Auto

Criza cipurilor aplică o lovitură de 60 de miliarde de dolari în piaţa auto globală. Producătorii arată că nu au învăţat nimic din situaţia Japoniei de acum zece ani, iar acum se luptă şi cu giganţi precum Apple

Criza cipurilor aplică o lovitură de 60 de miliarde de dolari în piaţa auto globală. Producătorii arată că nu au învăţat nimic din situaţia Japoniei de acum zece ani, iar acum se luptă şi cu giganţi precum Apple

Autor: Alex Ciutacu

27.01.2021, 14:44 2992

În 2011 Japonia a fost răvăşită de cutremurul Tohoku, respectiv de tsunamiul declanşat de acesta. Atunci, fabricile gigantului Renesas Electronics au fost inundate, potrivit Bloomberg.

Oprirea producţiei în facilităţile afectate a generat o lovitură dură pentru Renesas, dar una şi mai dură pentru industria auto din Japonia – care era dependentă atunci de cipurile semiconductoar ale Renesas.

Lipsa de cipuri a afectat totul, de la transmisii până la ecrane tactile, iar Honda, Nissan şi Toyota au fost forţate să îşi închidă temporar linii de producţie sau să încetinească producţia pentru câteva luni. Atunci a devenit clar că modul în care este gândită producţia are punctele slabe şi că este periculos să te bazezi pe un singur furnizor pentru anumite componente cheie.

Cu toate acestea, industria auto globală se regăseşte zece ani mai târziu într-o situaţie aproape identică.

De data aceasta, calamitatea care e declanşat criza este reprezentată de pandemia de Covid-19, care a perturbat lanţurile de furnizare pentru producătorii de componente electronice – acestea reprezentând deja „creierul” pentru maşina modernă.

Astfel, producătorii auto care au evitat mereu să menţină stocuri pentru a nu ţine banii blocaţi s-au regăsit în situaţia în care se luptă pe aceleaşi componente odată ce vânzările au început să îşi revină.

Criza s-ar putea traduce în venituri pierdute de 14 miliarde de dolari la nivel global doar pentru T1, ajungând la un total de 61 miliarde de dolari pentru întreg anul 2021, conform estimărilor firmei de consultanţă AlixPartners.

Pandemia a declanşat cea mai extinsă oprire de producţie din lume de la Al Doilea Război Mondial şi până astăzi, iar restricţiile au dus la închiderea showroom-urilor în toată lumea – declanşând o prăbuşire a cererii.

Însă vara trecută, când restricţiile au fost relaxate şi fabricile s-au redeschis, cererea şi-a revenit într-un ritm mai rapid decât cel estimat iniţial. Consumatorii au început să cumpere vehicule în toată lumea, într-o cerere alimentată de dobânzi foarte scăzute şi de teama de a petrece timp în mulţimi de oameni, precum cele din metrouri şi autobuze.

Din multe puncte de vedere automobilele de astăzi sunt computere pe roţi, iar partea electronică a ajuns să reprezinte 40% din valoarea unui vehicul.

Până când au realizat producătorii auto că se îndreaptă spre o criză a cipurilor, ele erau deja rezervate de companii din toată lumea, de la producătorii de telefoane, la producătorii de console pentru jocuri video şi până la cei de computere – în contextul în care oamenii au cumpărat mai mult aceste produse, pe măsură ce restricţiile s-au prelungit iar oamenii au stat mai mult în casă.

Problema a fost accentuată de modul în care arată piaţa de cipuri semiconductoare la nivel global. Producătorul Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC) acoperea 56% din piaţa globală a producătorilor de cipuri în T4 2020, conform datelor firmei de cercetare TrendForce.

Mai mult, producătorii auto cumpără rar direct de la TSMC. Ei aleg să cumpere de la furnizori care externalizează producţia chipurilor către companii dedicate industriei automotive, precum NXP Semiconductors şi Infineon Technologies. La rândul lor, aceste companii fabrică unele componente pe cont propriu, dar angajează TSMC pentru cea mai mare parte a procesului de producţie.

În timp ce nevoile industriei automotive sunt enorme, ele pălesc în faţa unor giganţi precum Apple, Samsung şi Sony, care „sunt pregătiţi să plătească mai mult pentru cipuri pentru a se asigura că dispozitivele lor ajung în piaţă la timp, în timp ce producătorii auto sunt mai puţini deschişi spre o astfel de mutare”, notează Jeff Pu, analist în cadrul GF Securities.

Criza a început să iasă la suprafaţă înainte de Crăciun, când Volkswagen a anunţat că se pregăteşte pentru perturbări în ritmul producţiei, cauzate de un deficit de cipuri semiconductoare. Producătorii de componente Robert Bosch şi Continental au anunţat ulterior că ar putea apărea întârzieri. Apoi, Nissan Motor a anunţat că va trebui să diminueze producţia din cauza deficitului de cipuri.

Mai târziu, Fiat Chrysler a oprit temporar fabricile din Canada şi Mexic, iar Daimler a anunţat că este afectat de o criză a cipurilor. Honda a anunţat că reduce producţia cu circa 4.000 de unităţi la fabrica din Japonia, în timp ce Ford a închis temporar o fabrică de SUV-uri din Kentucky, pentru o săptămână, şi o altă fabrică din Germania, pentru o lună.

Datele firmei de cercetare IHS Markit arată că producţia de maşini va fi diminuată la nivel global cu 3%, adică peste 620.000 de unităţi, doar în primul trimestru.

AFACERI DE LA ZERO