirea cererilor de majorare salarială solicitate de Sindicatul Automobile Dacia ar majora cheltuielile salariale ale companiei  cu 16,8 milioane de euro în acest an, în timp ce conducerea companiei acceptă un avans de cel mult 4,5 mil. euro, potrivit calculelor ZF.
 
Anul trecut Dacia a produs la Mioveni 320.000 de autoturisme, în scădere cu 6% faţă de anul anterior. Singurul model cu o creştere consistentă a fost SUV-ul Duster, cu un avans de 12%, la peste 190.000 de unităţi, în timp ce Logan MCV a stagnat la aproximativ 40.800 de unităţi.
 
De partea cealaltă, Logan a înregistrat un declin de aproape 50%, în timp ce Sandero a scăzut cu 11%. Anul acesta Dacia a venit cu noile Logan şi Sandero facelift, iar din aprilie va urma lansarea lui Duster EDC, primul model din gamă echipat cu o transmisie automată cu dublu ambreiaj cuplată la motorul diesel de 1,5 litri.
 
Pe de altă parte, transmisia automată va fi disponibilă numai cu tracţiune faţă. Cel mai probabil, pe următoarea generaţie a Duster, care va fi lansată la începutul anului următor, transmisia automată va fi disponibilă şi în varianta cu tracţiune integrală.
 
 
A doua masă salarială din economie
 
Dacia este cea mai mare companie din România după cifra de afaceri din 2015 şi se află pe locul doi după masa salarială totală, fiind devansată de OMV Petrom SA, potrivit datelor ZF.  În 2015, ultimul an pentru care există date publice comparabile disponibile, OMV Petrom SA avea o masă salarială de 1,94 mld. lei, în timp ce Automobile Dacia SA avea o masă salarială de 1,17 mld. lei.  Dacia avea în 2015 un număr mediu de 13.900 de angajaţi, în timp ce OMV Petrom SA avea 15.600 de angajaţi în acelaşi ani, potrivit Registrului Comerţului.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO