Auto

Coronavirusul împinge industria auto franceză într-un dureros proces de transformare

Coronavirusul împinge industria auto franceză într-un...

Autor: Catalina Apostoiu

28.05.2020, 00:05 806

Preşedintele francez Emmanuel Macron a anunţat un plan de 8 miliarde de euro pentru revitalizarea industriei auto a ţării şi transformarea acesteia în câţiva ani în primul producător european de maşini cu propulsie nepoluantă. Până atunci, Renault este aşteptat să anunţe planuri de eliminare a 5.000 de locuri de muncă.

Industria auto franceză este puternic afectată de declinul dramatic al vânzărilor şi al producţiei în timpul crizei coronavirusului, scrie Financial Times. Ajutorul de la stat vine cu condiţii ataşate care vor obliga sectorul să treacă printr-o transformare dramatică.

Constructorii auto francezi va trebui să-şi relocalizeze producţia în Franţa, iar Renault va trebui să participe la efortul de reformare a întregii industrii auto franceze, dar şi la o iniţiativă industrială paneuropeană de creştere a producţiei de baterii pentru maşini electrice. Compania-mamă a Peugeot, PSA Group, este deja parte a iniţiativei, iar participarea Renault pare să fi fost un aspect nonnegociabil al pachetului de bailout, potrivit Euractiv.

Guvernul francez a încheiat deja un acord separat de susţi­n­ere cu Renault, în valoare de 5 miliarde de euro, care a primit un­dă verde de la autorităţile europene, dar Macron a dezvăluit că banii nu au fost încă deblocaţi în condiţiile în care negocierile pri­vind aspectul relocalizării producţiei continuă cu constructorul auto.

Renault este aşteptat să anunţe planuri de eliminare a 5.000 de locuri de muncă până în 2024 în efortul de a-şi reduce costurile cu 2 miliarde de euro, potrivit Le Figaro.

Compania nu va recurge însă la disponibilizări directe, ci va prioritiza „ne-înlocuirea angajaţilor care intenţionează să se pensioneze“.

Planul anunţat la începutul săptămânii de Macron include subvenţii mai mari pentru cumpărătorii de autovehicule electrice şi hibride şi susţinere pentru cercetare în domeniul maşinilor pe bază de hidrogen şi autonome. Cu acest plan, preşedintele francez vrea să se asigure că producători şi furnizorii auto ai ţrii vor supravieţui crizei şi vor deveni în anii următori producători şi exportatori de top de maşini „curate“, scrie Financial Times.

Potrivit lui Macron, obiectivul priveşte „relocalizarea“ producţiei în Franţa şi „transformarea Franţei în lider european la producţia de maşini curate“, cu o ţintă de producţie de 1 milion de unităţi pe an până în 2025.

Acesta a caracterizat planul drept un acord între stat, producători şi angajaţi, companiile urmând să investească în producţie pe pământ francez în schimbul susţinerii guvernamentale.

„Avem nevoie de un obiectiv motivaţional: să facem din Franţa cel mai mare producător european de autovehicule curate prin creşterea producţiei la peste un milion de autovehicule electrice şi hibride pe an în următori cinci ani“, a declarat preşedintele francez.

Pentru încurajarea achiziţiei de maşini electrice, guvernul va accelera şi ţinta de instalare a cel puţin 100.000 de puncte de încărcare în Franţa.

Sectorul auto din Franţa are 400.000 de angajaţi direct, un număr care creşte la aproape 1 milion dacă sunt incluse serviciile associate. Planul lui Macron include un fond de 600 milioane de euro pentru preluarea de participaţii în cadrul furnizorilor cu probleme şi consolidarea acestora. Două treimi din fond vor veni de la stat şi restul de la marile grupuri auto franceze.

Potrivit Le Figaro, valoarea pachetului de susţinere anunţat de Macron pare masivă, dar aceasta trebuie relativizată având în vedere faptul că include împrumutul de 5 mld de euro acordat Renault, dar şi nevoile unui sector extrem de avid de investiţii.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO