• Leu / EUR4.9297
  • Leu / GBP5.7419
  • Leu / USD4.6851
Auto

Costul birocraţiei: În loc ca lotul 2 al autostrăzii Ogra-Tg. Mureş să fie gata, statul a pierdut deja un an şi trei luni, iar costul a urcat cu aproape 10 mil. euro

Costul birocraţiei: În loc ca  lotul 2 al autostrăzii Ogra-Tg. Mureş să fie gata, statul a pierdut deja un an şi trei luni, iar costul a urcat cu aproape 10 mil. euro

Autor: Bogdan Alecu

06.04.2016, 18:45 1161

Italienii de la Astaldi alături de nemţii de la Max Boegl le-au „suflat” contractul pentru lotul 2 din autostrada Ogra – Câmpia Turzii austriecilor de la Strabag şi au mărit şi preţul construcţiei cu aproape 10 milioane de euro.

La un an şi trei luni de când Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) anunţa că lotul doi al autostrăzii Ogra – Câmpia Turzii va fi construit de austriecii de la Strabag cu cei de la Straco Group, acum compania de drumuri anunţă oficial că tronsonul va fi construit de asocierea ASTALDI SPA – MAX BOEGL ROMANIA SRL – ASTALROM SA – CONSITRANS SRL. Mai mult, valoarea contractului este acum de 437,6 mil. lei fără TVA, adică aproape 100 mil. euro, în timp ce vechii constructori veneau cu un preţ de 398 mil. lei fără TVA. După anunţul câştigătorilor a urmat o perioadă de contestaţii, iar licitaţia a fost refăcută. Astfel, birocraţia şi procedurile de licitaţie au „costat” România până acum un an şi trei luni, timp în care autostrada putea fi deja funcţională.

Din totalul autostrăzii de 57 km firma austriacă Strabag precum şi constructorul local Straco Grup (controlat de fraţii Alexandru şi Traian Horpos), care au mai lucrat împreună la autostrada Deva-Orăştie, şi-au adjudecat o mare parte din cele cinci contracte în valoare totală de aproape 1,2 miliarde de lei pentru construcţia autostrăzii Câmpia Turzii - Ogra - Târgu-Mureş, cu o lungime totală de circa 57 de kilometri, potrivit informaţiilor transmise de Ministerul Transpor­tu­rilor. Astfel, în timp ce austriecii sunt câştigători în două contracte cu o valoare cumulată de aproape 650 milioane de lei, în schimb Straco Grup, pe lângă cele două proiecte în care a fost desemnată câştigătoare alături de Strabag, a mai luat şi un al treilea contract, în valoare de 280 de milioane de lei. La finalul anului 2014, doi dintre acţionarii constructorului Straco Grup, Alexandru Horpos şi Vlad Vameşu, au fost reţinuţi la domiciliu într-un dosar de evaziune în care este implicat şi constructorul Euro Construct Trading 98, al cărui patron, Dan Beşciu, a fost de asemenea reţinut.

Acum, la un an de la desemnarea iniţială, lotul 1 din Câmpia Turzii-Ogra era câştigat de Geiger Transilvania în ianuarie 2015, acum este atribuit asocierii Geiger Transilvania şi Wilhelm Geiger GmbH. Potrivit CNADNR, timp de un an şi trei luni de la câştigarea licitaţiei, lucrările nu au demarat deoarece ordinul de începere a lucrărilor nu a fost emis. De ce? Pentru că că nu au fost finalizate exproprierile şi intabularea terenurilor şi pentru că este necesară revizuirea Acordului de Mediu. De asemenea, Lipsa documentelor de proprietate şi identificarea greoaie a proprietarilor terenurilor supuse exproprierii – lipsă planuri parcelare, suprapuneri de proprietari pe aceleaşi terenuri – au dus la finalizarea cu întârziere a documentaţiilor necesare demarării procedurii de expropriere. Termenul estimat pentru emiterea deciziei de expropriere este pentru aprilie 2016.

Pentru lotul 3, câştigat de Straco Grup, Specialist Consulting şi Total Road în ianuarie 2015, constructorul este în continuare acelaşi, dar ca şi în cazul lotului 1, exproprierile nu sunt gata, iar acordul de mediu trebuie revizuit.

Ieri a fost semnat contractul "Proiectare şi execuţie pentru realizarea autostrăzii Braşov - Târgu Mureş – Cluj - Oradea, Sectiunea 2A: Ogra - Câmpia Turzii, Lotul 2, Iernut - Cheţani, km 3 plus 600 - km 21 plus 500 ". Termenul de execuţie este de 4 luni  pentru proiectare şi de 12 luni  petru execuţie lucrări şi 48 luni  - Perioada de garanţie. Astfel, teoretic, în august ar trebui să demareze lucrările, iar cel târziu în vara viitoare să se circule pe noul tronson, dacă şi exproprierile vor fi realizate.

Contractul a fost atribuit Asocierii ASTALDI SPA – MAX BOEGL ROMANIA SRL – ASTALROM SA – CONSITRANS SRL, valoarea acestuia fiind de 437,6 mil. lei fără TVA, adică aproape 100 mil. euro.Finanţarea obiectivului este din fonduri UE, POIM – FC, 75% şi de la Guvernul României, 25%.

Secţiunea 2A km 0  – 37 plus 191, parte a obiectivului de investiţii Autostrada Braşov – Cluj - Borş, se situează pe teritoriul judeţului Mureş, între localităţile Ogra şi Hădăreni, respectiv în judeţul Cluj, între Hădăreni şi sud-estul oraşului Câmpia Turzii.

Sectiunea 2A este împărţită în 3 subsecţiuni, după cum urmează: lotul 1: Ogra, Km 0– Iernut, Km 3 plus 600, lotul 2: Iernut, Km 3plus 600 – Cheţani, Km 21 plus 500, lotul 3: Cheţani, Km 21 plus 500 – Câmpia Turzii, Km 37 plus 191.

 
 
 
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9297
Diferență: 0,2297
Ieri:
Azi: 4.6851
Diferență: -1,1228
Ieri:
Azi: 5.7419
Diferență: 0,8536
Ieri:
Azi: 5.0142
Diferență: 0,5051
Ieri: